2024-07-21, 12:07
Avslutad
Pappan har en bild på en golden retriever på sin facebooksida, var är den hunden nu?
Citera
2024-07-21, 12:10
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
En person kommenterar i gruppen. Det lär raderas, så jag skyndar mig att skriva in:

"Essie ska ej hem! Polisen o jag vet mer!"
"Omplacering till möjligt oss eller ett annat fint hem"

"finns mycket som är jobbigt! Brukare slagit vovve o tycker ej om.. stannar där."

Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Det här var ju helt fel tråd att fastna i klockan 3 på natten när man egentligen skulle krypa i säng.

Men det är svårt att motstå lite spontana funderingar. Första tanken är givetvis vem som tänker på djurens väl och ve när de blir assistanshundar? Jag har själv haft flera hundar och tvekar inte en sekund på att det kan vara positivt på massor av sätt för brukaren. Men hur såg egentligen vardagen ut här? Jag håller med dem som misstänker att det kanske inte alltid var så lätt för hunden, utbildad eller inte. Brukaren verkar ha varit en rejäl utmaning för sin omgivning.

Pappan tycks ju säga tämligen rakt ut i inslaget där den andra filmen (inifrån huset) kommenteras, att hunden är tränad att lyda assistenterna.
https://www.google.se/search?sca_esv=01ac707ed031b98c&sxsrf=ADLYWII-oJIaEvonCLR6tfz9IMbcuFeEtw:1721426867663&q=essie+f %C3%B6rsvunnen&tbm=vid&source=lnms&fbs=AEQNm0A6bwE op21ehxKWq5cj-cHabtDF9k5_O8FotNkF4z1i4ePnB2mb9gUfeQsmfo5W7ozgOAc VvbixMzmrHvWM0LfqX0Uc NmPc6C5moSpr4YhGnuY0nPxEK0dWYT6_UwH_MwVv91fcteZj9j a3U2nIQuk7jF1-raKXMUxciXDDs801sgeI5urN9ZA2ydyP8NNt O3N7ihxbb6T0kUNKRGnLWmmFEwqq4A&sa=X&ved=2ahUKEwj2u 9DnjrSHAxV9FRAIHb5CBKYQ0pQJegQICBAB&biw=1272&bih=6 06&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:164c15d6,vid:yljuxR wauSc,st:0
Min upplevelse är att han uppenbart misstänker en tidigare assistent när han uttrycker sig så. Faktum är att han säger det rakt ut om man lyssnar noga. Han säger till intervjuaren att han tycker att filmen visar att någon lockar till sig Essie och att det är någon som hon känner. "Det är det som jag har trott hela tiden, efter alla omständigheter."... "Men däremot om du kom dit och ropade på henne så skulle hon inte komma. Men däremot så har vi haft ganska så många assistenter som har jobbat där och ett fåtal som har jobbat där sen Essie kom då, och alla de är ju också tränade på Essi, så Essi ska kunna lyda dem."

Att facebookgruppen har fått heta "Essie ska hem" tycker jag skaver också. SKA HEM. Vaddå SKA hem? En aggressiv uppmaning tänker jag. Säkert tolkar jag in onödigt mycket mitt i natten. Men det känns onekligen som om familjen vet att någon ifrågasätter hundens väl och ve och att man vill sätta ner foten och hävda sin äganderätt.

Jag skulle tro att personen som skrev de raderade kommentarerna ovan faktiskt har insyn i vad som hänt och inte kunde eller ville hålla tyst. Anspänning, en önskan att förklara läget för alla okritiska hjärtströsslare, något glas vin för mycket - eller en kombo av alltihop, vad vet jag. Men personen ville meddela att det finns mera/annat bakom historien. Alla vi som inte kunde motstå att titta in på facebookprofilen har nog insett att kopplingen till Enköping finns. Liksom en personlig bakgrund som ger lite extra "kött på benen". Först undrade jag över den korthuggna svenskan, men personen verkar skriva i den stilen även till vardags.

