2024-07-17, 08:15
Medlem
Nu ser jag att det är påfyllt med nya troll. Då kan vi snart vänta oss en omgång till av bölande om statskupper, folkomröstningar och USA. Speciellt USA.

Men vi struntar i det så länge. Här är dagens siffror. Fortfarande ganska lite pansar så jag står än så länge fast vid min bedömning att de helt enkelt inte har så mycket mer. Nyckeln till Uralbergens gruvor verkar inte vara återfunnen ännu så alla de blänkande och väloljade stridsvagnarna står fortsatt kvar i dessa mytomspunna bergrum.
1110 KWIA
11 Tanks
9 APVs
43 Artillery systems
1 MLRS
1 Anti-Aircraft system
31 UAVs
61 Vehicles and Fuel tanks
9 Special equipment
Citera
2024-07-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ryssen terrorbeskjuter barnsjukhus med kryssningsmissiler och lider katastrofala nederlag vid militära konfrontationer. Helt normal rysk krigföring.

Japp men när de själv avrättar Ukrainska soldater som gett upp då sägs det ingenting om det förutom i ryska telegram kanaler som hyllar avrättningarna. Hyckleri på hög nivå.
Citera
2024-07-17, 08:26
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Ja det är det som Ukraina behöver. Riktiga soldater och inte vanligt folk som utbildats i knappt två veckor som sedan skickas till fronten och blir slaktade.
Det stämmer inte. Den komprimerade militära grundutbildning (GMU) som ukrainarna får i Sverige är på fem veckor. För svenska soldater som genomgår normal värnplikt och inte befinner sig i krig, så är GMU typiskt 13-14 veckor lång. Man kan tycka att fem veckor är kort, men det går fint att komprimera utbildningen så att en femveckors grundutbildning ger en god bas för ukrainarna att stå på.

För kvalificerade tjänster är utbildningen av ukrainska soldater mycket längre. Ukrainare som betjänar Archer har tio månaders träning.
https://omni.se/utbildningen-av-ukrainska-soldater-i-sverige-ar-klar/a/dwWoKw
Citera
2024-07-17, 08:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Nu ser jag att det är påfyllt med nya troll. Då kan vi snart vänta oss en omgång till av bölande om statskupper, folkomröstningar och USA. Speciellt USA.

Men vi struntar i det så länge. Här är dagens siffror. Fortfarande ganska lite pansar så jag står än så länge fast vid min bedömning att de helt enkelt inte har så mycket mer. Nyckeln till Uralbergens gruvor verkar inte vara återfunnen ännu så alla de blänkande och väloljade stridsvagnarna står fortsatt kvar i dessa mytomspunna bergrum.
1110 KWIA
11 Tanks
9 APVs
43 Artillery systems
1 MLRS
1 Anti-Aircraft system
31 UAVs
9 Special equipment

Ukraina jobbar hårt för att rensa bland tankbilar och raffinaderier tycks det som. Att det sen faller bort dryga 1000 turister varje dag är trevligt att se.
Citera
2024-07-17, 08:31
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Visst är Ukraina är förstört av Ryssland, det är ingen som ifrågasätter det. Och det är fullt begripligt att folk hatar de ryska svinen som våldtar och mördar ukrainska barn. Varför skulle det vara konstigt att folk hatar det?

Ukraina brukade bestämma själva, fram till att Ryzzland invaderade och började bestämma åt dem. När våldtäktsryssarna dragit sig ur Ukraina så kan ukrainarna återigen bestämma över sina sydliga och östliga områden. Det är inte heller något konstigt.
Det enda som är konstigt är att du skriver att ”väst hetsar”. Vi levererar vapen så att Ukraina kan försvara sig mot patrasket som invaderat dem.

Rysslands illegitima ledare Putin, fd försvarsministern Shoigu och chefen för militärledningen Gerasimov är samtliga internationellt efterlysta för krigsförbrytelser. Detta säger allt om moralen och etiken bland de avskum i tråden som i inlägg efter inlägg försvarar ryska anfallskriget.
Citera
2024-07-17, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
NRN.
No Russophobia News.
Kan nu skriva om den positiva produktionutvecklingen för den ryska varvsindustrin.

