2024-07-15, 12:10
Medlem
Filmen Klassfesten från 2001 eller 2002, jag hittar ingen tråd om den?

Lite av en modern svensk klassiker ändå, Björn Kjellman i huvudrollen.. En hel del andra kända ansikten bland skådisarna. Bra musik!

Har alltid tyckt att den filmen har nånting. Skulle jag däremot betygsätta den så vet jag inte om den får nåt överbetyg direkt, det finns brister. Men den är ändå bra på andra plan.

Tycker inte att Kjellman i huvudrollen är helt 100, killen som spelar Magnus som ung är då faktiskt bättre. Men det är klart, vissa scener då och då gör han ändå jäkligt bra. Annars tycker jag att Cecilia Frode är enastående! Anders Timell spelar ju typ sig själv så det är inte så mycket att säga om det, men Jimmy Lindström som spelar Lill-Micke är tillsammans med Frode filmens två verkliga höjdpunkter om vi pratar skådespeleri. Kjellman är väl lite ojämn här, men får väl ändå godkänt ändå, men skådespelarinsatserna varierar verkligen i filmen.

Det är högt och lågt. Vissa scener också lite väl förutsägbara, men över lag får ändå Herngren & Holm till det riktigt bra.
Senast redigerad av Macke85 2024-07-15 kl. 13:07.
Citera
2024-07-15, 14:18
Medlem
TheGretaResets avatar
Vem kan glömma "baja-maja"?
Citera
2024-07-16, 01:42
Medlem
Mordum87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Filmen Klassfesten från 2001 eller 2002, jag hittar ingen tråd om den?

Lite av en modern svensk klassiker ändå, Björn Kjellman i huvudrollen.. En hel del andra kända ansikten bland skådisarna. Bra musik!

Har alltid tyckt att den filmen har nånting. Skulle jag däremot betygsätta den så vet jag inte om den får nåt överbetyg direkt, det finns brister. Men den är ändå bra på andra plan.

Tycker inte att Kjellman i huvudrollen är helt 100, killen som spelar Magnus som ung är då faktiskt bättre. Men det är klart, vissa scener då och då gör han ändå jäkligt bra. Annars tycker jag att Cecilia Frode är enastående! Anders Timell spelar ju typ sig själv så det är inte så mycket att säga om det, men Jimmy Lindström som spelar Lill-Micke är tillsammans med Frode filmens två verkliga höjdpunkter om vi pratar skådespeleri. Kjellman är väl lite ojämn här, men får väl ändå godkänt ändå, men skådespelarinsatserna varierar verkligen i filmen.

Det är högt och lågt. Vissa scener också lite väl förutsägbara, men över lag får ändå Herngren & Holm till det riktigt bra.

Älskar den personligen. Den är både fin och mörk om vartannat och dom fångar hela den sociala avigheten väldigt bra och på ett beklämmande vis. Nästan varje scen känns i kroppen, kärlek, mobbing, gamla roller folk hamnar åter i..

Björn Kjellman är bra men jag hade också gärna sett nån aningen mindre känd skådis än just han. Men det är petitesser, filmen överträffar dessa.

Scenen med LilllMickes uppträdande och hur besviken han blir efteråt.

Och det bästa av ALLA moment i hela filmen:

När Hillevi och Magnus stannar upp i tiden för att visa att de båda fortfarande är kvar i det som fick ett så abrupt slut..

”Vi som älskade varandra så mycket…”

Sån pangfilm!
Definitivt klassiker numera tycker jag.
Citera
2024-07-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
Älskar den personligen. Den är både fin och mörk om vartannat och dom fångar hela den sociala avigheten väldigt bra och på ett beklämmande vis. Nästan varje scen känns i kroppen, kärlek, mobbing, gamla roller folk hamnar åter i..

Björn Kjellman är bra men jag hade också gärna sett nån aningen mindre känd skådis än just han. Men det är petitesser, filmen överträffar dessa.

Scenen med LilllMickes uppträdande och hur besviken han blir efteråt.

Och det bästa av ALLA moment i hela filmen:

När Hillevi och Magnus stannar upp i tiden för att visa att de båda fortfarande är kvar i det som fick ett så abrupt slut..

”Vi som älskade varandra så mycket…”

Sån pangfilm!
Definitivt klassiker numera tycker jag.

Jag gillar honom som skådis och han får helt klart godkänt, det är inte det men jag kan tycka att nån annan faktisk hade passat bättre i just den här rollen. Fast jag vet inte, han passar ändå rätt bra i vissa scener..
Citera
2024-07-16, 22:50
Medlem
Jag håller med om att Klassfesten är en väldigt bra film. Filmen innehåller mycket bra musik också och det var var väl här som the Arks "Comment you, commeth i" blev känd från början. Ja sedan har vi ju all go 80 tals musik som spelas i filmen också.

Jag tyckte lärarinnan i filmen var mysig och snäll mot alla. Synd att vår lärare i skolan inte var lika trevlig och snäll

Det är märkligt egentligen hur en enkel skolträff får alla att göra i stort sett likadant som de gjorde när de gick i skolan. Väldigt märkligt. Jag har gått på en klassträff och den var...underlig. Det dracks enormt mycket alkohol och en del av mina gamla skolkompisar blev väldigt fåniga minst sagt. Jag skämdes lite för dem.
Citera
2024-07-24, 00:11
Medlem
Shattereds avatar
Åh!! Jag har tänkt på den här filmen på senaste 😁 skulle såå vilja se om den men verkar som jag måste betala för den via prime?! Eller hitta på dvd... 🌞

Minns jag också tyckte den var bra men också sorgligt att de reste tillbaka till sina gamla roller som ovan nämner, har tänkt själv om man hade blivit likadan om man blev bjuden på Reunion men tur i oturen har det aldrig blivit någon återträff vad jag vet 🥹
Citera
2024-07-31, 23:16
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Jag gillar verkligen denna film. Såg den när den kom ut och gillade den från första början. Har återsett filmen nästan årligen efter det. Nostalgitrippen till det förflutna, hur alla i vuxen ålder sjunker tillbaka i sina roller. Samtidigt kan det kännas lite överdrivet men så är det ju också en film. Det ska vara underhållande och då kan inte alla vara snälla och fina mot varandra hela tiden.
Citera
2024-08-01, 08:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Den har en liten scen där den gamla läraren klokt och nyktert säger "varför skall det alltid vara så upptrissad stämning ... varför skulle man inte bara kunna träffas lite mera avspänt över några pizza som vuxna människor" som är tänkvärd. Just det där uppvaknandet är en liten pärla. Har ibland refererat till den scenen och repliken, i nåt resonemang med nån vän som haft det trassligt i samhällets tillgjorda umgängesformer.
Citera
2026-05-10, 12:24
Medlem
svenskors avatar
Klassfesten, klart sevärd med bra skådisar.
https://www.svtplay.se/video/KPwvVJv/klassfesten
Regi: Måns Herngren och Hannes Holm.
Rollerna: Björn Kjellman, Cecilia Frode,
Mikael Almqvist, Inday Ba, Sacha Baptiste m.fl.

Synd bara att Inday Ba gick bort.
https://www.expressen.se/noje/film/skadespelerska-dog-av-blod--forgiftning/
Citat:
Sjukdomen bröt ner Inday Ba, 32,
tjärnan från filmen Klassfesten .
Citera
2026-05-11, 10:35
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Skön rulle.
Citera
2026-05-11, 11:14