Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Filmen Klassfesten från 2001 eller 2002, jag hittar ingen tråd om den?
Lite av en modern svensk klassiker ändå, Björn Kjellman i huvudrollen.. En hel del andra kända ansikten bland skådisarna. Bra musik!
Har alltid tyckt att den filmen har nånting. Skulle jag däremot betygsätta den så vet jag inte om den får nåt överbetyg direkt, det finns brister. Men den är ändå bra på andra plan.
Tycker inte att Kjellman i huvudrollen är helt 100, killen som spelar Magnus som ung är då faktiskt bättre. Men det är klart, vissa scener då och då gör han ändå jäkligt bra. Annars tycker jag att Cecilia Frode är enastående! Anders Timell spelar ju typ sig själv så det är inte så mycket att säga om det, men Jimmy Lindström som spelar Lill-Micke är tillsammans med Frode filmens två verkliga höjdpunkter om vi pratar skådespeleri. Kjellman är väl lite ojämn här, men får väl ändå godkänt ändå, men skådespelarinsatserna varierar verkligen i filmen.
Det är högt och lågt. Vissa scener också lite väl förutsägbara, men över lag får ändå Herngren & Holm till det riktigt bra.
Älskar den personligen. Den är både fin och mörk om vartannat och dom fångar hela den sociala avigheten väldigt bra och på ett beklämmande vis. Nästan varje scen känns i kroppen, kärlek, mobbing, gamla roller folk hamnar åter i..
Björn Kjellman är bra men jag hade också gärna sett nån aningen mindre känd skådis än just han. Men det är petitesser, filmen överträffar dessa.
Scenen med LilllMickes uppträdande och hur besviken han blir efteråt.
Och det bästa av ALLA moment i hela filmen:
När Hillevi och Magnus stannar upp i tiden för att visa att de båda fortfarande är kvar i det som fick ett så abrupt slut..
”Vi som älskade varandra så mycket…”
Sån pangfilm!
Definitivt klassiker numera tycker jag.