2024-07-16, 22:26
Medlem
Började följa tråden för tänkte stalker-ämnet var intressant speciellt som det pågått i flera år. Men när man läser att det är en jobbig granne som ogillar en så blev det ju lite.. öh?

Jag föreslår att man byter rubriken till "Vad gör man när man drabbas av en jobbig granne?"

För visst, det är ett jobbigt problem. Grannen finns där ju hela tiden oavsett om man är inne eller ute så ser eller hör man grannen.

Jag skulle råda att flytta. Jag har själv flyttat en gång när jag fick en jobbig granne som rökte, det gick inte att andas. Det var helt enkelt bästa åtgärden och jag ångrar inte flytten för samtidigt ordnade jag det så jag fick det ännu bättre.
Citera
2024-07-16, 23:38
Medlem
BekraftadNegers avatar
Hade en kvinna som stalkade mig för några år sedan. Testade allt. Var sympatisk och försökte förklara att jag inte var intresserad - hennes intresse blev intensivare. Var otrevlig, på gränsen till aggressiv och otrevlig - intresset ökade ännu mer.

Min oprofessionella bedömning är att om man ger de något så får de energi att fortsätta. Slutade svara och kommentera. Till slut slutade det. 1 år sedan senaste kontakt. Synd, det var bra ligg men galen. Så tipset är att sluta svara. En annan stalker, +5 år sedan, dyker upp då och då och försöker ta upp något vi hade för flera år sedan. Bara ignorera. Narcissister.
Citera
2024-07-16, 23:44
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tristarr
Vad gör jag nu när jag systematiskt drabbas av en stalker? Jag vet inte hur man jag ska hantera situationen på bästa sätt.
Stalkingen har pågått under flera år nu.

Dokumentera sms och liknande och skicka till en nära anhörig till stalkern och förklara läget och att du vill bli lämnad ifred. Skammen skola få dem att vakna upp ur beteendet och få dem på andra tankar. Så länge du inte gör det jag föreslår lever stalkern i vanföreställningen att du är med på det hela och medberoende. För det är du väl inte? Gäller att våga se på sig själv ärligt.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-16 kl. 23:48.
Citera
2024-07-16, 23:49
Medlem
Hur drabbas man av en stalker i första taget?
Jag bara funderar nu.
Citera
2024-07-17, 00:05
Medlem
Citat:
Vad gör jag nu när jag systematiskt drabbas av en stalker? Jag vet inte hur man jag ska hantera situationen på bästa sätt.

Hade en stalker som inte gav sig och ringde upp och ville träffas gång efter gång. Sa bara till sist att jag är sån som gillar att bara vara för mig själv som en loser och det köpte stalkern. Vet inte om det var att jag blev mindre attraktiv men det fungerade. Bara ett tips
Citera
2024-07-17, 00:10
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:

Håll dina sociala medier privata och släpp inte in honom eller konton som du inte vet vem det är från. Tråka ut honom.

Men som många andra har frågat: vilka konkreta bevis har du på att du blir stalkad? Vilka kön har ni? Förföljer han dig fysiskt, eller är det digitalt? Vad gör han konkret? Utan denna information är TS på gränsen till trams med denna tråd.
Senast redigerad av Tidsmaskinisten 2024-07-17 kl. 00:13.
Citera
2024-07-17, 00:10
Medlem
Smekarn87s avatar
Vilket kön har du. Vilket kön har stalkern. Det är den mest grundläggande frågan gärna för att välja strategi.
Citera
2024-07-17, 00:43
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta.1234
Jag bara funderar nu.

Finns lite olika ingångar till det där. Men bara för att någon säger att hen drabbats av en stalker tro inte det bara hänt out of the blue. Det kan röra sig om någon som faktiskt själv stalkar den andra tillbaka. Det krävs ofta två att dansa, särskilt om det funnits en kärleksaffär en gång. Kontroversiellt att säga möjligen men stalking kan vara ömsesidig om det handlar om två med personlighetsstörning.

Så! Om du gängar någon och denna säger sig varit utsatt för stalking. Var inte snabb med att tro du har med en som själv är oskyldig på den fronten. Risken är också att den skiten pågår bakom kulisserna fortfarande som en jojo.

Men nog drabbas människor out of the blue och blir stalkade av en total främling eller någon de inte delat något med. Detta kan drabba vem som I guess. Kändisar är väl dock särskilt utsatta.
Senast redigerad av DrComfort 2024-07-17 kl. 00:49.
Citera
2024-07-17, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Håll dina sociala medier privata och släpp inte in honom eller konton som du inte vet vem det är från. Tråka ut honom.

Men som många andra har frågat: vilka konkreta bevis har du på att du blir stalkad? Vilka kön har ni? Förföljer han dig fysiskt, eller är det digitalt? Vad gör han konkret? Utan denna information är TS på gränsen till trams med denna tråd.

Jag är väldigt anonym av mig. Sociala medier är privata.
Citera
2024-07-17, 00:48
Medlem
DrComforts avatar
Citat:

Har du lite mer detaljer att komma med. Har du ens träffat stalkern?
Citera
2024-07-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta.1234
Jag bara funderar nu.

När en stalker monitorer ens livsstil, skapar obhagskänslor. Medvetet skapar lidande.
Citera
2024-07-17, 00:50
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:

Okej, så du blir stalkad/förföljd i verkligheten alltså? För det låter som att den digitala dörren håller du redan stängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in