2024-07-13, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyberry
De är fortfarande prins och prinsessa, men har valt att bara använda duke och duchess sedan de lämnade hovet. I UK använder prinsar ofta lägre titlar som tex prins Edward som nu är Duke of Edinburgh, vilket anses vara en mycket fin titel.

Även Archie och Lilibet har prins och prinsesstitlar som de kan använda om de så skulle önska.
Nej Meghan har aldrig varit prinsessa, lika lite som Fergie. Att hon myser och inte säger emot när amerikaner kallar henne det är en annan sak.

Beträffande deras barn så hade Harry möjlighet att välja om de skulle ha prins/prinsesstitlar eller ej. Vilket han precis som Andrew valde att få. Surprise.
Citera
2024-07-13, 10:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Nej Meghan har aldrig varit prinsessa, lika lite som Fergie. Att hon myser och inte säger emot när amerikaner kallar henne det är en annan sak.

Beträffande deras barn så hade Harry möjlighet att välja om de skulle ha prins/prinsesstitlar eller ej. Vilket han precis som Andrew valde att få. Surprise.

Ja, och nu hade Archie och Lillibet varit prins och prinsessa ändå, efter Elizabeths död. Barnen till en son till monarken får nämligen automatiskt dessa titlar. Men inte barnen till en dotter till monarken, därför kunde prinsessan Anne välja bort kungliga titlar för sina barn.
Citera
2024-07-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och nu hade Archie och Lillibet varit prins och prinsessa ändå, efter Elizabeths död. Barnen till en son till monarken får nämligen automatiskt dessa titlar. Men inte barnen till en dotter till monarken, därför kunde prinsessan Anne välja bort kungliga titlar för sina barn.
Nej fel. Jfr Edward. Han liksom Andrew och Anne kunde välja att inte låta barnen få prins/prinsesstitlar.
Citera
2024-07-13, 11:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Nej fel. Jfr Edward. Han liksom Andrew och Anne kunde välja att inte låta barnen få prins/prinsesstitlar.

Jaså? Det har stått tidigare här i tråden i alla fall. Nåja sak samma. Det är dags att vi förpassar alla kungliga och adliga titlar till historiens sophög ändå, tycker jag! Är ju bara fånigt att en titel som man ärver utan att själv ha förtjänat den på något sätt, ska betyda så mycket och göra människor veka i knäna när de får träffa dessa människor... som ju faktiskt går på toaletten som alla andra.
Citera
2024-07-14, 09:58
Medlem
Citat:

Men hur är det med den saken nu när döttrar ärver tronen på samma sätt som söner?

Harry är då ingen monark i alla fall så varför hans barn ska vara prins och prinsessa vet jag inte. Är de det? Ibland undrar jag om de ens finns Lilibeth och Archie. Men det skulle nog skrivas mer om det om de var påhittade bara. Men det är konstigt att de inte förekommer på fotografier av andra människor, vanliga och journalister. De verkar vara isolerade. Hur ska de hantera intresset för dem när de blir äldre?
Var ska de ens gå i skola. Kommer H&M ha råd med en internatskola som kan hålla intresset borta från dem?
Citera
2024-07-14, 10:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Men hur är det med den saken nu när döttrar ärver tronen på samma sätt som söner?

Harry är då ingen monark i alla fall så varför hans barn ska vara prins och prinsessa vet jag inte. Är de det? Ibland undrar jag om de ens finns Lilibeth och Archie. Men det skulle nog skrivas mer om det om de var påhittade bara. Men det är konstigt att de inte förekommer på fotografier av andra människor, vanliga och journalister. De verkar vara isolerade. Hur ska de hantera intresset för dem när de blir äldre?
Var ska de ens gå i skola. Kommer H&M ha råd med en internatskola som kan hålla intresset borta från dem?

Jag tänkte inte på att tronföljden var ändrad! Ja, då är mitt svar att jag inte vet.

Fast just detta, att H o M INTE visar upp sina ungar i tid och otid, är faktiskt en sak som hedrar dem, tycker jag. Jag hade tvärtom trott, att M skulle posera med dem vid varje tillfälle - spela den heliga modern.
Citera
2024-07-14, 13:16
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Jag tänkte inte på att tronföljden var ändrad! Ja, då är mitt svar att jag inte vet.

Fast just detta, att H o M INTE visar upp sina ungar i tid och otid, är faktiskt en sak som hedrar dem, tycker jag. Jag hade tvärtom trott, att M skulle posera med dem vid varje tillfälle - spela den heliga modern.

Tronföljden är väl inte ändrad i Storbrittanien
Citera
2024-07-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
De har gått över till kognatisk tronföljd precis som i Sverige så att äldsta barnet går först oavsett kön.
Citera
2024-07-14, 13:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b

Jo, det gjordes i samband med Williams och Kates vigsel, så att deras första barn skulle vara tronföljare redan vid avelsen. Det är justare så, än att göra som i Sverige, och ändra när C P redan hade varit kronprins i flera år.
Citera
2024-07-14, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf

Harry är då ingen monsrk i alla fall så varför hans barn ska vara prins och prinsessa vet jag inte. Är de det? Ibland undrar jag om de ens finns Lilibeth och Archie. Men det skulle nog skrivas mer om det om de var påhittade bara. Men det är konstigt att de inte förekommer på fotografier av andra människor, vanliga och journalister. De verkar vara isolerade. Hur ska de hantera intresset för dem när de blir äldre?
Harry är kunglig men inte ”a working Royal”. Han får alltså inte några skattepengar etc. men är nummer 5 i tronföljden. Hans barn är nummer 6 och 7 i tronföljden.
Senast redigerad av bazaar 2024-07-14 kl. 23:35.
Citera
2024-08-16, 15:48
Medlem
Lao Tzus avatar
Harry håller åter ett öga på omvärlden, denna gång Elon Musk, för att göra världen till en säker plats för oss alla

Harry har alltid varit en djup tänkare och lågmäld intellektuell. Så när han uttalar sig spetsar alla öronen och lyssnar uppmärksamt på vad han har att säga.

Citat:
Prince Harry appeared to criticise Elon Musk following the Southport riots in Britain as he and wife Meghan Markle began their four-day quasi-royal tour of Colombia.

The Duke of Sussex attacked misinformation on social media

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13749357/Prince-Harry-social-media-Southport-riots-false-rumours-violence-Meghan-Colombian-tour.html
Citera
2024-08-16, 15:57
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Harry håller åter ett öga på omvärlden, denna gång Elon Musk, för att göra världen till en säker plats för oss alla

Harry har alltid varit en djup tänkare och lågmäld intellektuell. Så när han uttalar sig spetsar alla öronen och lyssnar uppmärksamt på vad han har att säga.

De utan hjärna kanske lyssnar. I övrigt är han bättre skickad hålla tyst... Knäpptyst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in