2024-07-17, 14:28
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Dom har strategiska inte taktiska det är 2 helt olika saker
Fraankrike har taktiska kärnvapen och Englad har möjlighet att ta fram taktiska.
Citera
2024-07-17, 14:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Fler Ukrainare fria från moskoviternas tortyr-fängelser. I framtiden bör Ukraina leta upp och lönnmörda alla i Ryssland som varit inblandade i deras krigsförbrytelser mot krigsfångar.
https://x.com/NOELreports/status/1813548484500566443
Citera
2024-07-17, 14:36
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/9K720_Iskander
En typ av taktiska kärnvapen som man kan använda mot fiende styrkor befästa försvarslinjer och militärbaser.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/UGM-133_Trident_II
Är ett exempel på strategiska kärnvapen till för att föratöra större områden som städer osv.
2 olika saker europa Storbritannien och Frankrike har nästan enbart strategiska kärnvapen bortsätt från ett 50 tal kryssnings robotar frankrike har.
Jag har ingen anledning att tvivla på vad du skriver. Strategisk eller taktisk är alltså en fråga om storlek och sprängverkan. Jag har inte en endaste susning om vad för storlekar på dessa vapen Frankrike eller Storbritannien har men en sak är säker; om Ryssland smäller av ett endaste kärnvapen- taktisk eller ej, så kommer andra länder svara med det man nu har. Kärnvapen är endast politiska redskap, de är fullständigt obrukbara på slagfält.
Citera
2024-07-17, 14:36
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Fler Ukrainare fria från moskoviternas tortyr-fängelser. I framtiden bör Ukraina leta upp och lönnmörda alla i Ryssland som varit inblandade i deras krigsförbrytelser mot krigsfångar.
https://x.com/NOELreports/status/1813548484500566443

Har för mig att det har redan insinuerats att det kommer bli jakt på krigsförbrytare.
Citera
2024-07-17, 14:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag ser stridsflyg som en mer offensiv förnåga och luftvärn mer som en defensiv.
Bra med fler flyg men frågan är hur stor skillnad dom kommer göra

Nej stridsflyg används för att skjuta ned robotar och drönare. Det är det Sveriges luftförsvar bygger på. De skjuter även ned flygplanen som släpper bomber och kryssningsrobotar.
Citera
2024-07-17, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag har ingen anledning att tvivla på vad du skriver. Strategisk eller taktisk är alltså en fråga om storlek och sprängverkan. Jag har inte en endaste susning om vad för storlekar på dessa vapen Frankrike eller Storbritannien har men en sak är säker; om Ryssland smäller av ett endaste kärnvapen- taktisk eller ej, så kommer andra länder svara med det man nu har. Kärnvapen är endast politiska redskap, de är fullständigt obrukbara på slagfält.
Frankrike och Storbritannien skickar inte kärnvapen mot moskva för att dom sätter in säg 5 taktiska kärnvapen mot styrkor och militär baser i tex Polen.

Vi har inte taktiska usa har men inte vi. Vi behöver skaffa denna förmåga själva.

Och nej kärnvapen är inte obrukbara på ett slagfält dom är enormt effektivta specielt mot befästa ställningar.

Dom flesta stridsfordon klarar att strida i en miljö där kärnvapen används radioaktiv strålning är inte ett bekymmer som många tror.
Citera
2024-07-17, 14:52
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina får 32 F16 till. Men de skall uppdateras i USA så det dröjer nog innan de är klara. Men det betyder att Ukraina kommer att få fler stridsflyg kontinuerligt. Ukraina kommer ju behöva ett mycket starkt flygvapen även efter kriget för att avskräcka nya ryska invasioner. De behöver vara jämbördiga med Ryssland då, så att Ryssland inte har samma fördel som 2022.
https://x.com/NOELreports/status/1813455602137366676

Det här är exakt varför F16 var ett så sjukt mycket bättre val än JAS 39 Gripen.
Ukraina hade kunnat få 24 Gripen som de behövt bygga en enorm support och underhållsorganisation kring. Sen hade det varit stopp.

Med F16 så kommer det kontinuerligt dyka upp flygplan som blir tillgängliga för Ukraina. Där finns ingen fysiskt begränsning och den enda begränsningen är antagligen i hur starkt flygvapen väst vill att Ukraina ska ha.

På sikt kommer Ukraina bygga upp sin egen flygskola för F16 får man gissa.

