Citat:
Ursprungligen postat av
TomSowell
Detta behöver inte spela någon större negativ roll för demokraterna. Får de in en starkare kandidat som Gretchen Whitmer eller Michel Obama så kommer denne att ha en honeymoon ända fram till valet.
Det gigantiska problemet är Kamala. Hon är ovalbar men svart och kan således inte passeras i hackordningen utan att skrämma bort demokraternas allra lojalaste väljargrupp: svarta kvinnor. Den enda som kan ersätta henne i deras ögon är en svart kvinna av högre mytologisk status och det finns bara en sådan: Michel O. Problemet är att Michel sagt att hon inte vill. Vi
kommer att få veta inom en månad om hon gick att övertala.
Om valet enbart står mellan Kamala och Joe så vet demokraterna att de kommer att förlora hur som helst och resonerar kanske att det är mindre dålig optik att låta Joe stanna. Men det skär i deras själar att deras egan väljare efter debatten äntligen har förstått att den sittande demokratiske presidenten är gravt senil och så maktkåt att han vägrar avgå för partiets bästa.
Jag förstår att det lyfts frågetecken om Kamala. Jag tror dock det kommer gå skapligt. Hon kanske t o m kan slå Trump. Med Joe borta, ett stort stöd från partiet, ett nytt läge... ser det bättre ut. Dagens opinionsundersökningar som säger att Kamala inte kan slå Trump kanske inte speglar ett sådan nytt läge.
Men det handlar inte bara om att vinna valet. Optiken i att låta halvsenila Biden göra ett katastrofalt val är usel. Partiet kommer förlora mycket förtroende på att det vara så impotent och korrupt som inte klarar agera på att kandidaten var olämplig.
- Rösta på oss, sa partifunktionären.
- Men er kandidat är ju en svag halvgrönsak!? Varför ska han representera mig!? sa väljaren.
- Nej. Han är prima färskvara. Den enda som kan slå Trump. Bara lite trött ibland.
- Är du blind eller ljuger du? Både och?
- Nej, det är de andra som ljuger. Rösta på oss!
- Det kan du glömma, sa väljaren och satte sig i soffan för evigt.