2024-07-20, 12:19
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Vilken väg skulle dessa pipelines dras?

Jag satt och funderade på Yamal 2 skulle byggas, men Polen är nog emot det nu när jag funderar på saken.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/Yamal-europe.png

Jag tror det ska finnas en koppling till Turkiet, men måste googla på det.

Funderar vidare på om man kan ta det i form av LNG på tåg från Slovenien eller Kroatien, men behöver kolla volymer och hur många tåg det blir .

Sedan ska EU som helhet börja fasa ut naturgas av miljöskäl, runt 2030 vill jag minnas så det är nog kört med nya pipelines.

Det pågår dock vissa koförhandlingar i bakgrunden om att ta gasen från Uzbekistan vill jag minnas, dom får köpa in Rysk gas och eventuellt man kan bygga om delar av det Ukrainska gasnätverket för att pumpa den till Ungern.

Det har förkommit diskussioner om att starta bolag i grannländer till Ukraina, dom får köpa den Ryska gasen och sälja till Ukraina för vidare transport, men vad jag vet så är Ukraina mot det.

(Ber om ursäkt för att jag tänker lite högt, ska fundera på ett bättre svar)
Citera
2024-07-20, 12:24
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Starta grymt krig man själva inte kan vinna. Skylla allt på USA. Hoppas att nästa amerikanska president ska vinna kriget åt en. Svagt och dumt.
Pretty much. Och din slutpoäng där sammanfattar mer eller mindre hur hela Ryssland fungerar som nation och folkslag! Bara häromdagen såg jag en alldeles utmärkt genomgående förklaring till varför de beter sig som de gör, både internationellt såväl som här på Flashback:
There are 6 socio-psychological facts about Russians:
  • More than half of the Russians have an addiction to alcohol.
    This damning fact, which has plagued the Russian society for centuries, explains why Russians so easily accuse other countries for their own problems instead of taking responsibility for themselves (denial and blame shifting are the hallmarks of alcoholics). Additionally, alcohol explains as well their DARVO behavior (Deny, Attack and Reverse Victim and Offender). Just hear how most Russians explain their situation today: they have never done anything wrong with Ukraine, instead, they are the innocent victims and the whole world is to be blamed.
Man känner igen det direkt, för man har sett det nästintill varje dag här på Flashback under de senaste ~tre åren!
Snyftanden om "proxykrig", "NATO-expansion" och "russofobi" (lol!): Det är mycket tveksamt om de där primitiva grottmänniskorna någonsin kommer vara kapabla att ändra på sig eller genomgå någon form av förbättring? De visar inga tecken på eller vilja till det iaf.
(FB) Hur kan vi göra ryssarna lika civiliserade som tyskarna och jappsen blev efter WW2?
Citera
2024-07-20, 12:29
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det har varit känt sedan juli 12, 2023 att Ukraina skulle riva kontraktet med Gazprom. Gott om tid för att planera och bygga nya pipelines

Ärkesvinet Peter Szijjártó är helt "oförstående" och kallar agerandet "oacceptabelt". Ungern finansierar Putins krigskassa genom att köpa rysk gas och olja som förhandlats fram av korrupta Orban-regimen dvs många i Fidesz-gänget har blivit rika på ryska kontrakt. Ukraina har haft överseende med transiten men stoppar nu ungerska flödet av pengar rakt ner i Putin krigskassa som dödar ukrainska medborgare. Ärkesvinet Peter Szijjártó bör inte göra uttalanden att man är helt "oförstående" i Ungern, alla i EU vet vad den korrupta Orban-regimen går för.
Citera
2024-07-20, 12:31
Medlem
raskenss avatar
Fem il 76 har fått flygförbud då dom fått dåliga kullager som var bluffgodkända. Trevligt när rysk korruption verkar på dom själva.

https://mil.in.ua/en/news/russian-il-76-aircraft-out-of-service-due-to-defective-components/
Citera
2024-07-20, 12:50
Medlem
Citat:
Vilken väg skulle dessa pipelines dras?