Pessimisten i mig tror dock att leveranser kommer att strypas till ca 20 plan per år oavett hur många som identiferas som donationsbara.
Citera
2024-07-17, 15:01
Medlem
Citat:
Frankrike och Storbritannien skickar inte kärnvapen mot moskva för att dom sätter in säg 5 taktiska kärnvapen mot styrkor och militär baser i tex Polen.

Vi har inte taktiska usa har men inte vi. Vi behöver skaffa denna förmåga själva.

Och nej kärnvapen är inte obrukbara på ett slagfält dom är enormt effektivta specielt mot befästa ställningar.

Dom flesta stridsfordon klarar att strida i en miljö där kärnvapen används radioaktiv strålning är inte ett bekymmer som många tror.

Du vill inte presentera ett exempel när kärnvapen används då de är så effektiva istället för att svamla en massa.
Citera
2024-07-17, 15:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är exakt varför F16 var ett så sjukt mycket bättre val än JAS 39 Gripen.
Ukraina hade kunnat få 24 Gripen som de behövt bygga en enorm support och underhållsorganisation kring. Sen hade det varit stopp.

Med F16 så kommer det kontinuerligt dyka upp flygplan som blir tillgängliga för Ukraina. Där finns ingen fysiskt begränsning och den enda begränsningen är antagligen i hur starkt flygvapen väst vill att Ukraina ska ha.

Pessimisten i mig tror dock att leveranser kommer att strypas till ca 20 plan per år oavett hur många som identiferas som donationsbara.

Men Ukraina skall få andra gamla franska plan också; så de kommer ha olika typer oavsett. Och kortsiktigt behöver de antal oavsett typ.
Citera
2024-07-17, 15:27
Medlem
Citat:

Japp.

Det finns bokstavligen tusentals F-16 som kan utgöra bas för ukrainskt flygvapen under decennier framöver. Piloter, utbildningssystem, taktik, logistik, beväpning, kringutrustning, teknikerkompetens osv osv likaså.

Politiker och tyckare påstår en jäkla massa, men här har faktiskt kloka personer fått tala.
Citera
2024-07-17, 16:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Det är ju det här att man skall bygga upp ett helt västerländskt flyg....system under ett brinnande krig. Det andra länder har gjort under fred. Själva flygen och antalet, är ju det minsta problemet, men sedan resten. Att man får all slags personal, kompetenta, samövade och finslipade...tar mera tid. Att man får det att rulla på lika smidigt som när "du och jag" kör igenom en McDonalds drivetrough. Gång efter efter gång..

Personligen jämför jag det hela med F1 stall. Där allt skall klaffa, sömlöst.

Så 20-30 F16 till Ukraina, per år..(med allt som kommer runtomkring)..låter plausibelt enligt mig.
Citera
2024-07-17, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju det här att man skall bygga upp ett helt västerländskt flyg....system under ett brinnande krig. Det andra länder har gjort under fred. Själva flygen och antalet, är ju det minsta problemet, men sedan resten. Att man får all slags personal, kompetenta, samövade och finslipade...tar mera tid. Att man får det att rulla på lika smidigt som när "du och jag" kör igenom en McDonalds drivetrough. Gång efter efter gång..

Personligen jämför jag det hela med F1 stall. Där allt skall klaffa, sömlöst.

Så 20-30 F16 till Ukraina, per år..(med allt som kommer runtomkring)..låter plausibelt enligt mig.
Beror på hur upplägget är jag tror tex underhåll kommer skötas utanför Ukraina. Själva piloterna som du säger är minsta bekymmret det är allt runt omkring som blir besvärligt.

Bara att Ukraina får stridsflyg och f16 är ett utmärkt flygplan. Men mycket hänger på vad dom får med ochså störsändare targetingpods osv behöver Ukraina med om dom ska kunna användas.

Inledningsvis bör f16 användas i en sead roll mot ryskt luftvärn för det behövs Harm och störsändare. För att fälla bomber med laser och identifiera mål behövs targting pod. Fälla med gps känns meningslöst när ryssland är bra på att störa ut gps. Så man kommer få lov och fälla med laser.

Mot luftmål behöver man stridsledning typ awacs med länk16 det får man dock med dom svenska flygen.

Sedan har Ukraina mängder med tex s300 luftvärn utan datalänk dom kommer ha svårt och skilja på Ukrainas f16 och ryskt flyg. Friendly fire är ett orosmoment.

Jag hoppas verkligen att man inte spar på krutet med dessa f16 utan att Ukraina får all utrustning med som dom behöver
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in