2024-07-20, 16:25
Medlem
Har ju sett att väldigt många vendors på FS/AT otroligt nog lämnar in REK för typ en merkostnad på 500. Det verkar inte försvinna några försändelser alls men kommer det inte med andra risker att det finns ett spårnings-id på ett upphämtat paket som permanent kan kopplas till dig? De har ju kommit fram att vendors som torskar sitter på jättemycket kundinformation som de borde ha tagit bort. Borde man inte vara orolig om man någon gång hämtat ut ett rek från en vendor som torskar? Att man skickar spårbara försändelser måste ju i sig innebära stora risker för vendorn själv. Även om man bara kan spåra en 15-årig springis så är ju det potentiellt en gigantisk ledtråd på vendorns identitet. Polisen har lagt beställningar på knark för att få bevisunderlag tidigare så jag förstår inte hur vendors vågar lämna sådana spår. Om de är så oförsiktiga vad säger att dom inte bokför specifika beställningar samt kundinfo? Att den info om ens pundarkunder läcker ut vid torsk har noll konsekvenser när de ändå ska sitta på kåken 7 år.

En annan fundering jag har är hur stor andel av postflödet av brev med uppenbart innehåll i som utgörs av REK jämfört med vanlig post? Är det en mycket större andel sådana försändelser och isf gör det + faktumet att nästan alla REK kommer fram inom 24h det omöjligt för PN att ha några säkerhetskontroller på en stor del av flödet? Att spårbara försändelser med knark kommer fram med mycket större säkerhet än frimärkesbrev är uppenbart men undrar inte folk om detta beror på mängden försändelser eller att PN bara inte anpassat sig?
Senast redigerad av Psykoslek 2024-07-20 kl. 16:56.
Citera
2024-07-20, 16:56
Medlem
ApolloSthlms avatar
Om du skriver vad vendors och FS/AT är kanske du får svar, man ska ju inte behöva googla- eller hur?
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Har ju sett att väldigt många vendors på FS/AT otroligt nog lämnar in REK för typ en merkostnad på 500. Det verkar inte försvinna några försändelser alls men kommer det inte med andra risker att det finns ett spårnings-id på ett upphämtat paket som permanent kan kopplas till dig? De har ju kommit fram att vendors som torskar sitter på jättemycket kundinformation som de borde ha tagit bort. Borde man inte vara orolig om man någon gång hämtat ut ett rek från en vendor som torskar? Att man skickar spårbara försändelser måste ju i sig innebära stora risker för vendorn själv. Även om man bara kan spåra en 15-årig springis så är ju det potentiellt en gigantisk ledtråd på vendorns identitet. Polisen har lagt beställningar på knark för att få bevisunderlag tidigare så jag förstår inte hur vendors vågar lämna sådana spår. Om de är så oförsiktiga vad säger att dom inte bokför specifika beställningar samt kundinfo? Att den info om ens pundarkunder läcker ut vid torsk har noll konsekvenser när de ändå ska sitta på kåken 7 år.

En annan fundering jag har är hur stor andel av postflödet av brev med uppenbart innehåll i som utgörs av REK jämfört med vanlig post? Är det en mycket större andel sådana försändelser och isf gör det + faktumet att nästan alla REK kommer fram inom 24h det omöjligt för PN att ha några säkerhetskontroller på en stor del av flödet? Att försändelser med knark kommer fram med mycket större säkerhet är uppenbart men undrar inte folk om detta beror på mängden försändelser eller att PN bara inte anpassat sig?
Citera
2024-07-20, 17:02
Medlem
Kan informera att även rek kan beslagtas.
Citera
2024-07-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm
Om du skriver vad vendors och FS/AT är kanske du får svar, man ska ju inte behöva googla- eller hur?

Det saknar egentligen betydelse vilka marknadsplatserna (FS/AT) är men huruvida man vet vad vendors är handlar väl om man kan flytande engelska vilket jag tror folk som är versed i marknadsplatser på deep web är. Det är försäljarna i alla fall. Inget fel med att inte förstå kontexten men att skriva alla fraser på ren svenska om detta ämne och andra internetbaserade fenomen går emot min instinkt men förhoppningsvis är de klart nu
Citera
2024-07-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloSthlm

Vilken märklig fråga. Vet du inte vad en vendor är? Vendor på engelska = säljare. I frågan av postförsändelser och FS/AT så är det ju såklart Flugsvamp och Archetyp han menar vilket är darknet sidor som säljer droger på nätet och skickar det med postnord till din dörr.
Citera
2024-07-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Kan informera att även rek kan beslagtas.

