2024-07-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
När jag skulle ta 3:e dosen så höjde jag till 0,5 … hade pratat med läkaren på drV innan o han sa att det gick bra.. hade inte haft några biverkningar mer än ev trög mage.

Varför tyckte inte din läkare att det va en bra idé? Vilken tjänst använder du dig av?

Kör via Optifit. Läkaren kunde inte rekommendera annat än att följa tillverkarens riktlinjer som är 4 veckor på varje dos innan man höjer.
Citera
2024-07-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belaverdi
Kör via Optifit. Läkaren kunde inte rekommendera annat än att följa tillverkarens riktlinjer som är 4 veckor på varje dos innan man höjer.
Jag fick rekommendation att jag kunde gå upp till 0,5 mg efter två veckor eftersom jag varit helt fri ifrån bieffekter. Min läkare menade att upptrappningen endast var till för att minska negativa effekter och att man egentligen ville upp på en "effektiv" dos så snart som möjligt (vilket verkar variera indidivuellt vad som är en effektivt dos, men enligt honom var det 1 mg som dom flesta började få effekt av). Att medicinkoncentrationen byggt upp över tid i kroppen var inte en faktor på så här låga doser tyckte han.

Jag tror inte min läkare har direkt fel, men jag valde att ta det lugnt, men jag tror också att det kan ha varit en lite förenklad bild jag fick. Jag valde att gå upp på 0,5 mg vid 3:e sprutan och fick bra effekt där utan biverkningar, men jag hade nog stannat någon vecka till på 0,25 mg om jag gjort om resan. Jag har en ogrundad uppfattning om att lägre doser är bättre än högre så långt det är möjligt och jag försöker hitta en "lägsta effektiv dos" snarare än en maximalt effektiv dos i min egen behandling. Som sagt, det är inte en särskilt välgrundad strategi, men den känns rätt och har endast den möjliga nackdelen att det "drar ut" på behandlingstiden kalendermässigt vad jag kan se, och att jag inte får lika stor draghjälp av medicinen som jag skulle kunnat ha på högre dos.

Dr Tyna Moore är den person som jag sett argumentera för "low and slow", och jag brukar normalt sett inte gå på en enskild persons rekommendationer, men jag gillar hennes resonemang och ser som sagt inga direkta nackdelar eller risker med att köra mer efter hennes principer. Hon rekommenderar ett lägre insteg än 0,25 mg t.o.m.

Jag ligger på 0,5 mg fortfarande efter 9 veckor och överväger att hoppa upp till 0,75 mg nästa gång, men kommer sannolikt att ligga kvar ett par veckor till om möjligt och fortsatt tillräckligt effektivt.

Vad är ditt intryck av Optifit generellt? Hur mycket betalar du för att gå via dom?
Senast redigerad av Loreth 2024-07-15 kl. 10:34.
Citera
2024-07-15, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemvarare
Behöver inte vara 2-3000 kalorier. Kan vara extra salt som gör att kroppen håller mer vattenvikt, stress som gör att kroppen håller mer vattenvikt, långsammare matsmältning osv. Behöver absolut inte vara fett som du fått mer av
Extra salt och stress låter inte orimligt i mitt fall. Visste att stress kan frigöra mer insulin, men visste inte att det binder extra vatten också.

Jag smygvägde mig igår och såg redan lite bättre ut än i fredags (ta i trä), så kanske bara hade en otursvägning. Vätskebalansen såg dock bra/oförändrad ut i fredags från vågens mätinstrument, så fortfarande lite förvirrad vad som hände förra veckan. Ska köra på på vanligt fram till fredag och utvärdera igen vid nästa ordinarie vägning.
Citera
2024-07-15, 19:24
Medlem
Alltså, jag har just ökat till 0.50 men har idag varit så otroligt sugen på allt. Har det kunnat variera för er med effekten? Blir så orolig att den avtar men är ju bara på min 3 dos. Kanske är en av de som behöver gå upp till 1mg snabbare 😫
Citera
2024-07-15, 20:31
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestial.neptunia
Alltså, jag har just ökat till 0.50 men har idag varit så otroligt sugen på allt. Har det kunnat variera för er med effekten? Blir så orolig att den avtar men är ju bara på min 3 dos. Kanske är en av de som behöver gå upp till 1mg snabbare 😫

