2024-07-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Ja, det är det sjukaste med effekten av det hela. I Sverige vill man köra på rehabilitering, men hur ska folk i samhället kunna sona för sina brott om man straffas för alltid för det minsta lilla? Dessa delar går tvärt emot varandra.

Den goda nyheten är att det är på väg åt rätt håll. Problemet har belysts och det finns hopp att saker och ting kommer ändra på sig för er.

Det är så snuskigt när någons privata affärside(Lexbase, Verifiera m.m) vilar på att hänga ut folk för arbetsgivare och så, och sedan när frågan kommer om effekten av det verkligen är bra så kämpar de allt vad de har att få behålla sina tjänster för att de tjänar miljoner på dem.

Det är verkligen miljoner kronor som går till dessa företag. Upplägget med offentlighetsprincipen måste anpassas till en digital ålder.
Man kan börja med att tvinga företagen att gallra enligt myndigheternas regler, och sedan lägga ned sidorna.
Låt Polisen pch SÄPO sköta bakgrundskontrollerna där det är lämpligt och låt fjantar på dessa registersidor skaffa sig riktiga jobb.

Håller med. Hade de haft samma gallringsregler så hade det inte varit lika illa.
Citera
2024-07-18, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Sorgligt. Är rädd att jag ska gå igenom samma som dig framöver.
Har du ett yrke nu?

Nej, det kan jag inte påstå. Har mellan kriminalitet och korta, tillfälliga anställningar på olika ställen mest driftat runt bland olika lågstatusyrken. Nu lägger jag tak, men det tar som sagt slut i augusti, och då är man där med a-kassa och skit igen. Får delvis skylla mig själv som inte tagit en examen, men oavsett det så hade jag besparats längre perioder som arbetslös om det inte var för Lexbase m.fl. liknande sidor. Så råttorna bakom dessa får gärna trilla i trappan och bryta en arm eller sådär, vad mig anbelangar.
Citera
2024-07-18, 08:44
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megapolarbear
Nej, det kan jag inte påstå. Har mellan kriminalitet och korta, tillfälliga anställningar på olika ställen mest driftat runt bland olika lågstatusyrken. Nu lägger jag tak, men det tar som sagt slut i augusti, och då är man där med a-kassa och skit igen. Får delvis skylla mig själv som inte tagit en examen, men oavsett det så hade jag besparats längre perioder som arbetslös om det inte var för Lexbase m.fl. liknande sidor. Så råttorna bakom dessa får gärna trilla i trappan och bryta en arm eller sådär, vad mig anbelangar.

Oavsett om man har avslutat sina studier eller levt ett skötsamt liv, verkar det som att riksdagen och regeringen inte vill ge människor med en prick i belastningsregistret en chans att komma på fötter igen. Beslutet innebär att de som har brutit mot lagen inte ska få möjlighet att försörja sig och bidra till samhället genom att betala skatt. Detta påverkar alla lika, oavsett deras tidigare prestationer eller uppförande. Jag kan förstå varför vissa människor då väljer att ansluta sig till gäng och leva på kriminalitet som en heltidssysselsättning för att försörja sig.

Sen klagar man på kriminaliteten som ökar i samhället och gängen som rekryterar, hur dum får man vara egentligen?

Jag skulle nog med säkerhet säga att det är Riksdagen och Regeringen som skapar medvetet denna våld spiral som härjar landet, de är ansvariga för nya brottsoffer tillkommer.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2024-07-18 kl. 09:18.
Citera
2024-07-18, 13:22
Medlem
Efter att ha mailat runt till diverse företag som livnär sig på att sabba livet för andra så kan man konstatera att en hel del faktiskt bryr sig om gdpr och raderar snabbt. Sen har vi ett gäng som sätter sig på tvären och tror att dom är större än gdpr. Jag kommer helt enkelt bli tvungen att stämma.
Citera
2024-07-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skabaraju
Efter att ha mailat runt till diverse företag som livnär sig på att sabba livet för andra så kan man konstatera att en hel del faktiskt bryr sig om gdpr och raderar snabbt. Sen har vi ett gäng som sätter sig på tvären och tror att dom är större än gdpr. Jag kommer helt enkelt bli tvungen att stämma.
Ja de flesta nya och/eller mindre företag har nog varken resurser eller bollar för att hantera en stämning. De stora bovarna (lexbase & verifiera m.fl) har hållt på i år utan några större bekymmer och har dessutom en enorm makt både via medier och politiker vilket gör att dom kan sätta sig på tvären. Förhoppningsvist sätter EU domstolen stopp för dem men vi har ju redan sett hur Axen lyckas få staten att intervenera i ärendet...
Citera
2024-07-18, 16:13
Medlem
Hej. Vill passa på att tacka GDPRwarrior och alla andra som driver på detta.
Fick mig själv borttagen från Mrkoll genom att maila dem IMYs mall (lite omskriven av mig). Dom var snabba och raderade inom 24h.
Lexbase och Verifiera svarade bara med att de har utgivningsbevis och kommer inte radera, har därför skickat en anmälan till IMY emot dem.
Krimfup har jag mailat flertalet gånger utan att de har svarat och även anmält till IMY. Överväger att stämma Krimfup om de inte raderat mig inom min tidsram jag satt i mina mail.
Ni som blivit raderade från Krimfup och Lexbase var erat belastningsregister redan gallrat hos polisen? Tänker eftersom de inte raderar mig.
Begick ett mängdbrott för ca 2.5 år sedan.
Citera
2024-07-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elektrikerproffset
Fick mig själv borttagen från Mrkoll genom att maila dem IMYs mall (lite omskriven av mig). Dom var snabba och raderade inom 24h.
Lexbase och Verifiera svarade bara med att de har utgivningsbevis och kommer inte radera, har därför skickat en anmälan till IMY emot dem.
Krimfup har jag mailat flertalet gånger utan att de har svarat och även anmält till IMY. Överväger att stämma Krimfup om de inte raderat mig inom min tidsram jag satt i mina mail.
Ni som blivit raderade från Krimfup och Lexbase var erat belastningsregister redan gallrat hos polisen? Tänker eftersom de inte raderar mig.