Jag tvivlar inte på det men det är proportionellt väldigt mycket mer ovanligt vilket så klart handlar om att en betydande % av frimärkesbrev blir beslagtagna snarare än en avsaknad av risk på REK. Att man får ett beslagtaget REK saknar väl betydelse om man inte hämtar ut det, bevisningen är ju lika stark som vilket beslag som helst om man inte gör en kontrollerad leverans vilket känns osannolikt om de inte handlar om mängder som gör att polis tror att mottagaren köper för att sälja på gatan
Senast redigerad av Psykoslek 2024-07-20 kl. 17:15.
Citera
2024-07-20, 17:12
Medlem
Diamondgrits avatar
Det handlar nog om att kriminella till stor del är dumma i huvudet.
Citera
2024-07-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det handlar nog om att kriminella till stor del är dumma i huvudet.

Finns vendors som varit aktiva flera år utan uppehåll som nu erbjuder detta så därför utgår jag från att deras riskanalys är mer underbyggd än min men jag förstår inte att man vågar blotta någon ur organisationen på de sättet för 500kr när alla ifrån postombud till brevbärare till rättsväsendet fått verktyg och instruktioner för att krossa denna bransch.
Senast redigerad av Psykoslek 2024-07-20 kl. 17:22.
Citera
2024-07-20, 17:22
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoslek
Finns vendors som varit aktiva flera år utan uppehåll som nu erbjuder detta. Jag utgår från att deras riskanalys är mer underbyggd än min men jag förstår inte att man vågar blotta någon ur organisationen på de sättet för 500kr.
Inlämnad av målvakt kanske? Om detta är nåt nytt så tror kanske man att om det är rek så ser man via spårningen om det blir konfiskerat och får därmed förvarning om att polisen kommer kanske att börja rota i saker. Kanske. Annars ja det finns väl bara nackdelar med det.
Citera
2024-07-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Inlämnad av målvakt kanske? Om detta är nåt nytt så tror kanske man att om det är rek så ser man via spårningen om det blir konfiskerat och får därmed förvarning om att polisen kommer kanske att börja rota i saker. Kanske. Annars ja det finns väl bara nackdelar med det.

Om man hittar målvakter som är tillräckligt pålitliga för att både stasha och skicka ut ens lager utan personliga kopplingar och utan att ge målvakten sin egna identitet så är det ju svårt att hitta den som ligger bakom. Det låter väldigt svårt men kanske är det enkelt för vendors som är en del av stora kriminella organisationer.. springisar och målvakter brukar väl ha någon form av personlig koppling till den man jobbar för? De är ju ingen p-bots målis man ska ha tag på utan någon som klarar av logistiken som knarkhandel på nätet innebär för försäljare samtidigt som denne utsätter sig för extrem fara med lagen. Jag tänker att det måste vara svårt att hitta sådana människor utan att röra sig i samma miljö på något sätt då dom med pålitligheten och viljan att ta på sig ett sånt uppdrag måste väl finnas i väldigt specifika stängda miljöer.
Senast redigerad av Psykoslek 2024-07-20 kl. 17:41.
Citera
2024-07-20, 18:01
Medlem
slimharlots avatar
Är väl bara att någon med dubbla identiteter ställer sig som målvakt och skickar med en identifikation som är registrerad på en adress där man aldrig återfinns.

Upptäcks brevet är det bara att byta till ett annat av sina 10 pass man så snällt fått av Migrationsverket.
Citera
2024-07-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimharlot
Är väl bara att någon med dubbla identiteter ställer sig som målvakt och skickar med en identifikation som är registrerad på en adress där man aldrig återfinns.

Upptäcks brevet är det bara att byta till ett annat av sina 10 pass man så snällt fått av Migrationsverket.

Så kan det så klart vara men med tanke på all kameraövervakning som finns både på gatorna i stora städer och ombuden själva så måste det vara extremt svårt att inte bli fångad på bild om man inte håller sig till ett fåtal ombud och transportvägar vilket i sig skulle innebära stora risker känner jag spontant? Rulla upp maskerad och lämna in känns som en dödsdom för paketet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in