2024-07-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zAA6g4/dubbelmord-i-malmo-brittiska-affarsman-hetaste-sparet

Affärsmän anställda på samma företag alltså. Utifrån det låter det ju som att de är på affärsresa. Skulle man verkligen beskriva gangsters som är i Sverige för nån skum affär på detta vis?

Det kan ju också vara som så att de var på en affärsresa utan koppling till mordet, men har sökt droger eller kontakt med prostituerade och att nåt gått snett.
Efter att ha sett "Den svarta svanen" på SVT så kan gangsters mycket väl beskrivas som affärsmän.
Citera
2024-07-17, 13:19
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
I den senare artikel bekräftar polisen att de döda männens familjer är underrättade.

Brittiska polisen vill inte uttala sig om ev misstanke att gängbrottslighet kan vara inblandat.

På slutet berättas hur ”spännande” Sverige varit sista åren med skjutvapendödade med runt 30 gånger vad som hänt i London viktat i förhållande till antal invånare.

Sverige låter som baltiska staterna framställdes i början av 1990-talet.

Kan du vara hygglig och länka till artikeln, där det fetstilade kan läsas.
Citera
2024-07-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Guld/diamant handlare?

Det första jag tänkte på när jag hörde ordet "affärsmän". London är väl centrum för diamanthandel i Europa?

Det rör sig knappast om "engelsmän" som gör affärer inom ex. högteknologiska produkter.

En verklig twist på det hela skulle kunna vara affärsmän inom försvarsindustrin. Sverige och Storbritannien har en hel del kopplingar inom den branschen

Tipset från mig är dock guld/diamanter.
Citera
2024-07-17, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

https://www.theguardian.com/world/article/2024/jul/16/two-bodies-found-in-burnt-out-car-in-sweden-rented-by-briton

Det verkar vara 2022 de jämförde Stockholm och London dödade med skjutvapen.
Brittiska gäng är p g a mycket effektivare tull m m mycket mer benägna att döda varandra med kniv när de anser det motiverat.
Citera
2024-07-17, 13:29
Medlem
PiceaAbiesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
En verklig twist på det hela skulle kunna vara affärsmän inom försvarsindustrin. Sverige och Storbritannien har en hel del kopplingar inom den branschen.

Detta är en av mina farhågor, speciellt efter de avstyrda hoten mot Rheinmetals VD.
Citera
2024-07-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det första jag tänkte på när jag hörde ordet "affärsmän". London är väl centrum för diamanthandel i Europa?

Det rör sig knappast om "engelsmän" som gör affärer inom ex. högteknologiska produkter.

En verklig twist på det hela skulle kunna vara affärsmän inom försvarsindustrin. Sverige och Storbritannien har en hel del kopplingar inom den branschen

Tipset från mig är dock guld/diamanter.

Ingen dum gissning !

Jag antar att någon anhörig till männen vet varför de skulle åka till Sverige ? De visste ju att de skulle resa iväg iallafall men frågan är hur mycket männen berättat om själva resan.
Tex ”jag ska åka och träffa A och B från C.
Citera
2024-07-17, 13:35
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dahlinhassla
Det kan ju va två iq 65 negrer som bara tänk turista här i Malmö och stött på nån kriminell babbe och dom kanske vill köpa en lite Weed och så va negrerna sånna här iq 65 o kränkte weed-becknaren som hade pistol o sköt dom. Kan va va fan som helst måste inte va internationella brottslingar som ska göra en affär, kan va helt impulsivt och oplanerat dåd

Jo, fast sannolikheten att det skulle ske vid platsen där bilen återfanns får man nog ändå anse vara minimal. Hade det skett i de mer centrala delarna hade jag resonerat annorlunda.
Citera
2024-07-17, 13:35
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji

Citat:
Sweden has been in the grip of a conflict between gangs fighting over arms and drug-trafficking in recent years and has the second highest gun crime death rate in Europe after Albania.

Last September was the worst month for shooting deaths in the Scandinavian country since records began in 2016, after two people died in separate shootings, which brought the monthly total to 11.

In the first incident, an 18-year-old man was killed in the early evening at a busy sports ground in the south-west Stockholm suburb of Mälarhöjden. Later that night, a second man was shot dead in Jordbro, south of Stockholm.

In 2022, there were 391 shootings in Sweden, 62 of which were fatal.

The gun-murder rate in the capital Stockholm was roughly 30 times that of London on a per-capita basis in 2022.

https://www.theguardian.com/world/article/2024/jul/16/two-bodies-found-in-burnt-out-car-in-sweden-rented-by-briton

Sverige skämmer ut sig igen. Det finns tom resevarningar för Sverige.
Citera
2024-07-17, 13:36
Medlem
kan vara 2 st homosexuella affärsmän som har bestämt träff genom nån sida/app som tyvärr träffade en homofob.
Citera
2024-07-17, 13:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zAA6g4/dubbelmord-i-malmo-brittiska-affarsman-hetaste-sparet

Affärsmän anställda på samma företag alltså. Utifrån det låter det ju som att de är på affärsresa. Skulle man verkligen beskriva gangsters som är i Sverige för nån skum affär på detta vis?

Det kan ju också vara som så att de var på en affärsresa utan koppling till mordet, men har sökt droger eller kontakt med prostituerade och att nåt gått snett.

Dessutom, citerat från minnet, något i brittiska medier om att de bådas familjer ”tas om hand” av brittiska myndigheter. Tror inte det skulle stå så om det rörde sig om representanter från någon kriminell somalisk klan…
Citera
2024-07-17, 13:43
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Efter att ha sett "Den svarta svanen" på SVT så kan gangsters mycket väl beskrivas som affärsmän.

Ja, vi får väl se. Nyheten om vilka de är och vad det handlar om för företag lär väl ge en ledtråd. Brittisk press lär vara snabbare med att släppa de detaljerna än den svenska.

Det som talar emot att det handlar om vanliga affärsmän som bara stött på fel personer är väl att båda ska ha skjutits i huvudet och att deras bil därefter tänts på. Det känns ju verkligen som en ren avrättning.
Citera
2024-07-17, 13:44
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mettalmatte
Självmord genom brand? Tror jag knappast, för plågsamt. Finns många andra sätt att avsluta sitt liv på.
Ja men det var väl en neger som för några år sen eladade upp sig själv i sin bil i Jönköpingstrakten. En politiker om jag minns rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in