Citat:
Ursprungligen postat av
%
Minns ni i vintras när ryssen påstod att Europa skulle frysa och att vi skulle ha energibrist? Nu har ryssen själv ransonering på drivmedel och rullande strömavbrott mitt i sommaren.
Själv hade jag det jävligt skönt varmt i huset och el hela vintern då vi har både solceller och batterier för lagring. Det mesta av elen gick och går till stängslen. Visst, jag åt av husdjuren, men de är till för det då jag jobbar som köttbonde. Gasen var inte heller så dyr som det hävdas i propagandaflödet. Samma med diesel som behövs både till bil och hjullastare. Brukar tanka runt 1,55-1,62€ per liter.
Och då bor jag ändå i (öst)Tyskland.
Men nog av mig, tillbaka till kriget.
Brittiska underrättelser hävdar att Avdijivka- och Pokrovsky-sektorerna kommer sannolikt att förbli Rysslands primära inriktning.
Citat:
Dessutom har de ryska styrkorna avancerat något till Nju-Jork, ett tungt befäst område vid frontlinjen och den sista kontaktlinjen före 2022 mellan ukrainska styrkor och ryskledda separatiststyrkor. I närheten av Chasiv Yar har det dock enligt brittisk underrättelse inte skett några betydande förändringar i den territoriella kontrollen.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010556706.html
Jag använder mig av hur finsk media skriver Ukrainas New York för att skilja platsen åt från staden i jänkarlandet.