2024-07-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drink40s
Men vänta du har ett jobb?
Flytta då va är problemet.
Bo inneboende hos nån för typ 2000 3000 isch allt är ju bättre än o bo me sådär.

Jag skrev det tidigare att jag är sjukskriven och jag bor inte hemma, jag är isolerad
Citera
2024-07-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Endast Jesus kärlek kan ersätta den du inte fick från familjen. Träning kan funka tillfälligt med är ingen långsiktig lösning. Vården bryr sig inte som du kanske märkt. Ditt främsta hopp finns i att ödmjuka dig inför Herren och få känna värmen och gemenskapen bland kristna bröder och systrar i en bra församling. Synden leder alltid till döden och det är där du kommer hamna. Lättja och självömkan är närbesläktade synder.

Vet du vad, jag har tänkt på det här länge. Av någon grund har jag stämplat mig själv som en ateist sedan barnsben. Mina föräldrar tror inte på nånting. Jag trodde väl att jag var likadan. Men på sistone har Jesus dykt upp vart jag än vänder mig, ironiskt nog även i denna tråd. Hur tar jag mig tillväga?
Citera
2024-07-18, 09:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av globe0
Hur finner jag orken att ta mig till gymmet... jag undviker andra människor helst
Det får du sluta med. Det är för djur. Växla upp de exekutiva funktionerna. Det kan gå bra för dig.

Jag tror att en sådan som du har goda förutsättningar att utvecklas till en väldigt fungerande person
Citera
2024-07-18, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
OK, bra! Ta igen sömnen, skriv igen när du vaknat så fortsätter vi.

Snällt av dig.

Folk kan mer än gärna komma med tips och råd medans jag sover...
Citera
2024-07-18, 09:31
Medlem
Citat:
Jag är i en knivig sits där jag lider av djup depression och PTSD, främst i familjen. Jag blir tyst och tillbakadragen så fort jag är i närheten av en familjemedlem. Det finns liksom ingenting där längre, inga känslor, ingen kärlek. Dem försöker hålla det vid liv men det är omöjligt. För mycket trauma från barndomen. Jag har två systrar och en bror, men endast lite halv kontakt med den ena systern. Några sms av och till... önskar att det också slutade, vad är poängen. Det är så ogenuint.

Sanningen är att vi är en svag familj med två svaga ledare i fronten, mina föräldrar. Dem har misslyckats på alla sätt och vis och skadan är tyvärr redan skedd. Mina syskon är också hemska individer. Negativa. Spydiga, hämndlysta. Det är en otroligt negativ atmosfär och omgivning. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag känner noll kärlek eller känslor till dessa individer. Det känns som om dem har gjort allt dem kan för att förstöra mig. Jag är yngst i familjen. I min uppväxt har jag blivit retad, hånad, mobbad och nekad allt som går. Fick inte leka med vänner, fick inte ens träffa tjejer eller resa någonstans, inte ens efter studenten. Motståndet har varit enormt.

Idag är jag en kall och ointressant person. Min blick är liksom... tom. Livet har runnit ur mig och det känns verkligen. Jag får nästan skuldkänslor när jag handlar i mataffären och kassörskan försöker vara trevlig och hälsa, jag kan knappt hälsa tillbaka. Det är verkligen hemskt, hatar att vara såhär. Det fanns en tid när jag hade liv och energi i mig... en låga... den lågan är tyvärr släckt.

Jag vet inte riktigt poängen med tråden jag vill bara skriva av mig jag har ingen att prata med i mitt liv, verkligen ingen. Jag sitter framför datorn från morgon till morgon, sover oregelbundet och har ingen rutin överhuvudtaget. Spelar spel men inte ens det biter på mig längre. Vet inte hur länge jag kan fortsätta, stressar inte så mycket över det dock. Tar det slut så tar det slut.

Är det någon som känner igen sig eller har några tips? Familjen är bara att glömma, hur går man vidare?
Du måste distansera dig från saker som får dig att må dåligt.
Säg till när du har kommit igång. Sen ska vi snacka strategier spoling.
Mvh
Citera
2024-07-18, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Tolkar det som att du ändå finns där då du lyckas reflektera över situationen och känna saker angående att du inte känner så mycket.

