2024-07-16, 18:28
Medlem
Denoms avatar
På vilket sätt förändras våra liv och samhället om det inte längre går att använda sig av kontanter? Är det bara bra eller bara dåligt?

Hur påverkar det penningtvätt och kriminalitet till exempel?

Kommer folk börja med byteshandel eller använda guld och silver mer igen?
Citera
2024-07-16, 18:33
Avstängd
Anatoliys avatar
Mer osäkerhet (vi lägger all tillit på digitala system som havererar ett antal gånger per år, och till synes oftare och oftare). Sedan så kommer självklart bankerna att öka kostnaderna för att hantera betalningar vilket ökar priset för konsumenten. Agenter kommer hävda att detta inte stämmer och att det är dyrare att hantera kontanter. Lätt sätt att identifera fienden på. Jag brukar gå in i butiker som jag vet inte tar kontanter, plocka på mig massa varor, gå till kassan, be om att få det presentinslaget, sedan betalar med kontanter, och när dom säger att dom inte tar kontanter så går jag därifrån och lämnar dom med röran. Händer minst en gång per vecka nu för tiden.
Citera
2024-07-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
På vilket sätt förändras våra liv och samhället om det inte längre går att använda sig av kontanter? Är det bara bra eller bara dåligt?

Myndigheterna kan enkelt stänga ned om någon är oppositionell.
Citera
2024-07-16, 18:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
1) På vilket sätt förändras våra liv och samhället om det inte längre går att använda sig av kontanter? 2) Är det bara bra eller bara dåligt?

3) Hur påverkar det penningtvätt och kriminalitet till exempel?

4) Kommer folk börja med byteshandel eller använda guld och silver mer igen?
1) Vi kommer att betala på andra sätt.
2) Det är bra i vissa avseenden och dåligt i andra.
3) Det blir svårare med penningtvätt och kriminalitet.
4) Varför byteshandel, när pengar fortfarande finns, fast på kort/telefon istället för kontanter. Frågan är bara relevant om pengar avskaffas, inte kontanter.
Guld och silver är också pengar.

Ännu en legendariskt korkad trådstart, besvarade jag dina 'frågor'?
Citera
2024-07-16, 18:45
Medlem
Onanikrems avatar
Utövar redan byteshandel med grannar och bekanta, ingen vill ha kontanter då de knappt fungerar och bara medför problem ifall de skall "sätta in" De allra flesta har något att byta med, vara eller "skills" de som inte har får åka till Tyskland och handla öl att ha som bytesvara (populärt)
Citera
2024-07-16, 19:00
Medlem
Det kommer bli ökat användande av euro-sedlar i kriminella transaktioner men även fler ”Swish-listor” med riktigt korkade svenskar att dela på FB.
Citera
2024-07-16, 19:01
Medlem
peergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Mer osäkerhet (vi lägger all tillit på digitala system som havererar ett antal gånger per år, och till synes oftare och oftare). Sedan så kommer självklart bankerna att öka kostnaderna för att hantera betalningar vilket ökar priset för konsumenten. Agenter kommer hävda att detta inte stämmer och att det är dyrare att hantera kontanter. Lätt sätt att identifera fienden på. Jag brukar gå in i butiker som jag vet inte tar kontanter, plocka på mig massa varor, gå till kassan, be om att få det presentinslaget, sedan betalar med kontanter, och när dom säger att dom inte tar kontanter så går jag därifrån och lämnar dom med röran. Händer minst en gång per vecka nu för tiden.

Vad får du ut av att göra livet surt för kassapersonal som inte har något att säga till om när det gäller kontanthanteringens vara eller icke vara? Eller menar du på att det är dom som är fienden?
Citera
2024-07-16, 19:08
Medlem
Citat:

Det går ju redan inte att använda sig av kontanter i viss utsträckning. Många ställen är kontantfria nämligen. Jag tror inte det skulle innebära någon större praktisk skillnad. Det finns ju rent av redan kontantlösa betallösningar för privatpersoner.

