2024-07-18, 11:46
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Eh.."andra länder" har ofta inte ens ett statligt pensionssystem.
Vilka andra länder talar du om. Alla västländer har ett statligt pensionssystem.
Citera
2024-07-18, 11:47
Medlem
AttansNedranss avatar
Finns väl flera anledningar men två stora är:
1. Senare debut i arbetslivet. Man kan inte förvänta sig att kunna gå i pension vid 65 om man börjar jobba vid 25-årsåldern.

2. Längre livslängd. Som tidigare skribent nämnde: det är skillnad om pengarna ska räcka i 10 år eller 30 år
Citera
2024-07-18, 11:54
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Vilka andra länder talar du om. Alla västländer har ett statligt pensionssystem.
Jag har bott många år i USA och många har ingen pension. Däremot kan du få social security (vilket är som en garantipension kan man säga) efter 67 även utan privat pension om du arbetat mer än tio år under ditt liv, den är mellan 5000 och 12000 (max) i månaden, vilket är omöjligt att leva på om du har hälsoproblem, behöver mediciner eller inte bor i ett betalt hus eller hos släkt. USAs system är fruktansvärt diskriminerande om du inte har pengar, du kan förlora allt på kort tid. Många äldre arbetar tills de dör.

Då bodde jag i Kalifornien som ändå är lite bättre än många andra stater.
Citera
2024-07-18, 11:57
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Jag har bott många år i USA och många har ingen pension. Däremot kan du få social security (vilket är som en garantipension kan man säga) efter 67 även utan privat pension om du arbetat mer än tio år under ditt liv, den är mellan 5000 och 12000 (max) i månaden, vilket är omöjligt att leva på om du har hälsoproblem, behöver mediciner eller inte bor i ett betalt hus eller hos släkt. USAs system är fruktansvärt diskriminerande om du inte har pengar, du kan förlora allt på kort tid. Många äldre arbetar tills de dör.

Då bodde jag i Kalifornien som ändå är lite bättre än många andra stater.
USA har ju massa foodstamps och annat som även det bidrar till en förbättrad situation.
Citera
2024-07-18, 11:58
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
USA har ju massa foodstamps och annat som även det bidrar till en förbättrad situation.
Wow, du har verkligen ingen aning.
Citera
2024-07-18, 11:59
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Wow, du har verkligen ingen aning.
The average retirement income for U.S. adults 65 and older is $75,020. The median income for that age group is $50,290, according to data from the Census Bureau and Bureau of Labor Statistics.
On a monthly basis, the average income for U.S. adults 65 and older is $6,252.19 Mar 2024

70k i pension per månad, är inte fy skam. AVERAGE. Jämför det med svenska 9-tusen-kronors-pensioner.
Citera
2024-07-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten.Cool
Dåliga människor som sköter era pensionspengar kanske.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/alecta-och-de-forlorade-miljarderna-pa-60-sekunder
Saxt från SVT
Citat:
”Det är jättemycket pengar absolut, men om man sätter det i proportion till hur mycket kaptial vi totalt sett förvaltar så är det lite pengar.”
Så sa Alectas vd Magnus Billing

Lugna ner er, äckliga proletärer. Vd:n har fått ett hårt straff!

https://www.di.se/nyheter/magnus-billing-far-en-arslon-i-fallskarm/
Citat:
Alectas vd Magnus Billing får ett avgångsvederlag på tolv månadslöner plus en lön motsvarande uppsägningstiden på sex månader efter att styrelsen sparkat honom som vd för pensionsjätten.
Citera
2024-07-18, 12:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Människor som levt och jobbat. Sedan kommer pensionsåldern ifatt och så får man dålig pension efter alla år av att man slitit och jobbat. Jag tänker mig att många som har dålig pension har egentligen jobbat så länge som standrad Svensson, liksom ca 40 år.

Att många idag är tyvärr sjukskrivna, går på bidra m.m, kanske senare i tiden får smaka på pensionen.

Men våra äldre som har haft mer energi, större motivation till att jobba, slitit m.m. Hur kommer det sig att dessa har det dåligt med pension.

En gång i tiden var det ju lättare att skaffa jobb. Idag är det svårare. Så dagens människor varför många skulle få dåligt i pension, är ju ingen snack om.

