2024-06-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knutloppan
Spännande att höra! Handlar du dina bitcoin på en digital (eller hårdvaro-) plånbok eller köper du helt enkelt certifikat? Gissar på det förstnämnda.

Hur länge har du haft denna strategi? Och hur har din avkastning varit hittills procentuellt?

Många frågor men väldigt nyfiken!

Jag äger riktiga bitcoin med egen kontroll över nycklarna, numera i ytterst säkert förvar med en 2 av 2 multisiglösning. Jag har ägt bitcoin under flera fyraårscykler och avkastningen har varit extrem i jämförelse med andra tillgångsslag, som du kan förstå genom att studera prisgrafen. Från början var dock portföljandelen avsevärt mindre än 98 procent.
Citera
2024-06-26, 21:17
Medlem
Det fanns en tid då jag läste TBS och var helt övertygad om att bitcoin var vår tids största uppfinning. Inte riktigt lika övertygad idag även om jag fortfarande ”tror på bitcoin”.
De som introducerade mig för bitcoin / crypto menade på att de största bankerna skulle vara ett minne blott ungefär typ idag.

Vad gäller finansiell risk så ser jag personligen på handel / ägande i krypto som en slags separat finansmarknad fylld med degens och rejäl volatilitet men i väldigt tydliga cykler. Crypto blir således mer ett verktyg för att öka mängden ”fiat”.
Har inga problem att ligga med närmare 50% av all min likvid i olika coins. Jag har dock inga skulder och större delen av min ”förmögenhet” i onoterade bolag, och risk är ju som de flesta vet subjektiv och inte tvådimensionell.
Citera
2024-06-27, 18:38
Medlem
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning, men om du applicerar det samtliga tillgångslag så slår ju Bitcoin allt med råge?

Kollar du dessutom på bitcoins utveckling från ett Logarithmic growth curve, ser du tydligt att volatiliteten är väldigt låg.

- Inflationen kommer bli högre
- Currency debasement fortsätter

Om du tror på ovan, bör du absolut ha BTC i din portfolio
Citera
2024-06-28, 12:07
Medlem
Tror anledningen till varför man väljer att gå in i krypto är olika för varje individ.

För min personliga del handlar det inte om snabba pengar, även om det ibland är en effekt. För mig är tvärtom den sjukt höga volatiliteten ett bekymmer som jag helst hade varit utan.

Den stora anledningen för mig är att det är en valuta som är fri från staters och riksbankers regleringar och inflytande. Åtminstone har det varit så i stor utsträckning hittills. När staten försöker hindra medborgarna att använda något blir i alla fall jag intresserad, för det som staten vill förbjuda är ofta bra för medborgarna - men dåligt för staten. Dåligt eftersom de tappar kontroll, inflytande och beskattningsrätt över det. Så det är anledningen för mig, och hittills har jag huvudsakligen legat i Ether och Bitcoin. Än så länge har staterna enbart jagat vinster på krypton, men jag ser framför mig ett scenario där en stat desperat på intäkter också kommer förmögenhetsbeskatta krypton likt tidigare regler, och likt hur man hanterar fastigheter. I det scenariot kommer öppen krypto var gift.

På senare tid har jag bl.a. därför helt slutat lägga kapital på öppen krypto, eftersom jag befarar att staterna kommer kunna få kontroll på den handeln, och därmed faller min huvudanledning enligt ovan. Jag försöker därför göra mig av med BTC och ETH löpande, huvudsakligen via direkta affärer mellan köpare-säljare, och inte via någon exchange. Nya regler gör nämligen exchangerna redovisningsskyldiga till SKV, möjligen t.o.m. för historiska transaktioner. Därför vill jag inte ha några försäljningar på sådana exchanger.

Den valuta jag istället nu satsar i stort sett allt på är Monero. Den har jag nämligen oerhört svårt att se hur staten ska kunna få kontroll över. Problemet med XMR är att den inte är lika lätthanterlig som t.ex. BTC, men då jag placerar i krypto (ca 15% av totalt kapital, men hela tiden ökande) som en investering och inte för att rida på uppgångarna hoppas jag att XMR när jag väl ska realisera dem är mer lätthanterligt. Idag är det huvudsakligen en valuta som fungerar utmärkt till de mer ljusskygga affärerna där man i stort sett helt lämnat BTC och annan öppen krypto.
Citera
2024-06-28, 18:26
Medlem
Citat:
Jag vill börja att säga att jag själv investerar i krypto, har pendlat genom åren men sisodär 1-3 procent av mitt investerade kapital ligger där. Mestadels de större och mer stabila valutorna. Detta mer av en ”Lek och utvecklings-hink” snarare än något annat.

Jag har läst en del böcker och nördar ner mig i ämnet speciellt det senaste halvåret, och är med på de större fördelarna och nackdelarna kopplat till investeringarna av krypto.

Till er som investerar en mer betydande del av ett kapital i krypto (vare sig certifikat eller i en digital plånbok), varför gör ni det? Ingen kritik, utan rent nyfiken om ni tror att det är bättre än att bara lägga allt i diverse indexfonder? Hur stor behöver avkastningen vara för att det ska vara värt risken, med tanke på dess volatilitet?