Det blir mycket intressant att följa upplösningen av detta drama. Man får onekligen en knut i magen. Frågan är av vilka skäl...

Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Det börjar mer och mer kännas som att någon har förbarmat sig över hunden och tagit hand om den. Någon som hunden är bekant med. Jag tycker även det är märkligt att någon med grova aggressionsproblem ska ha en assistenthund, eller djur överhuvudtaget för den delen. Vi pratar om en individ som är utåtagerande och våldsam. Det som behövs är rätt behandling och terapi. Hur skulle en hund kunna hjälpa till med det? Klart som fan att hunden har varit ett föremål för våld och aggressiva känsloyttringar. Stackars hund.

Citat:
Nu ifrågasätts igen situationen inne på Instagram. Någon säger sig vara bekant med en assistent och menar att hunden blivit illa behandlad av brukaren. Men här antyds att pappan är inblandad.

Vem vet? Men det känns konstigt att göra en sån jätteapparat av alltihop och väldigt tydligt peka ut att man tror assistenter är inblandade, som pappan har gjort, om det är man själv som av olika skäl ville få bort hunden ur sin familj. Vore det inte enklare att lite mer tyst och stilla förklara för kommunen att hunden tråkigt nog blev stulen/rymde och att man nu behöver stöd och hjälp igen?

Å andra sidan så blir det nog lätt så att om man börjar fabulera så får historien nästan ett eget liv och allting drar iväg längre än man tänkt.

Det känns fortfarande inte självklart vad som hänt. Men det är obehagligt uppenbart att väldigt många alldeles för snabbt blir okritiska hjärtströsslare på Facebook utan att tänka ett varv extra.

Själv tror jag någon har upplevt att hunden farit illa och tagit hand om den av den anledningen. Verkligheten är kanske nånstans mitt emellan. Hoppas att medierna lugnar sig lite och inser att allting inte behöver vara svart eller vitt.
Jag har hela tiden varit inne på att pappan iscensatt detta för att tigga till sig pengar, men helt klart att någon ville rädda hunden!
Att pappan gått så hårt ut med detta är nog för att han egentligen vet anledningen till varför hunden stals och detta blir hans sätt att visa att man inte ska lägga näsan i blöt.
Citera
2024-07-21, 12:13
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexikoppel
Folk påstår ju att hunden har blivit slagen, det är väl en tillräcklig orsak till att göra en anmälan? Och har hon haft så många assistenter som påstås så är det konstigt om ingen av dessa har anmält.
Fast anmälan vart då? Jag tror att få vet vart de ska vända sig om en assistanshund far illa. Och vem bedömer om hunden far illa eller inte, med tanke på att den har fått som jobb att hantera besvärliga situationer?

Jag försvarar inte att folk i hundens närhet kanske har varit för tysta. (Men det vet jag förstås inte, man kanske har anmält på löpande band.) Jag tänker bara att det nog är många som inte vet hur man ska gå till väga.
Citera
2024-07-21, 12:15
Avslutad
Citat:
Fast anmälan vart då? Jag tror att få vet vart de ska vända sig om en assistanshund far illa. Och vem bedömer om hunden far illa eller inte, med tanke på att den har fått som jobb att hantera besvärliga situationer?

Jag försvarar inte att folk i hundens närhet kanske har varit för tysta. (Men det vet jag förstås inte, man kanske har anmält på löpande band.) Jag tänker bara att det nog är många som inte vet hur man ska gå till väga.
Anmälan till länsstyrelsen, det är väl samma som med alla andra djur som far illa. Hunden tränas väl inte på att ta emot stryk eller?
Citera
2024-07-21, 12:15
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag har hela tiden varit inne på att pappan iscensatt detta för att tigga till sig pengar, men helt klart att någon ville rädda hunden!
Att pappan gått så hårt ut med detta är nog för att han egentligen vet anledningen till varför hunden stals och detta blir hans sätt att visa att man inte ska lägga näsan i blöt.
Huvudet på spiken tror jag.
Citera
2024-07-21, 12:17
Medlem
MrBubss avatar
Simsalabim.... Som genom ett trollslag kommer Essie att återfinnas på samma plats som hon försvann förra veckan. Alltså i trädgården och det kommer att ske innan den 25:e juli.

