Citat:
Ursprungligen postat av
ChrisLynch
Arb1trage AB ger dig kanske en bruttolön på en miljon med att harva runt på en statlig myndighet för resten av ditt liv, prima världskända varumärket AB ger dig kanske det fyrdubbla. Jobbar jag mer? Utan tvekan. Hade jag kunnat gå till Apple eller Teslas huvudkontor och säga se på mig Arb1trage och ta det arvodet jag gör idag? Inte en chans.
Är det utvecklande att jobba i den miljön? Utan tvekan. Har jag valt bort en massa saker avsiktligt eller oavsiktligt? Utan tvekan. Saknar jag det? Nej.
Min mening var inte att angripa någon personligen i tråden men efterssom du verkar villig att kasta en handske får jag plocka upp den.
Först och främst nämner du siffran fyrdubbla, då började jag räkna på en bruttolön på 480000 kronor i månaden. Vilket blir då 5,8 mkr cirka för de av er som behöver en subtotal. Vad blir skatten på detta då och behållningen? Nu sköt du dig själv i foten lite för nu blev det ännu mindre attraktivt att jobba ihjäl sig åt storföretaget AB bara för att de har ett känt varumärke. Skatten blir alltså på ett ungefär 2.8 mkr och det som är kvar är 3 mkr med lite släng beroende på hur du langar in din INK1 till skatteverket.
En person som hade visat mig denna INK1 hade jag nästan förutsatt har en ISK också för att de är ekonomiskt efterblivna. Vad är behållningen av detta? Stress, mediabevakning och skatteinbetalningar. För vadå? Att kunna representera ett globalt pissmärke som säljer skitprodukter som bara de mest lågpannade konsumenter vill ha? Skillnaden mellan en becknare i guccikeps och den absoluta "företagseliten" i Sverige är hårfin. Jag ska förklara varför.
För att du verkligen ska lära dig något och kunna något måste du vara ansvarig för hela processen från början till slut. Du har inga personer att fråga, inga möjligheter att ta in konsulter annat än ringa en kompis för enstaka småfrågor. Då lär du dig som allra mest.
En person som började på storföretag AB och jobbat där hela livet. Kanske hoppat mellan 3-4 storföretag under sitt liv kommer ha lärt sig en enda sak. "Hur ser jag bra ut inför mina chefer i storföretagets ledning och hur skapar jag relationer till mäktiga personer över mig medan jag sparkar riktigt hårt nedåt".
De personer jag träffat som haft en slik karriär har jag ofta fått avsmak inför. Ni kan inget, ni är extremt krävande, ni ser inte skogen för alla träden och framförallt, ni är riktigt dåliga på era jobb. Förutom det som är er huvudsakliga arbetsuppgift, Tjäna byråkratin i det stora företaget, likt en sovjetisk koncern under Gosplan i sovjetryssland. Nej fy fan. Er kompetens är på kloaknivå.
Då har vi inte ens tagit upp bajsmackan det innebär att vara shotcaller i ett PUBLIKT AB som är en milsvid skillnad från ett onoterat PRIVAT AB.