2024-07-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Hela ekvationen eller premissen i tråden är helt bakvänd. Jobbar ni på den här nivån och med dessa kunskaper. Har ni blivit förslavade av lönen, positionen och säkerheten? För ni betalar mycket mer i skatt än vad ni borde och fram för allt kan ni inte skatteplanera ett skit för att ni styr inte er egna löneavdelning.

Låt inte din okunskap om hur partnerägda bolag styrs och fungerar. Att vi pratar om lön är för att det är vad kreti och pleti möjligen kan relatera till.
Citera
2024-07-14, 19:18
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Arb1trage AB ger dig kanske en bruttolön på en miljon med att harva runt på en statlig myndighet för resten av ditt liv, prima världskända varumärket AB ger dig kanske det fyrdubbla. Jobbar jag mer? Utan tvekan. Hade jag kunnat gå till Apple eller Teslas huvudkontor och säga se på mig Arb1trage och ta det arvodet jag gör idag? Inte en chans.
Är det utvecklande att jobba i den miljön? Utan tvekan. Har jag valt bort en massa saker avsiktligt eller oavsiktligt? Utan tvekan. Saknar jag det? Nej.

Min mening var inte att angripa någon personligen i tråden men efterssom du verkar villig att kasta en handske får jag plocka upp den.

Först och främst nämner du siffran fyrdubbla, då började jag räkna på en bruttolön på 480000 kronor i månaden. Vilket blir då 5,8 mkr cirka för de av er som behöver en subtotal. Vad blir skatten på detta då och behållningen? Nu sköt du dig själv i foten lite för nu blev det ännu mindre attraktivt att jobba ihjäl sig åt storföretaget AB bara för att de har ett känt varumärke. Skatten blir alltså på ett ungefär 2.8 mkr och det som är kvar är 3 mkr med lite släng beroende på hur du langar in din INK1 till skatteverket.

En person som hade visat mig denna INK1 hade jag nästan förutsatt har en ISK också för att de är ekonomiskt efterblivna. Vad är behållningen av detta? Stress, mediabevakning och skatteinbetalningar. För vadå? Att kunna representera ett globalt pissmärke som säljer skitprodukter som bara de mest lågpannade konsumenter vill ha? Skillnaden mellan en becknare i guccikeps och den absoluta "företagseliten" i Sverige är hårfin. Jag ska förklara varför.

För att du verkligen ska lära dig något och kunna något måste du vara ansvarig för hela processen från början till slut. Du har inga personer att fråga, inga möjligheter att ta in konsulter annat än ringa en kompis för enstaka småfrågor. Då lär du dig som allra mest.

En person som började på storföretag AB och jobbat där hela livet. Kanske hoppat mellan 3-4 storföretag under sitt liv kommer ha lärt sig en enda sak. "Hur ser jag bra ut inför mina chefer i storföretagets ledning och hur skapar jag relationer till mäktiga personer över mig medan jag sparkar riktigt hårt nedåt".

De personer jag träffat som haft en slik karriär har jag ofta fått avsmak inför. Ni kan inget, ni är extremt krävande, ni ser inte skogen för alla träden och framförallt, ni är riktigt dåliga på era jobb. Förutom det som är er huvudsakliga arbetsuppgift, Tjäna byråkratin i det stora företaget, likt en sovjetisk koncern under Gosplan i sovjetryssland. Nej fy fan. Er kompetens är på kloaknivå.

Då har vi inte ens tagit upp bajsmackan det innebär att vara shotcaller i ett PUBLIKT AB som är en milsvid skillnad från ett onoterat PRIVAT AB.
Senast redigerad av Arb1trage 2024-07-14 kl. 19:20.
Citera
2024-07-14, 19:19
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Låt inte din okunskap om hur partnerägda bolag styrs och fungerar. Att vi pratar om lön är för att det är vad kreti och pleti möjligen kan relatera till.

Ingenstans i tråden har det diskuterats kring partnerägda tjänsteföretag som har huvuddelen av beskattningen upptaget under kapital och inte näringsverksamhet eller tjänst. Givetvis blir det annorlunda men inget storföretag som du diskuterat innan har det upplägget och det vet du.
Citera
2024-07-14, 19:24
Medlem
Citat:
Min mening var inte att angripa någon personligen i tråden men efterssom du verkar villig att kasta en handske får jag plocka upp den.

