2024-07-21, 03:59
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Varför skulle det behövas en tränad hund för 300 000?
Jag har ingen personlig erfarenhet av assistanshundar. Men jag skulle tro att Hegamon har ganska rätt i sin beskrivning:

"Trycka sin kropp mot brukaren för att minska stress och ångest. Försöka leka med brukaren, för att avleda negativa känslor. Kan hämta en filt åt brukaren om den blir stressig. Hjälpa brukaren till en lugnare plats om miljön blir för stimmig. Box, pang, box om brukaren blir arg på hunden."

En otränad hund lär oftast bli orolig i liknande situationer och väljer inte rätt lösningar. En tränad hund bjuder på lugn och förutsägbarhet på ett helt annat sätt. Skulle jag tro.
Citera
2024-07-21, 04:01
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Då ska brukaren inte ha en hund.
Tror vi är flera här inne som tycker så. Hjärtströsslarna inne på Facebook verkar inte riktigt ha tänkt så långt. (Eller så har de blivit raderade, om de har dristat sig till att tänka detta högt.)
Citera
2024-07-21, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Jag har ingen personlig erfarenhet av assistanshundar. Men jag skulle tro att Hegamon har ganska rätt i sin beskrivning:

"Trycka sin kropp mot brukaren för att minska stress och ångest. Försöka leka med brukaren, för att avleda negativa känslor. Kan hämta en filt åt brukaren om den blir stressig. Hjälpa brukaren till en lugnare plats om miljön blir för stimmig. Box, pang, box om brukaren blir arg på hunden."

En otränad hund lär oftast bli orolig i liknande situationer och väljer inte rätt lösningar. En tränad hund bjuder på lugn och förutsägbarhet på ett helt annat sätt. Skulle jag tro.

En labbe. Det är typ allt de gör. Äter och ger kärlek och trycker sina kroppar mot människor. Behövs inga 300 000 för det.
Citera
2024-07-21, 04:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Jag tror att någon assistent inte klarande av att se Essie fara illa så dom ”hämtade” henne.
Dottern är väldigt hotfull och kan bli väldigt aggressiv. Mycket möjligt att Essie fått sig några smällar.

var kommer den infon ifrån att dottern blir aggressiv och hotfull? Bara läst att hon har en psykisk funktionedsättning. Tror väl inte att föräldrarna skulle tillåta att hon smäller till hunden.
Citera
2024-07-21, 04:09
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
En labbe. Det är typ allt de gör. Äter och ger kärlek och trycker sina kroppar mot människor. Behövs inga 300 000 för det.
Eller hur?

Vore intressant att få en noggrannare redogörelse för den där utbildningen.

Fast i beloppet så ingick väl också träning av brukaren och alla assistenter som kom och gick? Tror en hel del av tid och pengar rann iväg på det kapitlet.
Citera
2024-07-21, 04:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Min slutsats är att bilspåren hittats men det kanske inte var meningen. Det låter som att det bestämts träff med någon som skulle hämtat hunden. Sedan allt det här tramsandet med wifi och kraftigt klippta videoklipp. Jag antar att motivet är antingen pengar då en assistenshund måste vara försäkrad. I andra hand för att få vilorum, en assistanshund ska rastas och tas om hand. Om en assistanshund inte får arbeta med sin förare blir den rastlös lättare än vanliga familjehundar.

Jag misstänker att hunden är omhändertagen hos någon som känner till hunden. Den kanske "ÅTERLÄMNAS" av hör och häpna: KIDNAPPARNA/TJUVARNA, efter host, host den iscensatta kidnappningen/stölden. Eller så är hunden sänd till avlivning och är begravd i någons trädgård eller i skogen.

Det kan ju vara så att pappan är snäll, han ger ett sympatiskt intryck enligt mig och ville rädda hunden från dottern. Jag menar att han däremot verkar allt för driftig och ivrig i att finna hunden, det gör att jag misstänker att det ligger en hund begraven.