Ungern köper redan rysk gas via Turkiet.
https://www.politico.eu/article/hungary-new-gas-deal-fuel-russia-fear/

Ärkesvinet Peter Szijjártó gastar om rysk olja som går via Ukraina.
Citera
2024-07-20, 12:58
Medlem
Ovanlig protest i södra Ryssland. Några dagar med strömavbrott räckte för att ryssar i Krasnodar skulle ge sig ut på gatorna för att protestera mot myndigheterna. Ett litet frö till något större eller så slås protesten ner med våld inom kort...

In Krasnodar, a protest is taking place due to a power outages. Residents of several apartment complexes have blocked a street, chanting "Give us power!" and urging authorities to address the issue of homes being without electricity for several days. Police have arrived at the scene. Yesterday, residents of Bataisk in the Rostov region also protested outside the building of an energy supply company.

https://mstdn.social/@noelreports/112818405388882677
Citera
2024-07-20, 13:01
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ungern skulle kunna bygga pipelines söderut via Serbien och Bosnien. Dessa två länder är inte med på Rysslands unfriendly countries list och är inte heller med i EU. Via Bosnien skulle man kunna ta sig ut i Adriatiska havet och vidare ut i Medelhavet. Sedan ett avtal med Turkiet (inte heller på unfriendly list), för att så ta sig in i Svarta havet via Bosporen.
Därefter upp i någon av de ryska kuststäderna och avslutningsvis några hundra mil rör genom Ryssland.
Fullt möjligt 👍

Bosnien är aspirant listan till Nato.
Tveksamt.
Citera
2024-07-20, 13:06
Medlem
Citat:
Bosnien är aspirant listan till Nato.
Tveksamt.

Bosniens vapenindustri går på alla cylindrar. Bosnien exporterar ammo och granater till Ukraina via tredje land.
Citera
2024-07-20, 13:07
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ungern köper redan rysk gas via Turkiet.
https://www.politico.eu/article/hungary-new-gas-deal-fuel-russia-fear/

Ärkesvinet Peter Szijjártó gastar om rysk olja som går via Ukraina.

Jo, det är sant.
För Ungern har undantag.
De får det mesta av sitt via Ukraina. Men en del via andra, som du säger.
Men huvudkanalen är via Ukraina, som snart stoppas.
Citera
2024-07-20, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nja, om Ryssland kollapsar som resultat av invasionen av Ukraina, kan nog Kina kopiera den kinesiska modellen och bygga en stark lydstat av Ryssland enligt kinesisk modell.

I Kina väljs företrädare för det enda tillåtna partiet genom interna val. Det skapar möjligheter för kineserna att engagera sig politiskt och göra politisk karriär. Detta fungerar som en politisk tryckkokare på ett sätt som inte finns i andra diktaturer. Kina är besvisligen en mycket mer stabil diktatur än den ryska och med ett snabbt och kraftigt ökande välstånd finns det inget som tyder på att någon kinesisk revolt är i sikte inom överskådlig framtid. Visst kan saker ändra sig, men den kinesiska diktaturen är stabilt cementerad och det mest troliga är att Kina fortsätter som de gjort i ytterligare 100 år.

Du har en poäng, helt klart. Jag uttryckte mig kanske slarvigt men jag menade inte att det var en exakt likhet. För Ukrainas del spelar det nog ingen roll vem som styr Ryssland så länge de får vara ifred och fatta de beslut som passar dem. De är ju grannar så de måste förhålla sig till varandra men en kinesisk diktatur är kanske att föredra eftersom att blanda sig i andra länders interna angelägenheter är en mycket känslig fråga i Kina. De vill absolut inte att någon ska lägga sig i vad de gör med Taiwan eller Xinjiang och kan då inte utan vidare stå och se på när andra lägger näsan i blöt.

Nå, vi börjar gå off-topic så det är väl bäst att vi avslutar.
Citera
2024-07-20, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Ni har ett konstigt sätt att räkna framgång på.