Först och främst nämner du siffran fyrdubbla, då började jag räkna på en bruttolön på 480000 kronor i månaden. Vilket blir då 5,8 mkr cirka för de av er som behöver en subtotal. Vad blir skatten på detta då och behållningen? Nu sköt du dig själv i foten lite för nu blev det ännu mindre attraktivt att jobba ihjäl sig åt storföretaget AB bara för att de har ett känt varumärke. Skatten blir alltså på ett ungefär 2.8 mkr och det som är kvar är 3 mkr med lite släng beroende på hur du langar in din INK1 till skatteverket.

En person som hade visat mig denna INK1 hade jag nästan förutsatt har en ISK också för att de är ekonomiskt efterblivna. Vad är behållningen av detta? Stress, mediabevakning och skatteinbetalningar. För vadå? Att kunna representera ett globalt pissmärke som säljer skitprodukter som bara de mest lågpannade konsumenter vill ha? Skillnaden mellan en becknare i guccikeps och den absoluta "företagseliten" i Sverige är hårfin. Jag ska förklara varför.

För att du verkligen ska lära dig något och kunna något måste du vara ansvarig för hela processen från början till slut. Du har inga personer att fråga, inga möjligheter att ta in konsulter annat än ringa en kompis för enstaka småfrågor. Då lär du dig som allra mest.

En person som började på storföretag AB och jobbat där hela livet. Kanske hoppat mellan 3-4 storföretag under sitt liv kommer ha lärt sig en enda sak. "Hur ser jag bra ut inför mina chefer i storföretagets ledning och hur skapar jag relationer till mäktiga personer över mig medan jag sparkar riktigt hårt nedåt".

De personer jag träffat som haft en slik karriär har jag ofta fått avsmak inför. Ni kan inget, ni är extremt krävande, ni ser inte skogen för alla träden och framförallt, ni är riktigt dåliga på era jobb. Förutom det som är er huvudsakliga arbetsuppgift, Tjäna byråkratin i det stora företaget, likt en sovjetisk koncern under Gosplan i sovjetryssland. Nej fy fan. Er kompetens är på kloaknivå.

Fast jag jobbar inte i ett storföretag. Jag sitter inte i en byråkrati. Jag har inga personer att "sparka neråt på". Däremot så anser mitt företag vara världsledande på det vi gör och jag är en av de främsta i bolaget. Så ja jag jobbar med "hela processen" hos våra kunder för att de skall bli bättre på.
Så jag tror faktiskt du blandar ihop mig med någon annan. Även du borde bli vid din läst.
Citera
2024-07-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ingenstans i tråden har det diskuterats kring partnerägda tjänsteföretag som har huvuddelen av beskattningen upptaget under kapital och inte näringsverksamhet eller tjänst. Givetvis blir det annorlunda men inget storföretag som du diskuterat innan har det upplägget och det vet du.

Och vilka storföretag har jag disktuerat och hur är deras ägandeform månne?
Citera
2024-07-14, 19:26
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Fast jag jobbar inte i ett storföretag. Jag sitter inte i en byråkrati. Jag har inga personer att "sparka neråt på". Däremot så anser mitt företag vara världsledande på det vi gör och jag är en av de främsta i bolaget. Så ja jag jobbar med "hela processen" hos våra kunder för att de skall bli bättre på.
Så jag tror faktiskt du blandar ihop mig med någon annan. Även du borde bli vid din läst.

Jag är övertygad om att du ljuger och bara ad hocar det mesta här nu. Jag kan förstå att man inte är tydlig med detaljerna för att man vill inte kunna identifieras i verkliga livet men kom igen. Att först argumentera utifrån storföretagets behov för att sedan flika in att man trots allt jobbar på ett partnerlett företag. Det luktar nödlögn och det vet du. Alternativhypotesen är att du är ett apmongo från McKinsey som verkligen är dubbelt så värdelös som byråkraten jag målade upp i inlägget ovan. Ni har ett ännu mer fake jobb än de som sitter i Teslas absoluta topp.
Senast redigerad av Arb1trage 2024-07-14 kl. 19:28.
Citera
2024-07-14, 19:27
Medlem
Citat:
Jag är övertygad om att du ljuger och bara ad hocar det mesta här nu. Jag kan förstå att man inte är tydlig med detaljerna för att man vill inte kunna identifieras i verkliga livet men kom igen. Att först argumentera utifrån storföretagets behov för att sedan flika in att man trots allt jobbar på ett partnerlett företag. Det luktar nödlögn och det vet du.

