2024-07-17, 03:37
Medlem
Drickbacks avatar
Vi ppnar upp Champions League den (70:e) 33:e i ordningen med att 24/25 bjuder p nytt format fram ttondelsfinal och med utkning till 36 lag frn tidigare 32. Innebr att kvartsfinal, semifinal & final har ofrndrat upplgg.
Frn utslagsrundan gller vinna eller frsvinna.
I utslagsrundan, ttondel, kvart & semi mts man i 2-lags match H/B.
Lag frn samma land kan nu mtas redan i gruppspelet men UEFA undviker det i mjligaste matematiska mn och sker endast i lnder som har 4 eller fler lag med i turneringen.
Nya systemet sgs gra att topp 4 lagen mts frst i semifinal.
Det gr frn 125 till 189 matcher och finallagen kommer spela 15-17 matcher.

Sndande bolag: Viaplay 24/25-26/27 (3 r)

- Vem str som slutsegrare?
- Ser du fram emot delvis nya konceptet?
- Glad fr att Viaplay har rttigheterna?
- Gillar du fritt fram mta alla lag principen?
- Vad kommer CL 24/25 ge dig?

Det krvs en kort beskrivning av upplgget, se nedan lnkar fr frdjupad kunskap och varfr utkning sker.

Alla lag har 1 gemensam tabell att tvla i mot varandra, dock mter man endast 8 av de 36 lagen i enkelmte varav 4 hemma och 4 borta s inget gruppspel som frr. Man mter 2 lag frn varje seedningsgrupp (4 totalt) dvs 2 lag/pott frn pott 1, 2, 3 & 4 + sig sjlv (totalt 9 lag/grupp).

Hr finner du frdjupad frklaring i bild och text av UEFA
Nytt format frklaring av UEFA
Kvalificerade lag till dags datum (29 st)
Kassiesa ranking

Potter baseras p club coefficient ranking som bygger p sista 5 ren i UEFA klubb tvling

Pott 1: Real Madrid, Man City, Bayern Mnchen, PSG, Liverpool, Inter, Dortmund, Leipzig, Barcelona
Pott 2: Leverkusen, Atletico Madrid, Atalanta, Juventus, Benfica, Arsenal, Brgge, Shakhtar Donetsk
Pott 2/3: Milan
Pott 3: Feyenoord, Sporting, PSV
Pott 3/4: Celtic, Monaco, Aston Villa, Bologna, Girona, Stuttgart
Pott 4: Sturm Graz, Brest

Lottning sker via dator, manuell lottning tar upp till 4 timmar och ca 900 bollar krvs.
P frgan hur lottas hemma/borta motstnd i respektive seedningsgrupp?
UEFA skriver: A draw determines which opponents each team faces in the league phase. Opponents are drawn from pots containing teams of similar strengths to guarantee the opponents are equally balanced for all teams.

I potten: 73.5 cm hg och 7.5kg tung pokal, CL-plats 25/26, ra, bermmelse och vinstpengar.

Regerande mstare: Real Madrid

Vinstpengar/runda enligt givemesport
ttondelsfinal 9.4m ($11.4m)
Kvartsfinal 10.7m ($13.6m)
Semifinal 12.8m ($16.3m)
Finalfrlust 17.1m ($21.7m)
Finalvinst 21.4m ($27.1m)

Antal lag: 36 lag.
Antal tabeller: 1
Speldagar: Tis/Ons vid matchvecka ven tors.
Antal gruppspelsmatcher: 8 - 8 olika motstnd (fyra hemma, fyra borta).
Antal seedningsgrupper: 4 - mter 2 frn vardera seedningsgrupp.
Lag 1-8: Direkt till ttondelsfinal, seedade i ttondelsfinal
Lag 9-24: Till Utslagsrunda - lag 9-16 seedade
Lag 25-32: Utslagna ur turneringen
Kvartsfinal: lag 1-8 + 8 vinnare av utslagsspel
I utslagsrunda & ttondelsfinal har seedade lag hemmamatch i 2:2
I utslagsrundan mts lagen i ordningen 9 mot 24, 10 mot 23 osv

Viktiga datum:

Lottning
18/6 Frsta kvalificeringsrundan
19/6 Andra kvalificeringsrundan
22/7 Tredje kvalificeringsrundan
5/8 Utslagsrunda

Kvalturnering
9-10/7 Frsta kvalificeringsrundan 1:2
16-17/7 Frsta kvalificeringsrundan 2:2
23-24/7 Andra kvalificeringsrundan 1:2
30-31/7 Andra kvalificeringsrundan 2:2
6-7/7 Tredje kvalificeringsrundan 1:2
13/7 Tredje kvalificeringsrundan 2:2
20-21/7 Utslagsrunda 1:2
27-28/7 Utslagsrunda 2:2

Huvudturnering
29/8 Lottning
31/1 Lottning av slutspel
21/2 Lottning ttondel/kvartsfinal/semifinal/final

Gruppspel
17-19/9 Match 1
1-2/2 Match 2
22-23/10 Match 3
5-6/11 Match 4
26-27/11 Match 5
10-11/12 Match 6
21-22/1 Match 7
29/1 Match 8

Slutspel
11-12/2 Utslagsrunda lag 9-24 1:2
18-19/2 Utslagsrunda lag 9-24 2:2
4-5/3 ttondelsfinal 1:2
11-12/3 ttondelsfinal 2:2
8-9/4 Kvartsfinal 1:2
15-16/4 Kvartsfinal 2:2
29-30/4 Semifinal 1:2
6-7/5 Semifinal 2:2
31/5 Final (Allianz Arena, Mnchen)

Lnkar
Champions League
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2024...ampions_League

Reservation fr fel och ndringar

Vlkommen till Champions League trden 24/25.
Citera
2024-07-17, 11:35
Medlem
elpirros avatar
Det nya formatet r ett enda stort jvla skmt och kommer bidra till nnu mindre fotbollstittande fr egen del.
Citera
2024-07-17, 12:09
Medlem
Free12s avatar
Sticker ut hakan och sger Real eller City som vinnare.