Det är säkert med 1-3% tilldelning, men oavsett hur små andel krypto du har, efter 8 år blir de 90% av din portfolio. Inte så många kan hantera tekniken, så det är värt att köpa ETF/certificat för de som inte är IT profs

I dagens ekonomi model, inflation är ett måste för att driva ekonomi, så alla tillgång som har begränsad antal, borde öka mer än inflation själv
Citera
2024-06-28, 21:24
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Har man tur så kan du ju typ få 1000% i avkastning över en natt. Så det är nog det som lockar många, men som långsiktigt, nja.
Nja det lät som drömmar. men 10% avkastning säkert på ytterst kort tid ja,det har jag sett själv. går man då in med lite högre belopp blir det stora pengar. men jag kan inte ens fylla min trustwallet
Citera
2024-07-14, 02:05
Medlem
Om det är något man måste komma ihåg är det att historisk utveckling inte är samma sak som framtida utveckling. Bara för att krypto varit en galet bra investering de senaste tio åren om man suttit lugnt betyder inte det att det kommer bli samma sak om tio år. Det kan precis lika gärna falla till noll..

Ska man satsa hårt i krypto (eller för den sakens skull något annat kapitalslag) behöver man (enligt mig) tro på den bakomliggande fundamentan. När det gäller krypto gör jag det, särskilt de ospårbara varianterna.
Citera
2024-07-14, 06:47
Medlem
kan någon av er som sysslar med detta tala om för mig hur ni säljer eran krypto och får dom till vanliga pengar? behöver man inte redovisa pengarna och skatta på dom?

hur gör man liksom?
Citera
2024-07-14, 18:23
Medlem
I dagsläget säljer jag ingen krypto - så hittills har jag inte tjänat något alls på det. Det enda som hänt hittills är att värdet ökat, men det är ju inte samma sak som en förtjänst.

Ska man sälja riskerar man definitivt att få skatta för vinsten. Själva omvandlingen från krypto till fiat är inte problemet, det löser du på vilken exchange som helst. Men det kan vara en utmaning att få pengarna från exchangen till ett bankkonto som du sedan kan spendera pengarna ifrån. Jag skulle dock inte tro att det är omöjligt, så länge du är beredd att skatta för dem.

Anledningen till varför jag håller krypto är dock inte att omsätta dem till fiat idag. Jag ser det som en investering för framtiden, då jag hoppas att det kanske inte är lika svårt att omvandla dem till spenderbara pengar. MEN - framför allt håller jag krypto för att jag vill hålla så stora delar av mitt kapital som möjligt borta från statens nyfikna ögon.
Citera
2024-07-14, 20:56
Medlem
Citat:
Jag vill börja att säga att jag själv investerar i krypto, har pendlat genom åren men sisodär 1-3 procent av mitt investerade kapital ligger där. Mestadels de större och mer stabila valutorna. Detta mer av en ”Lek och utvecklings-hink” snarare än något annat.

Jag har läst en del böcker och nördar ner mig i ämnet speciellt det senaste halvåret, och är med på de större fördelarna och nackdelarna kopplat till investeringarna av krypto.

Till er som investerar en mer betydande del av ett kapital i krypto (vare sig certifikat eller i en digital plånbok), varför gör ni det? Ingen kritik, utan rent nyfiken om ni tror att det är bättre än att bara lägga allt i diverse indexfonder? Hur stor behöver avkastningen vara för att det ska vara värt risken, med tanke på dess volatilitet?
Jag har lagt 95% i bitcoin. Jag tror på en fördubbling inom ett år och 10x inom 10 år. Jag ser aktier som mer riskfyllda. Företag kan misslyckas och börsen kan krascha när som helst. Bitcoin är inte beroende av några företag. Däremot kommer många företag att köpa Bitcoin. Så man kan faktiskt betrakta bitcoin som en slags fond men med många fler aspekter och intressenter än vanliga aktiefonder.
Citera
2024-07-14, 21:47
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:

Indexfonder är tryggt. Men dom som tittar på Google, Apple och Tesla och ångrar att dom inte var med på dom resorna är dom som letar efter nya liknande möjligheter och hittar Bitcoin.

Läser man på ordentligt (obs) så är det lätt att förstå hur Bitcoin kan göra 10:x inom 5-6 år och mer än så på längre sikt. Samtidigt är det svårt att hitta riktiga (obs) motargument mot att så INTE skulle bli fallet.
Citera
2024-07-16, 17:19
Medlem
TyskFalthares avatar
Har en helt okej lön som jag sparar till 95 %, vissa fakturor som till banken går inte att betala med kontanter eller krypto.

Sen när jag får in kontanter köper jag bitcoin för dom, har tidigare använt crypton för att köpa saker men blivit så att jag har inga direkta utgifter längre så blir att högen vuxit till sig ganska ordentligt i år pga en memecoin. Vet inte exakt hur det ligger till i dagsläget, men runt 1/3 av min ”portfölj” är i crypto.

Vet inte riktigt hur jag ska få in dom på kontot i framtiden bara, men det är ett bra problem för framtida mig 🤷‍♂️ I dagsläget är det tusen gånger bättre på alla sätt att ha det i crypto än kontanter (SEK) iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in