Citat:
Ursprungligen postat av
porrskadadalfa
Sett värre än så... typ Viaplay.
o jävlar....
Hur gör man så stor förlust? Köper de in rättigheter för filmerna till dyra pengar? Jag trodde att det fungerade som spotify där varje stream ger ägarna till filmen en andel av medlemsintäkterna och att man helt enket främst förhandlar om hur stor den här ska vara.
Det här förklarar varför utbudet är så skit överallt, varför så många av dessa bolag massproducerar egna filmer osv. Visst kan jag ha tänkt mig att man även betalar en viss inköpsavgift men ändå.
Inte att det kunde vara så här illa.
Förklarar också varför det inte finns en bredare streamingtjänst som just spotify...
Citat:
Ursprungligen postat av
ardathbey
På vilket sätt stred avtalet mot svensk lag?
Får erkänna att det hela går lite över huvudet på mig men OP ifrågasätter främst om det är lagligt eller ej. Argumentet verkar vara att det är lagligt enligt amerikansk lag men ...vadå, inte svensk?
Jag förstår dock inte den här punkten. Om de två parterna ingått avtal om att ett godkännande ska krävas om det ena bolaget tar över det andra så är väl allt lagligt?
Kruxet som investerarna kanske brydde sig om (ifall det inte handlar om en teknikalitet för att stjäla ett bolag vilket det verkar göra då advokaterna höll käft även om de enkelt kunde ha sagt något) skulle då vara att man inte vill att det kvarstående bolaget ska råda under svensk lag utan amerikansk lag.
Ifall ett alltså var amerikanskt och det andra svenskt.
Om
så ej är fallet så är det uppenbart att man använt en teknikalitet för att blåsa grunderna.
Varför man någonsin skrev på ett sådant avtal till att börja med är något man kanske bör fråga sig som grundare.
Jag förstår dock inte hur omstruktureringen kunnat påbörjas utan att investerarna informerades om den och dess process - dessutom ska de alltså ha krävt den men ändå inte känt till den?
Kan det ha varit så att investerarna aktiekapital var mindre än 50% och att de just därför hade den är klausulen i kontraktet och att grundaren försökte blåsa investerarna på något sätt genom att helt slå ut dem men misslyckades?