Citat:
Ursprungligen postat av
Snyggast.i.Speedo
Uppgifter på twitter och telegram att S-500 slagits ut. Ej bekräftat men sådana här rykten brukar ha "legs"...
It is reported that the newest Russian S-500 air defense system was destroyed by ATACMS cluster missiles.
The cost of one of these reaches $600 million.
https://x.com/front_ukrainian/status/1806629720877838621
Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Kom nyss hem och såg det här.
Kollade upp informationsflödet och det här är min gissning just nu:
Ibland så trollar Proryska TG-kanaler NAFO som tyvärr ibland hugger på det och låter sig trollas. Det hela går ut på att ett par proryska kanaler samtidigt går ut med ett statement om att någonting blivit kaboom som om det är sant skulle vara en jättevinst för Ukraina. NAFO goes all in och retweetar och firar. Sedan visar det sig inte stämma och NAFO tappar lite i förtroende. Tidigare exempel på sådana här historier har exempelvis varit ryska mil-bloggares död, men sedan har de återuppstått då NAFO firat i ett par timmar.
Just nu gissar jag på att det är en sådan info-ops vi ser.
Vi har ungefär samtidigt dels Tivaz (ukrainsk artillerigrupp) som vagsignalerar om det men även ett par ryska TG-kanaler som i korthet säger S-500 fucked. Jag säger att det är för svårt att veta ännu.
jag ger:
trollinfo-ops 85%
verkligt bekämpad S-500: 15%
Citat:
Ursprungligen postat av
Reraised
Jaha där rök radarn för S-500. ATACMS smällde sönder den utan problem. Rysslands bästa luftförsvar rår inte på västs mäktiga vapen.
Jag bumpar detta och gör en allmän efterlysning.
Vad vet vi om existens, placering och status på ryska luftvärnssystemet
S-500?
- Finns det en (1) uppsättning av systemet och det flyttades från Moskva till Krimsidan av Kertj-sundet förra månaden?
- Slogs det ut 28:e juni? Till stora delar eller litegrann?
- Kommer det i bruk igen?
- När det fungerar, täcker det enbart Kertjbron eller även färjelägena i sundet? Eller halva Krim och lite till?
Vad vet vi?