För egen del kan jag tyvärr bara komma med ett ganska trött tips. Om jag inte tränar på länge är det som att mitt mående gradvis bryts ned tills jag knappt känner något. Och det är inte att ”göra rörelserna” jag talar om utan att ta i för fullt. Även kalldusch kan hjälpa för att ”resetta” kroppen och psyket en del, precis som träningen.

Precis, man skall inte underskattas Endorfiner. Träning var dag! Långa promenader mellan varven!
Citera
2024-07-18, 09:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
J
Jag vet inte riktigt poängen med tråden jag vill bara skriva av mig jag har ingen att prata med i mitt liv, verkligen ingen. Jag sitter framför datorn från morgon till morgon, sover oregelbundet och har ingen rutin överhuvudtaget. Spelar spel men inte ens det biter på mig längre. Vet inte hur länge jag kan fortsätta, stressar inte så mycket över det dock. Tar det slut så tar det slut.

Är det någon som känner igen sig eller har några tips? Familjen är bara att glömma, hur går man vidare?

Du behöver nog tackla ditt tillstånd på något vis, bygga upp din självkänsla och få lite distans till uppgivenheten och så vidare.
Det kräver att du gör dig till känna till den offentliga vården på något vis så att en process startas så småningom med att hitta rätt sorts behandling eller terapi (Terapi för PTSD) Det kan vara en början.

Ta kontakt med en vårdcentral , du kan få en vårdsamordnare. Du har redan diagnoser som finns i vårdens register, då borde det gå rätt fort för du behöver inte börja om från början och lägga upp hela din historia igen.

Bara säg att du är plågat och du har kört fast , det är nog det enda du behöver göra. Blir du erbjuden medicin så får du göra en avvägning om et kan hjälpa eller inte. Det hjälper ju inte det underliggande tillståndet på minsta vis.
Fram tills dess så får du göra egna ansträngningar och träna ditt psyke att vara bland människor helt enkelt. Börja med att gå långa promenader i stadskärnan, gå in i en galleria. Du måste kämpa själv att bli ok med jobbiga känslor av flykt . det är bara känslor, det kommer inte att krossa dig. Det går inte. Ingenting är så farligt

Lycka till
Senast redigerad av Upplyften 2024-07-18 kl. 09:41.
Citera
2024-07-18, 09:48
Medlem
Antidepressiva, läs böcker om självdisciplin, utbilda dig. Förlåt dina föräldrar för din skull, umgås endast i microdoser så att det inte påverkar dig så mycket.
Citera
2024-07-18, 09:49
Medlem
Du kan aldrig bli frisk i den miljö som gjorde dig sjuk. Du måste byta ut alla toxiska människor i ditt liv.
Utmaningen med depressionen är att hitta energi för att ens kunna begå de simplaste av handlingar.
Se till att börja med att avsluta de relationer som sänker dig, finns inget val där det måste ske.

Läs på om personlig utvecklig och börja intressera dig för dig själv och försök hitta inspiration, även den minsta gnistan är bra. Handlar om att hitta nåt litet ljus i tunnel som man kan styra åt och få upp hoppet om en bättre framtid. Gör vad som krävs.

Lägg upp en plan för ditt liv och hur du ska komma vidare och identifiera de minsta steg du klarar av att ta för att påbörja resan, och bygg sen vidare.

Sen gillade jag Netflix dokumentären Stutz. Psykologen Phil Stutz ger en del verktyg som inte är allt för tokiga för unga män som hamnat vilse i livet och inte vet vad de ska göra.
Hans första råd är att börja arbeta på sin livskraft och där i ingår bl.a fysiskträning. Pallar du inte gå till gymmet börja med det minsta steget och gå långpromenader. Löpning är även lätt att påbörja. Köp en motionscykel om du inte vill gå utanför dörren.

Kost,motion, sömn och goda relationer( eller inga relationer alls) är fundamentalt för att må bättre.

Gör vad som krävs för att sparka dig själv i rätt riktning.
Citera
2024-07-18, 10:11
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Jag är i en knivig sits där jag lider av djup depression och PTSD, främst i familjen. Jag blir tyst och tillbakadragen så fort jag är i närheten av en familjemedlem. Det finns liksom ingenting där längre, inga känslor, ingen kärlek. Dem försöker hålla det vid liv men det är omöjligt. För mycket trauma från barndomen. Jag har två systrar och en bror, men endast lite halv kontakt med den ena systern. Några sms av och till... önskar att det också slutade, vad är poängen. Det är så ogenuint.