Jag upplever också att det varierar med suget. Speciellt när det närmar sig att ta nästa spruta dvs sista dagarna. Sen påverkas man säkert av övrig dagsform tex om du sovit dåligt och brukar bli sugen då så kommer nog Ozempic inte ta bort det suget helt. Tycker jag blir mer sugen när jag råkat äta för lite också.
Citera
2024-07-15, 21:02
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Jag upplever också att det varierar med suget. Speciellt när det närmar sig att ta nästa spruta dvs sista dagarna. Sen påverkas man säkert av övrig dagsform tex om du sovit dåligt och brukar bli sugen då så kommer nog Ozempic inte ta bort det suget helt. Tycker jag blir mer sugen när jag råkat äta för lite också.

Det varierar för mig oxå… det har varit precis som Dishy skriver nån el några dagar innan ny dos ska tas… men senaste veckorna har det varit helt tvärtom… suget är större dagarna efter ny dos.. verkligen märkligt haha
Citera
2024-07-16, 10:24
Medlem
Tack för svar från er båda! Så märkligt att det kan variera, men ja, får kanske lyssna på min sambo som säger ”sluta förlita dig på att Ozempic ska göra allt jobb åt dig” 😅…

Det är ju så lätt när man inte känner sug, men det är nog dags för mig att jobba lite på självdisciplin också.

Jag har även börjat köra 16 timmars fasta, vet inte om det är vad som kan ha triggat överätningen lite, för det blev mer än ett sug det blev liksom en stressad känsla i kroppen där jag bara kände att jag måste äta något gott. Uh, hade nästan glömt vad obehagligt det är.
Citera
2024-07-16, 14:13
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tack för svar från er båda! Så märkligt att det kan variera, men ja, får kanske lyssna på min sambo som säger ”sluta förlita dig på att Ozempic ska göra allt jobb åt dig” 😅…

Det är ju så lätt när man inte känner sug, men det är nog dags för mig att jobba lite på självdisciplin också.

Jag har även börjat köra 16 timmars fasta, vet inte om det är vad som kan ha triggat överätningen lite, för det blev mer än ett sug det blev liksom en stressad känsla i kroppen där jag bara kände att jag måste äta något gott. Uh, hade nästan glömt vad obehagligt det är.

Det är en hel mental resa med olika svängar tycker jag. Tror det är en mycket bra idé att acceptera en långsam viktnedgång där man äter så likt som möjligt som man vill äta resten av sitt liv.

Jag hade en platå på nästan ett halvår där jag mest njöt av att kunna äta saker jag förbjudit mig förut. Har behövt optimera mättnaden i många år genom att mest äta protein och grönsaker för att hålla vikten eller sakta ned viktuppgången utan att behöva vara svinhungrig. Med Ozempic kunde jag plötsligt äta bröd och glass ibland men ändå vara i energibalans utan galen hunger. Så det unnade jag mig. Men sen för att fortsätta gå ned i vikt gick jag tillbaka till väldigt nyttigt mat igen.

Det är definitivt eget jobb man gör och Ozempic är ingen mirakelkur för alla även om många verkar få väldigt mycket minskat sug och hunger. Tycker det stora jobbet är att ställa om att nästan alla måltider för alltid ska vara märkbart mindre för att ha hålla vikten resten av livet.
Citera
2024-07-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreth
Jag fick rekommendation att jag kunde gå upp till 0,5 mg efter två veckor eftersom jag varit helt fri ifrån bieffekter. Min läkare menade att upptrappningen endast var till för att minska negativa effekter och att man egentligen ville upp på en "effektiv" dos så snart som möjligt (vilket verkar variera indidivuellt vad som är en effektivt dos, men enligt honom var det 1 mg som dom flesta började få effekt av).

Vad är ditt intryck av Optifit generellt? Hur mycket betalar du för att gå via dom?

