2024-07-17, 16:55
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men Ukraina skall få andra gamla franska plan också; så de kommer ha olika typer oavsett. Och kortsiktigt behöver de antal oavsett typ.

Yes.

Men min teori kring dessa Mirage 2000 är att de kommer ha en väldigt snäv specifikation på användande. Inte begränsat pga politk, men i syfte att leverera dem snabbt för att fylla en enda funktion. Detta bygger jag på att de ska sättas in inom 6 månader (enligt franska källor), så de piloter som flyger in sig på dem lär sig antagligen bara en enda grej:

Exempel: Starta, åka till punkt X, avfyra surface to air missil eller släpp glidbomb.
Den eventuella luftstriden, ev behov av skydd och allmän ordergivning ges av eskort som är F16 med mer skolade piloter och de kan egentligen bara se på mirage-planen som en extra balk med mer grejjor på under vissa uppdrag. Alla uppdrag som är mer komplexa görs av F16 divisionerna.

JAS 39 Gripen är ett lite för komplext system för att vaska på en roll där man bara utför en begränsad uppgift.

Om Mirage-planens syfte är begränsat så minskar även den komplexa delen av underhållskedjan något och det blir inte lika viktigt att ha snorkoll på att varenda detalj av alla system är tiptop hela tiden.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-07-17 kl. 17:00.
Citera
2024-07-17, 16:58
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Personligen jämför jag det hela med F1 stall. Där allt skall klaffa, sömlöst.

Det här. Fast kanske till och med ännu mer komplext och omfattande.
Exakt så här är det. Det är en oerhörd börda att ha 4st olika system igång samtidigt och det är en extrem vinst i logistik och resursahantering att bara ha 100 av 1x i stället för 35 av 4x även om 35x4 är mer än 100.
Citera
2024-07-17, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men Ukraina skall få andra gamla franska plan också; så de kommer ha olika typer oavsett. Och kortsiktigt behöver de antal oavsett typ.
Mirage största styrka är luftstrid ser inte att dom tillför något som inte f16 kan göra
Citera
2024-07-17, 17:12
Medlem
Det mesta som är större än drönare i östra ukraina har hitills skjutits ner av ryssarna.
Skulle ett 45 år gammalt lappat och lagat f16 vara något undantag?
Citera
2024-07-17, 17:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Mirage största styrka är luftstrid ser inte att dom tillför något som inte f16 kan göra

Personligen tror jag att Maccron passade på.., att kränga iväg Mirage 2000 till Ukraina när de kan få betalt för de. Var ju våras som Eu kom med ett större ekonomiskt bistånd till Ukraina.

Innan detta bistånd var Maccron mer ljummen...
Citera
2024-07-17, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Yes.

Men min teori kring dessa Mirage 2000 är att de kommer ha en väldigt snäv specifikation på användande. Inte begränsat pga politk, men i syfte att leverera dem snabbt för att fylla en enda funktion. Detta bygger jag på att de ska sättas in inom 6 månader (enligt franska källor), så de piloter som flyger in sig på dem lär sig antagligen bara en enda grej:

Exempel: Starta, åka till punkt X, avfyra surface to air missil eller släpp glidbomb.
Den eventuella luftstriden, ev behov av skydd och allmän ordergivning ges av eskort som är F16 med mer skolade piloter och de kan egentligen bara se på mirage-planen som en extra balk med mer grejjor på under vissa uppdrag. Alla uppdrag som är mer komplexa görs av F16 divisionerna.

JAS 39 Gripen är ett lite för komplext system för att vaska på en roll där man bara utför en begränsad uppgift.

Om Mirage-planens syfte är begränsat så minskar även den komplexa delen av underhållskedjan något och det blir inte lika viktigt att ha snorkoll på att varenda detalj av alla system är tiptop hela tiden.
Jo så är det antagligen dom är lite mindre och lämpar sig bäst för luftstrid mirage har inte glidbomber har jag för mig dom kan dock fälla kryssningsrobotar.

Mirage är deltawing och har kortare startsträcka än en f16 dom är ochså mindre går antagligen utmärkt och starta och landa på vanliga landsvägar. Luftstrid är den antagligen bättre på än f16.
Mirage kan fungera bra som insedentberedskap typ
Citera
2024-07-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det mesta som är större än drönare i östra ukraina har hitills skjutits ner av ryssarna.
En f16 kan slå ut det mesta luftvärn ryssland har med Harm
Citera
2024-07-17, 17:24
Medlem
Citat:
Personligen tror jag att Maccron passade på.., att kränga iväg Mirage 2000 till Ukraina när de kan få betalt för de. Var ju våras som Eu kom med ett större ekonomiskt bistånd till Ukraina.

Innan detta bistånd var Maccron mer ljummen...
Nä dom skänker dom som med det mesta
Citera
2024-07-17, 17:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vi får se. Visst är det spännande?
Citera
2024-07-17, 17:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det är ju det här att man skall bygga upp ett helt västerländskt flyg....system under ett brinnande krig. Det andra länder har gjort under fred. Själva flygen och antalet, är ju det minsta problemet, men sedan resten. Att man får all slags personal, kompetenta, samövade och finslipade...tar mera tid. Att man får det att rulla på lika smidigt som när "du och jag" kör igenom en McDonalds drivetrough. Gång efter efter gång..

Personligen jämför jag det hela med F1 stall. Där allt skall klaffa, sömlöst.

Så 20-30 F16 till Ukraina, per år..(med allt som kommer runtomkring)..låter plausibelt enligt mig.

Jag gissar att under tiden piloterna fått utbildning på att flyga planer så har markpersonal fått utbildning på deras områden också.
Dessa flygplan servas väl rätt flitigt och kontrollpunkter gås igenom vid varje landning så det är inget man skickar iväg planen för. Hörde någonstans att Ukraina även skulle få sju eller om det var åtta extra motorer att kunna byta ut med och tror inte det är något man gör utan rätt så mycket utbildning.
Citera
2024-07-17, 17:31
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Uppenbart är det så! Bara det faktumet att man utlovar en belöning på 200000 dollar till den som lyckas skjuta ner ett F16 plan tyder på att ryssen är jävligt skitnödig pga dessa plan.
Citera
2024-07-17, 17:34
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Uppenbart är det så! Bara det faktumet att man utlovar en belöning på 200000 dollar till den som lyckas skjuta ner ett F16 plan tyder på att ryssen är jävligt skitnödig pga dessa plan.

Ett bra initiativ av ryssarna. 200k$ gör det värt att chansa på att varje radareko är en F-16...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in