Citat:
Ursprungligen postat av
Belaverdi
Kör via Optifit. Läkaren kunde inte rekommendera annat än att följa tillverkarens riktlinjer som är 4 veckor på varje dos innan man höjer.
Jag fick rekommendation att jag kunde gå upp till 0,5 mg efter två veckor eftersom jag varit helt fri ifrån bieffekter. Min läkare menade att upptrappningen endast var till för att minska negativa effekter och att man egentligen ville upp på en "effektiv" dos så snart som möjligt (vilket verkar variera indidivuellt vad som är en effektivt dos, men enligt honom var det 1 mg som dom flesta började få effekt av). Att medicinkoncentrationen byggt upp över tid i kroppen var inte en faktor på så här låga doser tyckte han.
Jag tror inte min läkare har direkt fel, men jag valde att ta det lugnt, men jag tror också att det kan ha varit en lite förenklad bild jag fick. Jag valde att gå upp på 0,5 mg vid 3:e sprutan och fick bra effekt där utan biverkningar, men jag hade nog stannat någon vecka till på 0,25 mg om jag gjort om resan. Jag har en ogrundad uppfattning om att lägre doser är bättre än högre så långt det är möjligt och jag försöker hitta en "lägsta effektiv dos" snarare än en maximalt effektiv dos i min egen behandling. Som sagt, det är inte en särskilt välgrundad strategi, men den känns rätt och har endast den möjliga nackdelen att det "drar ut" på behandlingstiden kalendermässigt vad jag kan se, och att jag inte får lika stor draghjälp av medicinen som jag skulle kunnat ha på högre dos.
Dr Tyna Moore är den person som jag sett argumentera för "low and slow", och jag brukar normalt sett inte gå på en enskild persons rekommendationer, men jag gillar hennes resonemang och ser som sagt inga direkta nackdelar eller risker med att köra mer efter hennes principer. Hon rekommenderar ett lägre insteg än 0,25 mg t.o.m.
Jag ligger på 0,5 mg fortfarande efter 9 veckor och överväger att hoppa upp till 0,75 mg nästa gång, men kommer sannolikt att ligga kvar ett par veckor till om möjligt och fortsatt tillräckligt effektivt.
Vad är ditt intryck av Optifit generellt? Hur mycket betalar du för att gå via dom?