2024-07-17, 03:37
Medlem
Drickbacks avatar
Vi öppnar upp Champions League den (70:e) 33:e i ordningen med att 24/25 bjuder på nytt format fram åttondelsfinal och med utökning till 36 lag från tidigare 32. Innebär att kvartsfinal, semifinal & final har oförändrat upplägg.
Från utslagsrundan gäller vinna eller försvinna.
I utslagsrundan, åttondel, kvart & semi möts man i 2-lags match H/B.
Lag från samma land kan nu mötas redan i ”gruppspelet” men UEFA undviker det i möjligaste matematiska mån och sker endast i länder som har 4 eller fler lag med i turneringen.
Nya systemet sägs göra att topp 4 lagen möts först i semifinal.
Det går från 125 till 189 matcher och finallagen kommer spela 15-17 matcher.

Sändande bolag: Viaplay 24/25-26/27 (3 år)

- Vem står som slutsegrare?
- Ser du fram emot delvis nya konceptet?
- Glad för att Viaplay har rättigheterna?
- Gillar du fritt fram möta alla lag principen?
- Vad kommer CL 24/25 ge dig?

Det krävs en kort beskrivning av upplägget, se nedan länkar för fördjupad kunskap och varför utökning sker.

Alla lag har 1 gemensam tabell att tävla i mot varandra, dock möter man endast 8 av de 36 lagen i enkelmöte varav 4 hemma och 4 borta så inget gruppspel som förr. Man möter 2 lag från varje seedningsgrupp (4 totalt) dvs 2 lag/pott från pott 1, 2, 3 & 4 + sig själv (totalt 9 lag/grupp).

Här finner du fördjupad förklaring i bild och text av UEFA
Nytt format förklaring av UEFA
Kvalificerade lag till dags datum (29 st)
Kassiesa ranking

Potter baseras på club coefficient ranking som bygger på sista 5 åren i ”UEFA klubb tävling”

Pott 1: Real Madrid, Man City, Bayern München, PSG, Liverpool, Inter, Dortmund, Leipzig, Barcelona
Pott 2: Leverkusen, Atletico Madrid, Atalanta, Juventus, Benfica, Arsenal, Brügge, Shakhtar Donetsk
Pott 2/3: Milan
Pott 3: Feyenoord, Sporting, PSV
Pott 3/4: Celtic, Monaco, Aston Villa, Bologna, Girona, Stuttgart
Pott 4: Sturm Graz, Brest

Lottning sker via dator, manuell lottning tar upp till 4 timmar och ca 900 bollar krävs.
På frågan hur ”lottas” hemma/borta motstånd i respektive seedningsgrupp?
UEFA skriver: A draw determines which opponents each team faces in the league phase. Opponents are drawn from pots containing teams of similar strengths to guarantee the opponents are equally balanced for all teams.

I potten: 73.5 cm hög och 7.5kg tung pokal, CL-plats 25/26, ära, berömmelse och vinstpengar.

Regerande mästare: Real Madrid

Vinstpengar/runda enligt givemesport
Åttondelsfinal £9.4m ($11.4m)
Kvartsfinal £10.7m ($13.6m)
Semifinal £12.8m ($16.3m)
Finalförlust £17.1m ($21.7m)
Finalvinst £21.4m ($27.1m)

Antal lag: 36 lag.
Antal tabeller: 1
Speldagar: Tis/Ons vid matchvecka även tors.
Antal gruppspelsmatcher: 8 - 8 olika motstånd (fyra hemma, fyra borta).
Antal seedningsgrupper: 4 - möter 2 från vardera seedningsgrupp.
Lag 1-8: Direkt till åttondelsfinal, seedade i åttondelsfinal
Lag 9-24: Till Utslagsrunda - lag 9-16 seedade
Lag 25-32: Utslagna ur turneringen
Kvartsfinal: lag 1-8 + 8 vinnare av utslagsspel
I utslagsrunda & åttondelsfinal har seedade lag hemmamatch i 2:2
I utslagsrundan möts lagen i ordningen 9 mot 24, 10 mot 23 osv

Viktiga datum:

Lottning
18/6 Första kvalificeringsrundan
19/6 Andra kvalificeringsrundan
22/7 Tredje kvalificeringsrundan
5/8 Utslagsrunda

Kvalturnering
9-10/7 Första kvalificeringsrundan 1:2
16-17/7 Första kvalificeringsrundan 2:2
23-24/7 Andra kvalificeringsrundan 1:2
30-31/7 Andra kvalificeringsrundan 2:2
6-7/7 Tredje kvalificeringsrundan 1:2
13/7 Tredje kvalificeringsrundan 2:2
20-21/7 Utslagsrunda 1:2
27-28/7 Utslagsrunda 2:2

Huvudturnering
29/8 Lottning
31/1 Lottning av slutspel
21/2 Lottning åttondel/kvartsfinal/semifinal/final

Gruppspel
17-19/9 Match 1
1-2/2 Match 2
22-23/10 Match 3
5-6/11 Match 4
26-27/11 Match 5
10-11/12 Match 6
21-22/1 Match 7
29/1 Match 8

Slutspel
11-12/2 Utslagsrunda lag 9-24 1:2
18-19/2 Utslagsrunda lag 9-24 2:2
4-5/3 Åttondelsfinal 1:2
11-12/3 Åttondelsfinal 2:2
8-9/4 Kvartsfinal 1:2
15-16/4 Kvartsfinal 2:2
29-30/4 Semifinal 1:2
6-7/5 Semifinal 2:2
31/5 Final (Allianz Arena, München)

Länkar
Champions League
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2024%E2%80%9325_UEFA_Champions_League

Reservation för fel och ändringar

Välkommen till Champions League tråden 24/25.
Citera
2024-07-17, 11:35
Medlem
elpirros avatar
Det nya formatet är ett enda stort jävla skämt och kommer bidra till ännu mindre fotbollstittande för egen del.
Citera
2024-07-17, 12:09
Medlem
Free12s avatar
Sticker ut hakan och säger Real eller City som vinnare.