Jag tror inte en sekund på det här.

om han vill rädda hunden från dottern, varför då göra så stor grej av allt, fejka kidnappning av hunden, ut i media? Är väl bara att vara ärlig mot dottern??
Citera
2024-07-21, 04:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
var kommer den infon ifrån att dottern blir aggressiv och hotfull? Bara läst att hon har en psykisk funktionedsättning. Tror väl inte att föräldrarna skulle tillåta att hon smäller till hunden.

Finns att läsa bakåt i tråden. Dottern blev utslängd från ett gruppboende eftersom hon var så aggressiv att personalen inte klarade av henne. Källan är en tidningsartikel i lokalpressen, pappan blev förbannad och gick ut med detta.
Citera
2024-07-21, 04:14
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Hmm...? Någon som har länkar? Det skrevs om att hon blivit utsparkad från LSS-boende till följd av aggressivt beteende och att det var ett stort problem.

Jag tror tyvärr inte att en svår form av autism riktigt kan hanteras genom att man tillåter eller inte tillåter. Lågaffektivt bemötande kommer man oftast långt med. Men saker händer ibland när diagnosen är tillräckligt knepig. Och då kan både människor och djur råka hamna ivägen. Att föräldrarna inte tillåter våld mot djur spelar liksom ingen större roll när det smäller.
Citera
2024-07-21, 04:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Livi80
Om dottern tidigare varit hotfull och viftat med kniv, hon kanske dödat den i nått raseri?

hotfull och viftat med kniv? är det inte en tonårsflicka med psykisk funtionsnedaättning de har? Eller känner ni dottern och vet hur det är?
Citera
2024-07-21, 04:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Pappa säger egentligen inte så mycket mer än att han är förbannad att inte kommunen lyssnat på föräldrarna hur dom ska hantera A.

Kommunen skriver att personalen inte kan hantera A utbrott. Att på gruppboendet som hon bodde på hade satt upp en vägg för hon var en fara för sina grannar.
Och efter det har A mått sämre.

Källa: https://eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/funktionsnedsatt-flicka-utslangd-fran-lss-boende-i-enkoping-/re4x91yj

hur vet man att det är deras dotter det handlar om?
Citera
2024-07-21, 04:19
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
om han vill rädda hunden från dottern, varför då göra så stor grej av allt, fejka kidnappning av hunden, ut i media? Är väl bara att vara ärlig mot dottern??

Jag tror jag inte längre på att pappan fejkar något. Inte alls som jag skrivit tidigare. Det är annat folk som ligger bakom. Om du läser mina senaste inlägg.

Citat:

Jag har skärmdumpar på min dator. Det är borttaget från facebookgruppen Essie ska hem. Det står en del där. Som skydd av hunden så kan det kvitta.
Senast redigerad av Hegamon 2024-07-21 kl. 04:23.
Citera
2024-07-21, 04:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kattnappning från olämpliga ägare förekommer, men går under radarn eftersom huskatter inte har nåt ekonomiskt värde.

Det kan vara avancerat planerat och utfört.

Minns speciellt väl ett fall där en autistisk ung kvinna bad om hjälp på ett kattforum, hur hon skulle göra med sin sjuka katt. En grupp "katt-talibaner" gick ihop och lurade henne att man skulle hjälpa henne och ta katten till veterinär. Sen fick hon inte tillbaka den, eftersom hon inte ansågs klara av att vara kattägare. Gruppen beslutade att omplacera katten. Tjejen var helt förtvivlad eftersom katten var det enda hon hade här i livet och skrev rent hjärtskärande inlägg på forumet. Det slutade dock lyckligt, tjejen fick tillbaka sin katt och fick hjälp av en snäll person att ta hand om den.

Om det är en sådan grupp som ligger bakom Essies försvinnande kan jag mycket väl tänka mig pappan talar sanning. Att man störde ut kamerorna, passade på när Essie skulle ut och kissa osv.

Dottern är ingen tonåring utan en vuxen kvinna med funktionsnedsättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in