Om anledningen är att den som tagit hunden fått kalla fötter och inser att de inte klarar av att hantera situationen framöver eller om hela historien är iscensatt för att få sympati, kärlek, swish-pengar och gratis-reklam till det nya företaget låter jag vara osagt...
Citera
2024-07-21, 12:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Folk påstår ju att hunden har blivit slagen, det är väl en tillräcklig orsak till att göra en anmälan? Och har hon haft så många assistenter som påstås så är det konstigt om ingen av dessa har anmält.

Men snälla. Det är naivt att tro en sån anmälan skulle få följder.

Hundens hela existens och träning går ut på att den ska tåla brukarens aggressivitet. Lite stryk ingår i jobbet så att säga.
Citera
2024-07-21, 12:21
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Anmälan till länsstyrelsen, det är väl samma som med alla andra djur som far illa. Hunden tränas väl inte på att ta emot stryk eller?
Absolut. Men jag tänker att alla kanske inte känner till detta. Och kanske tänker man också att det inte är någon idé, eftersom hunden är "dömd" att vara assistanshund och därmed sätts ribban betydligt högre för vad den ska klara av och stå ut med.

Kanske har man som sagt redan anmält, men inte fått något gehör. Jag tror att det ska oerhört mycket till innan Länsstyrelsen lägger sig i hur en assistanshund har det. Om familjen visar upp en bra fasad och kan tala för sig så måste det ju ligga enormt långt bort att omhänderta en hund som de har lagt ner 300.000 kr på och flera år av möda. Och stackars, stackars brukaren som behöver sin hund...

Lite så. Tror att den som bryr sig om hunden kan känna att måttet är rågat långt innan Länsstyrelsen gör det.
Citera
2024-07-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede

Jag hade nog gjort precis så om jag ville vara vag, dvs lagt upp vad två helt random medium har nämnt med uppgifter som har noll bäring. Ingen info om hur Essie är eller hur man kan hantera henne om man hittar henne i skogen, men jo en tant ser en gammal traktor för sitt inre öga och det är förstås viktigt att dela med sig av.
Citera
2024-07-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men snälla. Det är naivt att tro en sån anmälan skulle få följder.

Hundens hela existens och träning går ut på att den ska tåla brukarens aggressivitet. Lite stryk ingår i jobbet så att säga.
Varför ska den tåla det? Att dom skriker och stimmar är en sak, men inte att bli slagen. Avliva ungen istället!
Citera
2024-07-21, 12:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Absolut. Men jag tänker att alla kanske inte känner till detta. Och kanske tänker man också att det inte är någon idé, eftersom hunden är "dömd" att vara assistanshund och därmed sätts ribban betydligt högre för vad den ska klara av och stå ut med.

Kanske har man som sagt redan anmält, men inte fått något gehör. Jag tror att det ska oerhört mycket till innan Länsstyrelsen lägger sig i hur en assistanshund har det. Om familjen visar upp en bra fasad och kan tala för sig så måste det ju ligga enormt långt bort att omhänderta en hund som de har lagt ner 300.000 kr på och flera år av möda. Och stackars, stackars brukaren som behöver sin hund...

Lite så. Tror att den som bryr sig om hunden kan känna att måttet är rågat långt innan Länsstyrelsen gör det.

Vilken djurskyddsinspektör skulle våga ta en assistanshund ifrån sin brukare? Det skulle ju ta hus i helvete....
Citera
2024-07-21, 12:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför ska den tåla det? Att dom skriker och stimmar är en sak, men inte att bli slagen. Avliva ungen istället!

Om det är så att hunden far illa och får stryk är det helt rätt om någon räddat den.

Vill bara peka på svårigheterna att få igenom ett omhändertagande av djurskyddsinspektörerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in