Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag ser framförallt två faktorer som gör det svårt att få bra pensioner.
1. Inflationen, givetvis. När allt blir dyrare hela tiden så äter det bokstavligen upp pensionen. Säg att man som 30 åring får höra att det räcker spara 1000 kr i månaden så har man en pension på 15.000 kr i månaden mellan 65-75 år. Bara exempel med siffror nu, men detta låter jättebra för 15.000 kr lever man gott på. 35 år senare är det dags att gå i pension. Nu räcker 15.000 kr inte ens till hyran.
2. Vi lever längre. Det är skillnad att få pension i 10 år eller att få pension i 30 år. Det här med livslängden som ökar hela tiden slår sönder pensionsberäkningar så det stänker om det och hela systemet blir underfinansierat.
Det är väl knappast så det går till? Rätta mig om jag har fel, men pensionspengarna läggs i statligt förvaltade fonder och dessa ska - enligt budget - växa minst med inflationen. Har inga konkreta källor att hänvisa till, men har för mig att målet på avkastningen skulle vara 15% per år vilket däremot är helt orealistiskt.
Sedan att ägg och olivolja blivit dyrare i förhållande till andra saker är ju i sig inte inflation (nåväl, efterfrågeinflation på just de varorna är det väl) i det stora hela. Det handlar väl snarare om dysfunktionella marknader i Sverige som gör att hyran är vansinnigt hög med mera. Det jag invänder mot är att pension kan liknas vid att stoppa in pengar i väggen eller lägga pengar under madrassen - pensionen ska växa med minsta lika mycket som inflationen, det ska inte ens vara ett problem för våra inkompetenta pensionsförvaltare att klara av, bara att lägga in i valfri privat förvaltad fond på Avanza.