Grym tråd som vanligt!
Senast redigerad av Free12 2024-07-17 kl. 12:55.
Citera
2024-07-17, 13:04
Medlem
OlavDJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Sticker ut hakan och säger Real eller City som vinnare.

Grym tråd som vanligt!

Sticker ut hakan och säger att Arsenal lär komma 2a.
Citera
2024-07-17, 13:06
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlavDJohn
Sticker ut hakan och säger att Arsenal lär komma 2a.
Får dom en tillräckligt enkel resa så kan dom hålla till semi.
Citera
2024-07-21, 15:17
Medlem
Drickbacks avatar
Vd:n för Viaplay är inte främmande för sälja en del av rättigheterna till annat bolag. Vi får se om det behövs mer än ett abb likt PL för se ALLT.
Citera
2024-08-19, 13:52
Medlem
Drickbacks avatar
Malmö’s match i play-off visas på Viaplay med studio.
Citera
2024-08-19, 14:02
Moderator
zanteras avatar
Tyvärr tappar jag också intresset för CL med nya formatet. Jag har iofs kollat mindre och mindre på CL senaste åren men jag har ändå uppskattat det klassiska upplägget med 4 lag's gruppspel, sen ett utslagningsträd. Nya formatet känns mest rörigt och jag förstår inte riktigt tanken bakom det.
Citera
2024-08-19, 14:37
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Tyvärr tappar jag också intresset för CL med nya formatet. Jag har iofs kollat mindre och mindre på CL senaste åren men jag har ändå uppskattat det klassiska upplägget med 4 lag's gruppspel, sen ett utslagningsträd. Nya formatet känns mest rörigt och jag förstår inte riktigt tanken bakom det.
Kalla mig hipster men tycker faktiskt det nya formatet är bättre än tidigare och dom förklarar det rätt väl i länken som Drickback hänvisa till: https://www.uefa.com/uefachampionsleague/news/0268-12157d69ce2d-9f011c70f6fa-1000--new-format-for-champions-league-post-2024-everything-you-ne/

Det trista i föregående format har ju varit att det i 95% av fallen varit en ren transportsträcka för lag 1 & 2 till åttondelen (Ta typ en grupp med Real Madrid, Inter, Shakhtar Donetsk & Club Brugge där allt annat än Inter och Real vidare hade varit en sensation) och här räknas varenda poäng och mål på ett annat sätt så jag är försiktigt positiv.
Citera
2024-08-19, 18:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Tror faktiskt som föregående att detta är bättre. Det handlar om att det får sätta sig.
Det blir fler matcher och alla blir nog mer nöjda i slutändan
Stora som små. Mer till alla.

Gruppspelet är förlegat nu när det vuxit såpass. Fanns ingen charm med den transportsträcka som det ofta blev.
Nu gäller varje match mycket och ingen kan vara riktigt säker. Alla måste ge allt mycket mer nu
Citera
2024-08-19, 18:42
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kalla mig hipster men tycker faktiskt det nya formatet är bättre än tidigare och dom förklarar det rätt väl i länken som Drickback hänvisa till: https://www.uefa.com/uefachampionsleague/news/0268-12157d69ce2d-9f011c70f6fa-1000--new-format-for-champions-league-post-2024-everything-you-ne/

Det trista i föregående format har ju varit att det i 95% av fallen varit en ren transportsträcka för lag 1 & 2 till åttondelen (Ta typ en grupp med Real Madrid, Inter, Shakhtar Donetsk & Club Brugge där allt annat än Inter och Real vidare hade varit en sensation) och här räknas varenda poäng och mål på ett annat sätt så jag är försiktigt positiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tror faktiskt som föregående att detta är bättre. Det handlar om att det får sätta sig.
Det blir fler matcher och alla blir nog mer nöjda i slutändan
Stora som små. Mer till alla.

Gruppspelet är förlegat nu när det vuxit såpass. Fanns ingen charm med den transportsträcka som det ofta blev.
Nu gäller varje match mycket och ingen kan vara riktigt säker. Alla måste ge allt mycket mer nu

Ni kan ha en poäng. Kan mycket väl vara så att man är lite gammal och man är van vid att vissa saker är på ett visst sätt osv. Vi får väl se denna säsongen hur det blir och som ni säger kanske det blir en förbättring. Jag kan hålla med om att gruppspelet ibland var transportsträcka då det var 2 klara favoriter (oftast).
Citera
2024-08-19, 19:44
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ser du fått lite svar men kan addera att lag i denna pott möter 2 andra lag inom potten, kan bli bli riktiga karameller om lottningen är tursam men sägs man ska försöka jämna det. Vet ej hur men skillnad få Real Madrid & City än PSG & Leipzig.

Pott 1: Real Madrid, Man City, Bayern München, PSG, Liverpool, Inter, Dortmund, Leipzig, Barcelona

För övrigt försöker man få matcher gälla något och fram till man ser att man är vidare måste man bruka allvar. Topp 8 och man slipper första slutrundan och ju högre upp tabellen desto lägre lag i tabellen att möta i slutspelet.
Sen gynnar det givetvis UEFA också och en känga till FIFA från dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in