Citat:
Ursprungligen postat av
Snapcount
Det är ju det här att man skall bygga upp ett helt västerländskt flyg....system under ett brinnande krig. Det andra länder har gjort under fred. Själva flygen och antalet, är ju det minsta problemet, men sedan resten. Att man får all slags personal, kompetenta, samövade och finslipade...tar mera tid. Att man får det att rulla på lika smidigt som när "du och jag" kör igenom en McDonalds drivetrough. Gång efter efter gång..
Personligen jämför jag det hela med F1 stall. Där allt skall klaffa, sömlöst.
Så 20-30 F16 till Ukraina, per år..(med allt som kommer runtomkring)..låter plausibelt enligt mig.
Beror på hur upplägget är jag tror tex underhåll kommer skötas utanför Ukraina. Själva piloterna som du säger är minsta bekymmret det är allt runt omkring som blir besvärligt.
Bara att Ukraina får stridsflyg och f16 är ett utmärkt flygplan. Men mycket hänger på vad dom får med ochså störsändare targetingpods osv behöver Ukraina med om dom ska kunna användas.
Inledningsvis bör f16 användas i en sead roll mot ryskt luftvärn för det behövs Harm och störsändare. För att fälla bomber med laser och identifiera mål behövs targting pod. Fälla med gps känns meningslöst när ryssland är bra på att störa ut gps. Så man kommer få lov och fälla med laser.
Mot luftmål behöver man stridsledning typ awacs med länk16 det får man dock med dom svenska flygen.
Sedan har Ukraina mängder med tex s300 luftvärn utan datalänk dom kommer ha svårt och skilja på Ukrainas f16 och ryskt flyg. Friendly fire är ett orosmoment.
Jag hoppas verkligen att man inte spar på krutet med dessa f16 utan att Ukraina får all utrustning med som dom behöver