Enligt er är det framgång om fienden förlorar 10 000 man per vecka, 1000 artilleripjäser per månad, får sina flygfält och oljeraffinaderier bombade, får sina ledningscentraler utslagna, använder kinesiska golfbilar, stridsvagnar från 50-60 talet, nordkoreanska vapen, madmax motorcyklar.

Vad spelar de där sakerna för roll när Ryssland ger Ukraina storstryk? Ryssland har initiativet och avancerar. Det är väl det som räknas?

Jag skiter i om ryssarna använder tandpetare som vapen och förlorar 100 miljoner man i minuten. Det där är oväsentliga saker. Det väsentliga är vilken sida det är som avancerar/har initiativet.

Om det hade varit Ukraina som avancerar/har initiativet så hade jag varit lika optimistisk och kaxig som er.

Är det nån som fattar vad jag menar? Är det bara jag som ser så här på saken?

En liknelse:
En superfet kille har en supersnygg flickvän.
Då säger ni: "Haha kolla, vilken sopa, han är fet. Vilken loser Jag som ensam incel är bättre än han eftersom jag är snygg och vältränad."

Ni missar hela poängen. Ni missar faktumet att han har en supersnygg tjej. Ni är bara fixerade vid att han är fet. Ni ser helt skevt på saken. Ni missar vad som är väsentligt. Ni ser bara det oväsentliga.

I denna liknelse är förstås den superfeta Ryssland och den snygga vältränade är Ukraina.

Det är typ som att ni är helt blinda.

Du har absolut fått det fel uppfattat. Det hade funkat om Ryssland haft oändligt med soldater oxh material. Säg att det fortsätter såhär i 1 år till och ryssen tar 10 kilometer mark till men har sedan slut på både soldater och material, då är det enkelt för ukraina att gå på offensiven och ha tillbaka det som ryssen förlorat mängder på att ta. Vad är då alla förlusterna värda? Inget. Man måste se hur slutet blir, inte bara vägen dit.

Skulle ryssen förlora 2 miljoner man gå fram 1 mil till och sedan blir det fred ochbryssen får behålla det som tar, ja då kanske det kan ses som en delvis seger, en del mark men förlust av nästan hela sin militär. Hur går den att återbygga? Har man ekonomi och människor till det? Ryssen har en snabbt minskande och en åldrande befolkning som är mestadels outbildad. Kommer de unga som flydde tillbaka och sanktioner hävs kanske ryssen kan återhämta sig under säg 30 år eller så. Om inte så är risken stor att Ryssland bryts upp i mindre nationer.
Citera
2024-07-20, 13:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Du har en poäng, helt klart. Jag uttryckte mig kanske slarvigt men jag menade inte att det var en exakt likhet. För Ukrainas del spelar det nog ingen roll vem som styr Ryssland så länge de får vara ifred och fatta de beslut som passar dem. De är ju grannar så de måste förhålla sig till varandra men en kinesisk diktatur är kanske att föredra eftersom att blanda sig i andra länders interna angelägenheter är en mycket känslig fråga i Kina. De vill absolut inte att någon ska lägga sig i vad de gör med Taiwan eller Xinjiang och kan då inte utan vidare stå och se på när andra lägger näsan i blöt.

Nå, vi börjar gå off-topic så det är väl bäst att vi avslutar.
Hur Ryssland ska ledas efter att deras invasion av Ukraina havererat är väl fullt on-topic. Men jag håller med dig. Scenariot att Ryssland blir en lydstat till Kina är väl hur som helst inte särskilt sannolikt – det är för många rörliga delar för Kina. För mycket som kan gå snett. Men de har säkert funderat på scenariot att helt ta över Ryssland och inlemma det i Kina. Det scenariot hade dock varit det bästa för Ukraina, eftersom Kina absolut inte vill ha något krig med hela västvärlden runt gränser de inte bryr sig om. De skulle dra sig ur Ukraina och ge Putin skulden för haveriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in