Kolla också så MrKoll raderat ditt namn från dina grannars sidor, under rubriken "hushållet" eller folk som bor i samma trappuppgång.
Citera
2024-07-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elektrikerproffset

Krimfup raderade mig efter att jag hotade med att stämma dem i cirka 3 månader. De tog bort mig utan att meddela mig, fick själv söka upp det.

Jag hade även gjort ett klagomål på dem genom IMY och i ett yttrande skrev de att de tar bort alla som begär det. Så i princip borde de egentligen ta bort dig, men om du gör en klagomål så kommer de nog ta bort dig ganska snabbt. Min dom är inte gallrad.
Citera
2024-07-18, 16:28
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Oavsett om man har avslutat sina studier eller levt ett skötsamt liv, verkar det som att riksdagen och regeringen inte vill ge människor med en prick i belastningsregistret en chans att komma på fötter igen. Beslutet innebär att de som har brutit mot lagen inte ska få möjlighet att försörja sig och bidra till samhället genom att betala skatt. Detta påverkar alla lika, oavsett deras tidigare prestationer eller uppförande. Jag kan förstå varför vissa människor då väljer att ansluta sig till gäng och leva på kriminalitet som en heltidssysselsättning för att försörja sig.

Sen klagar man på kriminaliteten som ökar i samhället och gängen som rekryterar, hur dum får man vara egentligen?

Jag skulle nog med säkerhet säga att det är Riksdagen och Regeringen som skapar medvetet denna våld spiral som härjar landet, de är ansvariga för nya brottsoffer tillkommer.

Hade jag inte varit så jävla blödig så hade jag också blivit kriminell i ett försök till försörjning.
Citera
2024-07-18, 16:30
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Krimfup raderade mig efter att jag hotade med att stämma dem i cirka 3 månader. De tog bort mig utan att meddela mig, fick själv söka upp det.

Jag hade även gjort ett klagomål på dem genom IMY och i ett yttrande skrev de att de tar bort alla som begär det. Så i princip borde de egentligen ta bort dig, men om du gör en klagomål så kommer de nog ta bort dig ganska snabbt. Min dom är inte gallrad.

Bra att veta.

Samtidigt är det lite skumt att man som privatperson måste maila dessa företag ett efter ett för att dom ska respektera GDPR. Det borde dom redan följa utan att behöva bli tillsagd kan man tycka.
Citera
2024-07-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana

Konstigt att de inte raderar mig då. Har hotat om stämning 2 gånger, eller inte hotat för jag kommer stämma dem om inte IMY löser situationen med dem. Jag började med att maila om att mina uppgifter skulle raderas inom en vecka och att jag annars kommer vidta rättsliga åtgärder. Sedan skickade jag en påminnelse några dagar senare. Detta var i mitten av Maj.
För ca 1v sedan så mailade jag igen och berättade att jag börjat med en anmälan till IMY som första steg.
Fortfarande inget svar och jag är kvar på sidan tyvärr.
Citera
2024-07-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wittey22
Ja de flesta nya och/eller mindre företag har nog varken resurser eller bollar för att hantera en stämning. De stora bovarna (lexbase & verifiera m.fl) har hållt på i år utan några större bekymmer och har dessutom en enorm makt både via medier och politiker vilket gör att dom kan sätta sig på tvären. Förhoppningsvist sätter EU domstolen stopp för dem men vi har ju redan sett hur Axen lyckas få staten att intervenera i ärendet...

SÅ är det verkligen. Jag hoppas dom skiter i mitt krav, kommer stämma dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in