Men som sagt, när Sverige var Sverige på riktigt, med Svenssons som jobbade kanske en och samma jobb fram till pensionen. När Sveirge var enklare att få jobb.

Hur kommer det sig att våra människor som jobbade hårt för detta land, senare få smaka på konsekvensen med dålig ekonomi?

Alla dessa människor som har dålig ekonomi, kan väl omöjligt har haft långvarig sjukskrivning eller så? Många som jobbade hårt, får senare dålig pension?

Och skulle Sverige verkligen drabbas hårt, om alla våra pensionärer skippade att få betala skatt.

Ju fler som ska dela på det som dukas upp, men allt färre dukar upp på bordet så blir det mindre att dela på för alla.

Enkelt!
Citera
2024-07-18, 12:10
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
The average retirement income for U.S. adults 65 and older is $75,020. The median income for that age group is $50,290, according to data from the Census Bureau and Bureau of Labor Statistics.
On a monthly basis, the average income for U.S. adults 65 and older is $6,252.19 Mar 2024

70k i pension per månad, är inte fy skam. AVERAGE. Jämför det med svenska 9-tusen-kronors-pensioner.
Lille vän, noll koll att detta inte är statlig pension utan deras privata besparingar och noll förmåga att länka källa.
https://www.ncoa.org/article/addressing-the-nations-retirement-crisis-the-80-percent-financially-struggling
Citera
2024-07-18, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Människor som levt och jobbat. Sedan kommer pensionsåldern ifatt och så får man dålig pension efter alla år av att man slitit och jobbat. Jag tänker mig att många som har dålig pension har egentligen jobbat så länge som standrad Svensson, liksom ca 40 år.

Att många idag är tyvärr sjukskrivna, går på bidra m.m, kanske senare i tiden får smaka på pensionen.

Men våra äldre som har haft mer energi, större motivation till att jobba, slitit m.m. Hur kommer det sig att dessa har det dåligt med pension.

En gång i tiden var det ju lättare att skaffa jobb. Idag är det svårare. Så dagens människor varför många skulle få dåligt i pension, är ju ingen snack om.

Men som sagt, när Sverige var Sverige på riktigt, med Svenssons som jobbade kanske en och samma jobb fram till pensionen. När Sveirge var enklare att få jobb.

Hur kommer det sig att våra människor som jobbade hårt för detta land, senare få smaka på konsekvensen med dålig ekonomi?

Alla dessa människor som har dålig ekonomi, kan väl omöjligt har haft långvarig sjukskrivning eller så? Många som jobbade hårt, får senare dålig pension?

Och skulle Sverige verkligen drabbas hårt, om alla våra pensionärer skippade att få betala skatt.
För att Sveriges styrande skiter fullständigt i sin befolkning i stora mått. Ibland kan dom "lyxa" till och höja någon hundring typ men tar samtidigt bort det på någon annan skatt. Själv kan dom höja sina redan överdrivna höga "löner" till oändlighet. Titta bara på PostNords VD'n.

Vi vanliga ska exempelvis anmäla oss hos AF första arbetslösa dag och aktivitets rapportera. Varför gäller inte samma lika för dom?

Dom pissar och våldtar sin befolkning i stort sätt dagligen men dumSvensson fattar inte.

Nä, jag vill inte ens bli så gammal. Jag ska då inte bo på något ålderdomshem. Fick avsmak när jag jobbade där en gång i tiden.

Sverige, det "humanitära" landet. Jo tjena!
Citera
2024-07-18, 12:22
Medlem
Blaskas avatar
Jag har träffat många pensionärer som har det bra. Det handlar väl om hur mån man själv har varit om sitt sparande.
Citera
2024-07-18, 12:26
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Lille vän, noll koll att detta inte är statlig pension utan deras privata besparingar och noll förmåga att länka källa.
https://www.ncoa.org/article/addressing-the-nations-retirement-crisis-the-80-percent-financially-struggling
Vem har sagt att pension måste vara statlig? Att spara själv är ett bra alternativ, och det är för övrigt ett av svaren på trådstarten. Många människor lever helt enkelt från lön till lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in