Alla framstående mgmtkonsultföretag är partnerägda. Eller?
Citera
2024-07-14, 19:33
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Och vilka storföretag har jag disktuerat och hur är deras ägandeform månne?

Du tog Tesla och något mer bolag som exempel. Jag får agera på den informationen jag har för om jag bara förutsätter saker blir det rätt tramsigt.

Citat:
Alla framstående mgmtkonsultföretag är partnerägda. Eller?

Se vad jag skrev ovan om mgmtkonsulter. Väldigt få av er bidrar med speciellt mycket värde. Ni är duktiga på att trycka på fakturaknappen. Finns ett väldigt känt exempel som gör rundorna just nu på internet där McKinsey föreslog för NYC att köpa in soptunnor för att hantera sina sopor. Notan för skattebetalarna blev mellan 21 - 42 miljoner SEK. Er bransch är en skojarbransch och du vet det.

Ifall någon vill veta mer kan ni titta på den här artikeln hos The Guardian https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/jul/10/new-york-city-trash-cans-nyc-bin-eric-adams
Senast redigerad av Arb1trage 2024-07-14 kl. 19:36.
Citera
2024-07-14, 19:51
Medlem
Citat:
Du tog Tesla och något mer bolag som exempel. Jag får agera på den informationen jag har för om jag bara förutsätter saker blir det rätt tramsigt.

Se vad jag skrev ovan om mgmtkonsulter. Väldigt få av er bidrar med speciellt mycket värde. Ni är duktiga på att trycka på fakturaknappen. Finns ett väldigt känt exempel som gör rundorna just nu på internet där McKinsey föreslog för NYC att köpa in soptunnor för att hantera sina sopor. Notan för skattebetalarna blev mellan 21 - 42 miljoner SEK. Er bransch är en skojarbransch och du vet det.

Ifall någon vill veta mer kan ni titta på den här artikeln hos The Guardian https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/jul/10/new-york-city-trash-cans-nyc-bin-eric-adams

Jag har inte jobbat PÅ Tesla, men FÖR Tesla. Du förstår säkert skillnaden.
Ja, är inte det bra då? Har du sett hur sophanteringen ser ut i NYC idag? Nu har jag inte satt mig in i detaljerna så jag tänker inte kommentera det. Men att dra en bransch över en kam pga ett projekt är inte seriöst. Ungefär som att dra alla läkare över en kam bara för det finns pervon till plastikkirurger som inte kan hålla fingrarna i styr.
Citera
2024-07-14, 20:00
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Jag har inte jobbat PÅ Tesla, men FÖR Tesla. Du förstår säkert skillnaden.
Ja, är inte det bra då? Har du sett hur sophanteringen ser ut i NYC idag? Nu har jag inte satt mig in i detaljerna så jag tänker inte kommentera det. Men att dra en bransch över en kam pga ett projekt är inte seriöst. Ungefär som att dra alla läkare över en kam bara för det finns pervon till plastikkirurger som inte kan hålla fingrarna i styr.

Försök inte din jävla ormoljeförsäljare.

https://agilakontrakt.se/om-agila-kontrakt/wallofshame/

Din bransch har massor av misslyckade och extremt dyra projekt bakom sig. Såväl i den privata sektorn på nivå Tesla som du stolt berättar du att du jobbar med till totala katastrofprojekt som Accentures fadäs hos försäkringskassan som kostade svenska skattebetalare miljardbelopp. Och det är ett helt annat bolag. Skulle vi dessutom börja gå ned på delstatlig nivå i USA skulle jag nog kunna sitta och langa fram extremt många misslyckade projekt från MBB-gänget.