Grym trd som vanligt!
Senast redigerad av Free12 2024-07-17 kl. 12:55.
Citera
2024-07-17, 13:04
Avstngd
OlavDJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Sticker ut hakan och sger Real eller City som vinnare.

Grym trd som vanligt!

Sticker ut hakan och sger att Arsenal lr komma 2a.
Citera
2024-07-17, 13:06
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlavDJohn
Sticker ut hakan och sger att Arsenal lr komma 2a.
Fr dom en tillrckligt enkel resa s kan dom hlla till semi.
Citera
2024-07-21, 15:17
Medlem
Drickbacks avatar
Vd:n fr Viaplay r inte frmmande fr slja en del av rttigheterna till annat bolag. Vi fr se om det behvs mer n ett abb likt PL fr se ALLT.
Citera
2024-08-19, 13:52
Medlem
Drickbacks avatar
Malms match i play-off visas p Viaplay med studio.
Citera
2024-08-19, 14:02
Moderator
zanteras avatar
Tyvrr tappar jag ocks intresset fr CL med nya formatet. Jag har iofs kollat mindre och mindre p CL senaste ren men jag har nd uppskattat det klassiska upplgget med 4 lag's gruppspel, sen ett utslagningstrd. Nya formatet knns mest rrigt och jag frstr inte riktigt tanken bakom det.
Citera
2024-08-19, 14:37
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Tyvrr tappar jag ocks intresset fr CL med nya formatet. Jag har iofs kollat mindre och mindre p CL senaste ren men jag har nd uppskattat det klassiska upplgget med 4 lag's gruppspel, sen ett utslagningstrd. Nya formatet knns mest rrigt och jag frstr inte riktigt tanken bakom det.
Kalla mig hipster men tycker faktiskt det nya formatet r bttre n tidigare och dom frklarar det rtt vl i lnken som Drickback hnvisa till: https://www.uefa.com/uefachampionsle...ything-you-ne/

Det trista i fregende format har ju varit att det i 95% av fallen varit en ren transportstrcka fr lag 1 & 2 till ttondelen (Ta typ en grupp med Real Madrid, Inter, Shakhtar Donetsk & Club Brugge dr allt annat n Inter och Real vidare hade varit en sensation) och hr rknas varenda pong och ml p ett annat stt s jag r frsiktigt positiv.
Citera
2024-08-19, 18:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Tror faktiskt som fregende att detta r bttre. Det handlar om att det fr stta sig.
Det blir fler matcher och alla blir nog mer njda i slutndan
Stora som sm. Mer till alla.

Gruppspelet r frlegat nu nr det vuxit spass. Fanns ingen charm med den transportstrcka som det ofta blev.
Nu gller varje match mycket och ingen kan vara riktigt sker. Alla mste ge allt mycket mer nu
Citera
2024-08-19, 18:42
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kalla mig hipster men tycker faktiskt det nya formatet r bttre n tidigare och dom frklarar det rtt vl i lnken som Drickback hnvisa till: https://www.uefa.com/uefachampionsle...ything-you-ne/

Det trista i fregende format har ju varit att det i 95% av fallen varit en ren transportstrcka fr lag 1 & 2 till ttondelen (Ta typ en grupp med Real Madrid, Inter, Shakhtar Donetsk & Club Brugge dr allt annat n Inter och Real vidare hade varit en sensation) och hr rknas varenda pong och ml p ett annat stt s jag r frsiktigt positiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Tror faktiskt som fregende att detta r bttre. Det handlar om att det fr stta sig.
Det blir fler matcher och alla blir nog mer njda i slutndan
Stora som sm. Mer till alla.

Gruppspelet r frlegat nu nr det vuxit spass. Fanns ingen charm med den transportstrcka som det ofta blev.
Nu gller varje match mycket och ingen kan vara riktigt sker. Alla mste ge allt mycket mer nu

Ni kan ha en pong. Kan mycket vl vara s att man r lite gammal och man r van vid att vissa saker r p ett visst stt osv. Vi fr vl se denna ssongen hur det blir och som ni sger kanske det blir en frbttring. Jag kan hlla med om att gruppspelet ibland var transportstrcka d det var 2 klara favoriter (oftast).
Citera
2024-08-19, 19:44
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ser du ftt lite svar men kan addera att lag i denna pott mter 2 andra lag inom potten, kan bli bli riktiga karameller om lottningen r tursam men sgs man ska frska jmna det. Vet ej hur men skillnad f Real Madrid & City n PSG & Leipzig.

Pott 1: Real Madrid, Man City, Bayern Mnchen, PSG, Liverpool, Inter, Dortmund, Leipzig, Barcelona

Fr vrigt frsker man f matcher glla ngot och fram till man ser att man r vidare mste man bruka allvar. Topp 8 och man slipper frsta slutrundan och ju hgre upp tabellen desto lgre lag i tabellen att mta i slutspelet.
Sen gynnar det givetvis UEFA ocks och en knga till FIFA frn dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in