2024-07-19, 12:06
Medlem
FOOL-iAMtheWEASELs avatar
Jag har blåst 1.6 promille och blivit tagen för grovt rattfylleri, jag har varit och pratat med frivården, även med polis på förhör, jag har uteslutit ett ringa narkotikabrott som hände för över 10 år sedan när jag pratat med dom, det har inte varit meningen att utesluta det, utan har själv förträngt det.

Nu är jag lite orolig att detta ska ge komplikationer i kommande rättegång, ska det ha någon relevans för straffet då det är så pass länge sen och mitt register är fläckfritt?

Vad bör jag göra nu? Ringa till polis och frivården och berätta?

Tack på förhand
Citera
2024-07-19, 12:12
Medlem
Nej ditt ringa narkotikabrott är ju preskriberat för länge sedan, det kommer inte tas upp i rättegången och du ses som tidigare ostraffad.
Citera
2024-07-19, 12:37
Medlem
Varför har du pratat med frivården? Grov rattfylla utlöser som regel alltid ett fängelsestraff.

"Grovt rattfylleri är ett s.k artbrott, när det gäller artbrott föreligger det en presumtion om fängelsestraff. Denna presumtion innebär att fängelsestraff är utgångspunkten om det inte finns någonting som talar emot fängelsestraff"
Citera
2024-07-19, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför har du pratat med frivården? Grov rattfylla utlöser som regel alltid ett fängelsestraff.

"Grovt rattfylleri är ett s.k artbrott, när det gäller artbrott föreligger det en presumtion om fängelsestraff. Denna presumtion innebär att fängelsestraff är utgångspunkten om det inte finns någonting som talar emot fängelsestraff"

Jag har varit hos frivården en gång för att göra en personutredning
Citera
2024-07-19, 12:54
Medlem
isgetens avatar
Brukar kunna byta fängelse mot fotboja om du är ostraffad och ger ett bra intryck på frivården.
Citera
2024-07-19, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Brukar kunna byta fängelse mot fotboja om du är ostraffad och ger ett bra intryck på frivården.

Frivårdens förslag dom skulle skicka in var på skyddstillsyn och samhällstjänst, men så bra blir det nog inte.
Citera
2024-07-19, 12:58
Medlem
isgetens avatar
Kolla med fotboja. Om du har eget boende och arbete så bör det inte vara några problem. Har du inte arbete går det lösa ändå. Dom har lite tjänster som man kan få vid sådana här ärenden. Brukar vara secondhand butik.

Edit. Samhällstjänst kommer innebära fotboja.
Citera
2024-07-19, 13:00
Medlem
Citat:
Kolla med fotboja. Om du har eget boende och arbete så bör det inte vara några problem. Har du inte arbete går det lösa ändå. Dom har lite tjänster som man kan få vid sådana här ärenden. Brukar vara secondhand butik

Ska kolla om det, känns som det är det som förstör minst, jag har jobb och boende, ett välordnat liv ändå
Citera
2024-07-19, 13:22
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FOOL-iAMtheWEASEL
Ska kolla om det, känns som det är det som förstör minst, jag har jobb och boende, ett välordnat liv ändå

Som vanligt i framtiden är det oftast körkortet som är det värsta straffet. Som tydligen inte ska betraktas som ett straff. Eftersom det är grovt kommer du få ta om allt och diskutera med en psykiatriker om du är något att hänga i granen. Lycka till
Citera
2024-07-19, 13:54
Medlem
Citat:
Som vanligt i framtiden är det oftast körkortet som är det värsta straffet. Som tydligen inte ska betraktas som ett straff. Eftersom det är grovt kommer du få ta om allt och diskutera med en psykiatriker om du är något att hänga i granen. Lycka till
Det går att ansöka om alkolås. Tror närmare 90% får det så länge det bara är alkohol i blodet. Är det droger med i bilden så är det avslag direkt. Droger funkar inte på alkolås så därför denna regel.

Kostar såklart en slant men fördelen är att man får tillbaka körkortet samma dag som spärrtiden löper ut. Förutsatt då att man har uppföljt alla krav.
Citera
2024-07-19, 13:55
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Det går att ansöka om alkolås. Tror närmare 90% får det så länge det bara är alkohol i blodet. Är det droger med i bilden så är det avslag direkt. Droger funkar inte på alkolås så därför denna regel.

Kostar såklart en slant men fördelen är att man får tillbaka körkortet samma dag som spärrtiden löper ut. Förutsatt då att man har uppföljt alla krav.

Gäller detta även när det är grovt?
Citera
2024-07-19, 13:59
Medlem
Citat:
Gäller detta även när det är grovt?
Ja, dom gör ingen skillnad på det. Det enda är att det blir flera prover och kontroller då straffet blir längre.(med all rätt)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in