Hur fan kan ni vara såhär jävla odugliga med allt annat än att trycka på fakturaknappen om ni nu försvarar 20h+ på en vecka för att testa en potentiell anställd som ni utan vidare kan tacka nej till. Det är uppenbart att ni håller på med den här skiten för att sålla ut anställda som ni kan köra med fullständigt. För vadå? Att jobba ihjäl sig och betala skatt. Eran affärsmodell är helt sinnessjuk. Ni lurar era kunder, ni lurar era anställda och ni lurar era performers.
Citera
2024-07-14, 20:03
Medlem
Citat:
Försök inte din jävla ormoljeförsäljare.

https://agilakontrakt.se/om-agila-kontrakt/wallofshame/

Din bransch har massor av misslyckade och extremt dyra projekt bakom sig. Såväl i den privata sektorn på nivå Tesla som du stolt berättar du att du jobbar med till totala katastrofprojekt som Accentures fadäs hos försäkringskassan som kostade svenska skattebetalare miljardbelopp. Och det är ett helt annat bolag. Skulle vi dessutom börja gå ned på delstatlig nivå i USA skulle jag nog kunna sitta och langa fram extremt många misslyckade projekt från MBB-gänget.

Hur fan kan ni vara såhär jävla odugliga med allt annat än att trycka på fakturaknappen om ni nu försvarar 20h+ på en vecka för att testa en potentiell anställd som ni utan vidare kan tacka nej till. Det är uppenbart att ni håller på med den här skiten för att sålla ut anställda som ni kan köra med fullständigt. För vadå? Att jobba ihjäl sig och betala skatt. Eran affärsmodell är helt sinnessjuk. Ni lurar era kunder, ni lurar era anställda och ni lurar era performers.

LOL!

Jag tror du blandar ihop vad systemintegratörer (konsulter) gör och vad managementkonsulter gör.

Jösses. Åk ner till korvkiosken och ta en korv och en pucko och lugna ner dig lite.
Accenture är inte i den branschen jag diskuterar.
Citera
2024-07-14, 20:12
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
LOL!

Jag tror du blandar ihop vad systemintegratörer (konsulter) gör och vad managementkonsulter gör.

Jösses. Åk ner till korvkiosken och ta en korv och en pucko och lugna ner dig lite.
Accenture är inte i den branschen jag diskuterar.

Accenture var tidigare en komboshop där de körde både IT och mgmt. Något som de allra största bolagen gör rutinmässigt sedan 2010. Hur är du så dålig på din egna bransch? Men visst, vi kan väl ta fram lite misslyckande som MBB själva helt stått för. Ta dig en titt på listan här under:

https://www.washingtonpost.com/business/2023/06/07/mckinsey-svb-bank-collapse/ McK hade ett finger med i spelet av kollapsen kring en systemviktig bank i USA som skickade chockvågor genom det internationella finansiella systemet. Inte bra.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2018/01/bcg-fakturor-pa-57-miljoner-till-karolinska-saknar-underlag/ BCG skickar ut fakturor utan underlag på 57 mkr.

https://www.svd.se/a/Ql4KKP/miljardnota-for-nks-konsulter-stort-overutnyttjande Nya Karolinska levererar mer mygel. En miljard i "överutnyttjande". Skattebetalaren tackar dig för din tjänst i att agera parasit.

https://www.theguardian.com/business/2022/aug/03/bain-and-co-barred-from-uk-government-contracts-over-grave-misconduct-in-south-africa på grund av Bain o Companys agerande i Sydafrika får de inte ens buda på offentliga upphandlingar i UK. Rätt intressant hur ett företag missköter sig i ett annat land tvärs över globen får det konsekvenser på europeiska marknader. Nästan så att man borde ta anteckningar här och inte agera som BoC om man har en global närvaro.

Erkänn bara att ni är parasiter med en extrem tveksam ROI på er arbetsinsats. Ni är lika värdefulla som blindtarmen på den mänskliga anatomin. Totalt jävla värdelös.

Det är som jag misstänkt redan innan. Upplägget som TS berättar om är bara för att se hur mycket man kan pressa den anställde till prestation när någon chef känner för att trycka lite extra på fakturaknappen. Bolaget som sysslar med ett sådant här upplägg vill bara ha jagsvaga ja-sägare som jobbar ihjäl sig. När hjärtattacken eller stroken kommer plockar man bara in en ny.
Senast redigerad av Arb1trage 2024-07-14 kl. 20:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in