Vad gäller driftstörningar i betaltjänsterna så förekommer de ja, men de är förhållandevis ovanliga. För de ställen där det är kontantlöst innebär det i de flesta fall redan idag att det blir "lapp på luckan", men de är trots det kontantlösa.

Att det skulle bli dyrare för konsumenten ser jag inte någon egentlig anledning till. Det är ju inte så att kontanthanteringen är gratis heller precis.

Kriminella sektorn finner säkerligen på en lösning för att kunna handla och tvätta. Det är ju inte alltid så att man hanterar kontanter bara för att man är kriminell.

Sen skall man nog ha klart för sig att ett sant kontantlöst samhälle har vissa juridiska implikationer då det måste finnas ett lagligt betalmedel oavsett.
Citera
2024-07-16, 19:12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
1) Vi kommer att betala på andra sätt.
2) Det är bra i vissa avseenden och dåligt i andra.
3) Det blir svårare med penningtvätt och kriminalitet.
4) Varför byteshandel, när pengar fortfarande finns, fast på kort/telefon istället för kontanter. Frågan är bara relevant om pengar avskaffas, inte kontanter.
Guld och silver är också pengar.

Ännu en legendariskt korkad trådstart, besvarade jag dina 'frågor'?
I vilka avseenden är det bra eller dåligt menar du?
Citera
2024-07-16, 19:14
Medlem
peergs avatar
För att vara lite mer OnT - en nackdel med minskat användande av kontanter tror jag är att barn inte lär sig hantera pengar på samma sätt som när en annan var liten. Då fick man sin veckopeng eller månadspeng och bar runt på den i plånkan, och när pengarna var slut så var dom slut. Nu är veckopengen en siffra på mobilskärmen och när siffran är 0 så är det bara att ringa mamma och pappa och be dom swisha mer.

Å andra sidan, så ju mer bankerna går över till att inte vilja hantera kontanter desto svårare blir det för butiksägare och andra verksamheter att ta emot dom. Den offentliga verksamhet där jag jobbar kommer gå över till kontantfritt till hösten eftersom det kostar mer i arbetstid att administrera, rapportera och sitta och vänta på det lokala bankkontoret för att få lov att sätta in än vad vi faktiskt får in i kontanter.
Senast redigerad av peerg 2024-07-16 kl. 19:34.
Citera
2024-07-16, 19:15
Medlem
Citat:

Det ställer till mer problem än dom flesta kan föreställa sig , först och främst blir vi mycket mer
sårbara vid en kris hur skall folk kunna handla dagligvaror när internet är hackat eller vid elavbrott.
Bara för nåt år sedan fick ju coop hålla stängt i två dagar för att deras kassa system blivit hackat.
Hur kunde dom vara så korkade att dom inte behöll åtminstone en analog kassa per varuhus.
Nästa problem är att alla köp blir spårbara vill vi verkligen att banken har kännedom om våra läkemedels inköp samt alkoholvanor dom kan säkerligen få betalt från försäkringsbolagen för den informationen ,i nästa led påverkar det dina försäkringspremier. Vi är redan för övervakade via gsm nätet som det är.
Till detta vill jag peka på att kontanter är det närmaste riktiga pengar vi har det andra är bara siffror
i bankens server och den dagen vi inte längre har något alternativ kan banken fritt sätta sina priser
hur dom vill utan att vi har något att säga till om.
Makthavarna skyller ofta på att det skulle vara bra i brottsbekämpnings syfte men ingenting tyder på att brottsligheten minskat med minskad kontanthantering.
Polisen får väl börja jobba med gammalt hederligt spanings arbete igen för att kartlägga kriminella.
Anledningen att deras nuvarande metoder inte ger resultat är väl att dom kriminella redan gått
över till Euro och Dollar för sina affärer.
Citera
2024-07-16, 19:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
I vilka avseenden är det bra eller dåligt menar du?
Det är bra att slippa behöva gå till bankomaten och fippla med växel och skit.
Det är dåligt om betalsystemet ligger nere.
Behöver du verkligen fråga om dessa uppenbara saker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in