Då de nu har byggt och sjösatt samt rustat de 6 första fartygen av de totalt 50 stycken nya fartygen och ubåtar som var offertklara anbud 2023 - 2024 och tilldelas den ryska flottan.

I så fall är det typiska ryska fuskbyggen.
Tyskarna under WWII var bra på skeppsbyggen. För tyskarna tog det 4 år från beställning till sjösättning av slagskeppet Tirpitz och ytterligare 2 år innan hon togs i tjänst. Kryssaren Admiral Hipper tog 4 från byggstart till det sattes i tjänst. När USA bygger jagare tar det i allmänhet drygt 3 år från att bygget inleds fram till sjösättning.

Och du hävdar att Ryssland på mindre än ett år har lyckats beställa, planera, bygga, utrusta och sjösätta 6 fartyg? Tur jag inte arbetar inom ryska marinen, för jag har en känsla av att de där fartygen knappast är sjövärdiga.

Eller det kanske är mindre båtar. Roddbåtar? I så fall också typiskt ryskt. Köpa in fel sorts "fartyg" för att pengarna försvinner i korruption.
Senast redigerad av Auric 2024-07-17 kl. 09:22.
Citera
2024-07-17, 08:52
Medlem
Längesen man hörde något från Lavrov.

Han har blivit lika sällsynt som Rysslands KA52 / attackhelikoptrar.
Citera
2024-07-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ukraina jobbar hårt för att rensa bland tankbilar och raffinaderier tycks det som. Att det sen faller bort dryga 1000 turister varje dag är trevligt att se.

Ja, du har helt rätt. Jag har väl snöat in lite på just pansar men att de förlorar så mycket folk och annan utrustning ska naturligtvis inte förringas. Det är bra och viktigt.

Vi har ju inte på något sätt hela bilden utan får försöka dra slutsatser av den information vi får eller kan lista ut.
Citera
2024-07-17, 08:58
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:

1110 KWIA
11 Tanks
9 APVs
43 Artillery systems
1 MLRS
1 Anti-Aircraft system
31 UAVs
9 Special equipment

T-55 och T-62, alltså grejer från Stalins tid, börjar bli allt vanligare bland de dokumenterade förlusterna och även en vanlig syn på de ryska järnvägarna. Det samma gäller artilleri där D-30 och M-46 från 50/60-talet återaktiverats.
Citera
2024-07-17, 09:02
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
NRN.
No Russophobia News.
Kan nu skriva om den positiva produktionutvecklingen för den ryska varvsindustrin.

Då de nu har byggt och sjösatt samt rustat de 6 första fartygen av de totalt 50 stycken nya fartygen och ubåtar som var offertklara anbud 2023 - 2024 och tilldelas den ryska flottan.
Ingen källa som vanligt från rysshoror.
Citera
2024-07-17, 09:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, du har helt rätt. Jag har väl snöat in lite på just pansar men att de förlorar så mycket folk och annan utrustning ska naturligtvis inte förringas. Det är bra och viktigt.

Vi har ju inte på något sätt hela bilden utan får försöka dra slutsatser av den information vi får eller kan lista ut.

Så är det, ingen vet hur exakta siffrorna är då jag har svårt att tänka mig att man alltid springer fram och räknar antalet döda och skadade efter ett angrepp.

Håller med dig angående tanksen, det börjar nog tunnas ut i leden så finns helt enkelt inga mängder att köra fram med och då blir det också färre att spränga sönder.

Igår stack också det sista från svartahavsflottan från krim så även där har det inte gått som de tänkt.

Putin är pressad helt enkelt så nu hade det varit kalas att få upp lite F16 och trycka till ordentligt. De första borde vara i luften när som helst tycker jag.
Citera
2024-07-17, 09:13
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Längesen man hörde något från Lavrov.

Han har blivit lika sällsynt som Rysslands KA52 / attackhelikoptrar.
Han var tydligen ifarten i går i säkerhetsrådet och yrade om en mer rättvis värld.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in