Jag skulle gärna ligga kvar på en låg dos, om inte annat för kostnadens skull, men vill få nån effekt också. Just nu är det noll och ingenting, har inte hänt nått alls på dessa tre veckor, har samma hunger/sug och kan äta lika mycket som innan. Jag kommer att höja till 0.5 idag när jag tar 4:e dosen och får jag effekt så kommer jag att stanna där så länge det funkar bra. Förhoppningen är att en dag klara sig utan medicin och då tror jag också på att lägre doser är bättre.

Ang Optifit har jag inget att jämföra med men allt har gått enkelt och smidigt, svarar snabbt i chatten, tillmötesgående. Hade dock gärna fått lite mer stöd/uppföljning men efter jag fått receptet så har det varit tyst. Vet inte hur andra tjänster fungerar med sånt? Det kostar 895:-/mån.
Citera
2024-07-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belaverdi
Jag skulle gärna ligga kvar på en låg dos, om inte annat för kostnadens skull, men vill få nån effekt också. Just nu är det noll och ingenting, har inte hänt nått alls på dessa tre veckor, har samma hunger/sug och kan äta lika mycket som innan. Jag kommer att höja till 0.5 idag när jag tar 4:e dosen och får jag effekt så kommer jag att stanna där så länge det funkar bra. Förhoppningen är att en dag klara sig utan medicin och då tror jag också på att lägre doser är bättre.

Ang Optifit har jag inget att jämföra med men allt har gått enkelt och smidigt, svarar snabbt i chatten, tillmötesgående. Hade dock gärna fått lite mer stöd/uppföljning men efter jag fått receptet så har det varit tyst. Vet inte hur andra tjänster fungerar med sånt? Det kostar 895:-/mån.
Jag har precis samma inställning till dosering som du, så förstår absolut.

Re: andra tjänster så går jag via DrVikt. Jag får också snabb återkoppling och dom har hjälpt med det jag behöver (ex. tidig utskrivning av ett andra recept för att ha god tid på mig att hitta tillgänglig medicin), men jag får ingen aktiv återkoppling eller uppföljning än så länge (9 veckor in), vilket kanske iofs inte heller behövs, men nu när jag är igång och "självgående" så kan man undra lite vad jag betalar för. Betalar dock "bara" 500kr/mån så att så länge jag upplever att dom finns där vid behov så känner jag mig jämförelsevis nöjd.
Citera
2024-07-17, 10:29
Medlem
Eg0x3s avatar
Startdatum 1/5-24

12:e dosen i kväll (1mg)

På 11 veckor har detta hänt/(denna vecka):

Vikt: -8,2 kg (-0,6kg)
Midja: -16cm (+-0) går över till månadsmätning nu.
Dagens BMI: 26,2

Äntligen händer det lite igen efter att vågen stått i princip still dom senaste 3-4 vägningarna.
Relativt biverkningsfri oxå.
Citera
2024-07-17, 10:31
Medlem
Ikväll ska jag ta min fjärde spruta och har alltså gått på ozempic i 3 veckor. Jag valde att stanna kvar på 0,25mg förra dosen och tänker göra så även denna gång. Jag tycker ändå att jag har relativt god effekt på 0,25, jag känner mig mer som mig själv från förr innan hungern på något sätt tog över mitt liv.

Jag får vara ärlig och säga att jag slarvat en hel del senaste veckan, både med mat och alkohol. Jag har inte på något sätt bantat utan jag har bara ätit på känsla. En kväll tryckte jag i mig lite för mycket ostbågar och vaknade illamående mitt i natten och var tvungen att kräkas, men det känns ändå ”bra” för nu vet jag på nåt sätt var gränsen går med ozempic. Har sen dess inte heller varit särskilt sugen på att hetsa i mig om kvällarna vilket väl också får ses som positivt, det har varit den stora boven för mig i min tjockisperiod. Psykiskt mår jag bättre än på länge. Äntligen känner jag att hungern inte styr mitt liv längre, och skamkänslorna kring måltider har minskat.

Vikten då?
Start 26/6 - 86,6kg BMI 31,8
Nuvarande 17/7 - 85,3kg BMI 31,3

Alltså ca 0,4kg nedåt i veckan vilket jag är nöjd med, speciellt eftersom jag slarvat så pass. Otroligt skönt att ha lämnat siffran 86 bakom mig och hoppas att den aldrig kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in