2024-07-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Jag pratade om det juridiska straffet, inte körkortet. Körkortsingripande beslutas om av Transportstyrelsen, inte av domstol.

Vill han slippa 1 månads fängelse med en så hög alkoholhalt krävs normalt att han har ett beroende och att han får en behandlingsplan. Påföljden blir då skyddstillsyn med kontraktsvård.

Innan du kritiserar inlägg ska du kanske försäkra dig om att du förstår innehållet, allra mest om du ska kombinera kritiken med dålig attityd och förolämpningar.
Jag ber om ursäkt för min förolämpning. Den var klumpig.

Vi talar samma språk, skillnaden är att väljer man alkolås så slipper man kontraktsvård. Behövs ingen behandlingsplan, ansvaret ligger hos patienten som har hårt ställda krav att uppfylla för att slippa vård.

Missköter man sig så är det kört. Då blir det fotboja.
Citera
2024-07-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus

Vi talar samma språk, skillnaden är att väljer man alkolås så slipper man kontraktsvård. Behövs ingen behandlingsplan, ansvaret ligger hos patienten som har hårt ställda krav att uppfylla för att slippa vård.

Du förstår fortfarande inte att du och iknow pratar om två vitt skilda saker...
Citera
2024-07-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nix.
Du kan få alkolås med krav på blodprover redan efter typ ett halvår.
Vad menar du med ett halvår?

Straffskalan är 1 eller 2 år beroende på promillen.
Citera
2024-07-20, 15:31
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Alkolås har inget med straffet en domstol dömer ut att göra, det är något du ansöker om hos Transportstyrelsen (då som körkort med villkoret alkolås). Det ena har alltså inget med det andra att göra.
Citera
2024-07-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Du förstår fortfarande inte att du och iknow pratar om två vitt skilda saker...
Jo, jag skrev ju det precis.

Det brottsliga straffet och det som man själv kan påverka med hjälp av prover och alkolås.
Citera
2024-07-20, 15:40
Medlem
Citat:
Alkolås har inget med straffet en domstol dömer ut att göra, det är något du ansöker om hos Transportstyrelsen (då som körkort med villkoret alkolås). Det ena har alltså inget med det andra att göra.
Tro mig. Domstolen ser det som positivt om den åtalade har klarat kraven för alkolås och är villig att fortsätta på den vägen. 95% av fallen så blir det skyddstillsyn + samhällstjänst i stället för 1 månad med fotboja.
Citera
2024-07-20, 15:51
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Vad menar du med ett halvår?

Straffskalan är 1 eller 2 år beroende på promillen.

Nu blandar du ihop det: standard är 1 månads fängelse vid grov rattfylla. (Vilket är straffskalan).
fast du kan redan efter få några månader få tillbaka körkortet mot krav på alkolås och
blodprov. Kravet på alkolås och blodprov är oftast 1 år, men kan förlängas till 2 år.
Detta bestäms av Transportstyrelsen.
Citera
2024-07-20, 15:51
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Tro mig. Domstolen ser det som positivt om den åtalade har klarat kraven för alkolås och är villig att fortsätta på den vägen. 95% av fallen så blir det skyddstillsyn + samhällstjänst i stället för 1 månad med fotboja.

Tro mig, det kommer inte upp överhuvudtaget.

Nej kombinationen skyddstillsyn och samhällstjänst döms inte ut i 95% av fallen, rent nonsenspåstående. Det döms heller i princip aldrig ut när man talar om en alkoholkoncentration likt den TS angett.

Sedan döms inte fotboja ut utan det är något som Frivården kan besluta om eller något man själv kan ansöka om.

Du har inte många rätt.
Citera
2024-07-20, 15:53
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Tro mig, det kommer inte upp överhuvudtaget.

Nej kombinationen skyddstillsyn och samhällstjänst döms inte ut i 95% av fallen, rent nonsenspåstående. Det döms heller i princip aldrig ut när man talar om en alkoholkoncentration likt den TS angett.

Sedan döms inte fotboja ut utan det är något som Frivården kan besluta om eller något man själv kan ansöka om.

Du har inte många rätt.

Undantaget är moped av svagaste konstruktion.
Där åker du aldrig på grov rattfylla oavsett promille.
Citera
2024-07-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nu blandar du ihop det: standard är 1 månads fängelse vid grov rattfylla. (Vilket är straffskalan).
fast du kan redan efter få några månader få tillbaka körkortet mot krav på alkolås och
blodprov. Kravet på alkolås och blodprov är oftast 1 år, men kan förlängas till 2 år.
Detta bestäms av Transportstyrelsen.
Det är nog du som blandar ihop det.

Kravet för alkolås är 1år eller 2år. Det finns inga oftast som du beskriver det och det förlängs inte.

Tiden bestäms av promillen, ingen annat. Transportstyrelsen avgör om du blir godkänd eller inte efter vissa blodprov.
Citera
2024-07-20, 16:02
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Det är nog du som blandar ihop det.

Kravet för alkolås är 1år eller 2år. Det finns inga oftast som du beskriver det och det förlängs inte.

Tiden bestäms av promillen, ingen annat. Transportstyrelsen avgör om du blir godkänd eller inte efter vissa blodprov.

Du fattar fortfarande.
1 eller 2 år avgör tiden kring hur länge du måste använda alkolås och blodprov, inte NÄR du får börja köra bil igen efter en rattfylla.
Förstår du skillnaden?
Jag känner en man som åkte dit med typ 1,5 promille, och han fick börja köra igen efter 8 månader med krav på alkolås 1 år efter det.
Citera
2024-07-20, 16:03
Medlem
Citat:
Jo, jag skrev ju det precis.

Det brottsliga straffet och det som man själv kan påverka med hjälp av prover och alkolås.

Nej, du pratar om något helt annat. Körkortsingripandet har ingenting med straffmätningen att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in