Sanningen är att vi är en svag familj med två svaga ledare i fronten, mina föräldrar. Dem har misslyckats på alla sätt och vis och skadan är tyvärr redan skedd. Mina syskon är också hemska individer. Negativa. Spydiga, hämndlysta. Det är en otroligt negativ atmosfär och omgivning. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag känner noll kärlek eller känslor till dessa individer. Det känns som om dem har gjort allt dem kan för att förstöra mig. Jag är yngst i familjen. I min uppväxt har jag blivit retad, hånad, mobbad och nekad allt som går. Fick inte leka med vänner, fick inte ens träffa tjejer eller resa någonstans, inte ens efter studenten. Motståndet har varit enormt.

Idag är jag en kall och ointressant person. Min blick är liksom... tom. Livet har runnit ur mig och det känns verkligen. Jag får nästan skuldkänslor när jag handlar i mataffären och kassörskan försöker vara trevlig och hälsa, jag kan knappt hälsa tillbaka. Det är verkligen hemskt, hatar att vara såhär. Det fanns en tid när jag hade liv och energi i mig... en låga... den lågan är tyvärr släckt.

Gubben det ordnar sig.

Du måste inte ha kontakt med din familj. Ta en paus från dem, om det är för stunden eller livet ut väljer du själv.

Mår du så dåligt på jobbet så tycker jag att du ska söka ett annat jobb där du kan se dig själv må bra. Har själv slängt in jobbnycklar en gång när jobbet enbart gav mig ångest och sömnbesvär.

Klipp alla relationer som tar negativ energi, försök att omge dig med folk som är genuina och ger dig energi.

Försök att gå ut och ta en nypa luft en gång om dagen (eller natten).

Om du känner dig ensam någon gång så kan du PMa mig så kan vi surra om precis vad som helst - högt och lågt.

Citat:
Jag får nästan skuldkänslor när jag handlar i mataffären och kassörskan försöker vara trevlig och hälsa, jag kan knappt hälsa tillbaka.

Det är för att du är en bra snubbe!
Senast redigerad av stolenChevy 2024-07-18 kl. 10:24.
Citera
2024-07-18, 10:38
Medlem
Jag kan inte säga att jag varit i din sits. Men jag har varit djupt nere i depression och mått otroligt dåligt av att träffa vissa familjemedlemmar.
Min räddning var att tvinga in mig själv i otroligt fasta och strikta rutiner.
Väckarklockan på samma tid VARJE morgon, samma frukost, lunch och middag (jag orkade inte tänka ut alternativ så jag åt samma sak varje dag tills jag tröttnade på den rätten). Och gick och la mig samma tid varje kväll.
Jag mår väldigt bra av simning. Men precis som du så orkade jag inte träffa massa människor, så jag började gå på morgonsimning 06.30 tre dagar i veckan. Den tiden på morgonen är det
1. Inte så många där.
2. Ingen orkar eller vill prata, bara göra sin grej.

I början simmade jag kanske bara 4-5 längder och sen gick jag upp, bastade i 30 min med en bok och sen klädde jag på mig och gick hem.

Efter ett par veckor av detta så orkade jag börja jobba litegrann igen.
Nu är jag tillbaka på jobbet 100% men har fortfarande väldigt fasta rutiner, går upp samma tid på jobbdagarna (har gett mig själv lite sovmorgon på helgen, men jag har väckarklockan igång) och äter alltid på fasta tider och försöker att inte äta där imellan.

Precis som andra skriver så tror jag på förlåtelse, det är inte lätt, och vissa dagar är det svårt att känna förlåtelse. Men jag försöker förlåta det som varit. Vi umgås inte eller hörs inte särskilt mycket men när vi träffas så kan vi göra det. Om någon vill prata om saker som är jobbigt så säger jag att jag inte vill prata om det eller så går jag därifrån. Jag förväntar mig att andra respekterar min önskan, och jag skapar en situation som gör det möjligt.

Kämpa! Det blir bättre!
Citera
2024-07-18, 10:53
Medlem
Du ska skaffa dig en partner och skaffa en familj och skapa den familjen du aldrig fick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in