2024-07-14, 12:41
Avslutad
Jag rensade bland några böcker på vinden idag och hittade Astrid Lindgren. Av det lilla jag mindes fick jag en väldigt dålig känsla så ögnade igenom några av böckerna för att se om det var så illa som jag kom ihåg det. Det var det inte. Det var värre. Jag fullständigt ÄCKLAS av all den vidriga rasismen som yttrar sig i hennes böcker. N-ordet i Pippi Långstrump t.ex. I Mio min Mio utmålas de mörkhyade spejarna som onda medan den kritvita Mio utmålas som hjälte. Faktum är att inte en enda av huvudpersonerna i Astrid Lindgrens böcker är mörkhyad. Inte heller är någon enda av huvudpersonerna homosexuell, bisexuell, trans eller icke-binär. Detta visar på Lindgrens skeva människosyn.

Hur fan kan denna äckliga rasistiska kärring utmålas som någon slags nationalhelgon när hon i själva verket är en skamfläck i Sveriges historia? Andra länder måste ju skämmas för oss.
Citera
2024-07-14, 12:54
Medlem
Man är INTE rasist för att man älskar sitt hemland, kultur, folk mm.

Att hon speglar sin tids allmänt vedertagna uttryck och synsätt gör henne inte automatiskt till en rasist.

Det är omvänd rasism att förtala alla som älskar sitt hemland och folk.

Babels torn är snart här igen.
Citera
2024-07-14, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Hon skrev ju vid något tillfälle att vi skall vara rädda om vårat land och värna om det, för det skall våra barn och barnbarn ha.

Usch!

Usch! Det är precis som att Astrid Lindgren trodde att svenskarna var ett eget folk med en egen kultur som var värd att bevara.
Citera
2024-07-14, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Man är INTE rasist för att man älskar sitt hemland, kultur, folk mm.

Att hon speglar sin tids allmänt vedertagna uttryck och synsätt gör henne inte automatiskt till en rasist.

Det är omvänd rasism att förtala alla som älskar sitt hemland och folk.

Babels torn är snart här igen.

Spelar ingen roll om rasism var normalt på den tiden. Det är fortfarande rasism. I Nazityskland var det "normalt" att hata judar och skicka dem till gaskammaren, men det var inte mer ok för det.
Citera
2024-07-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaksattsak
Spelar ingen roll om rasism var normalt på den tiden. Det är fortfarande rasism. I Nazityskland var det "normalt" att hata judar och skicka dem till gaskammaren, men det var inte mer ok för det.
Jo det spelar roll eftersom DU skriker ut att någon enskild i detta fall känd person är rasist.

Du gör samma sak som hon gjorde, du lever i din tidsanda och har indoktrinerats av omvänd rasism.

Du spär på rasismen i samhället.
Citera
2024-07-14, 13:10
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tob-i-as
Vilket ord är "n-ordet" ?
Nangijala.
Citera
2024-07-14, 13:11
Medlem
swampy66s avatar
Hon var ett barn av sin tid. Är helt för att man uppdaterar barnböcker och ändrar ord som n-kungen osv. Om hon hade levt idag hade hon säkert uttryckt sig annorlunda. Astrid var ju antinazist under kriget.
Citera
2024-07-14, 13:12
Medlem
Idumeas avatar
Känns som ett halvbra försök att imitera ett vänsterPK?

Hur som helst så läste jag nyligen några kul citat från henne om att hon absolut hade skrivit Pippi på ett annat sätt om hon hade skrivit böckerna senare:
https://www.svt.se/kultur/skulle-inte-varit-negerkung
”Men tiderna har ändrats och idag hade jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.”

Och det tänker jag är rätt talande för det mesta från Astrid Lindgren. Hon är ett barn av sin tid, och tiderna förändras. Synen på vad som är okej att skriva förändras, och tur är väl det. Jag tycker att mycket i hennes böcker är ganska förlegat, men det är sånt som händer. Hon hade goda intentioner.
Citera
2024-07-14, 13:15
Medlem
Citat:
Jag rensade bland några böcker på vinden idag och hittade Astrid Lindgren. Av det lilla jag mindes fick jag en väldigt dålig känsla så ögnade igenom några av böckerna för att se om det var så illa som jag kom ihåg det. Det var det inte. Det var värre. Jag fullständigt ÄCKLAS av all den vidriga rasismen som yttrar sig i hennes böcker. N-ordet i Pippi Långstrump t.ex. I Mio min Mio utmålas de mörkhyade spejarna som onda medan den kritvita Mio utmålas som hjälte. Faktum är att inte en enda av huvudpersonerna i Astrid Lindgrens böcker är mörkhyad. Inte heller är någon enda av huvudpersonerna homosexuell, bisexuell, trans eller icke-binär. Detta visar på Lindgrens skeva människosyn.

Hur fan kan denna äckliga rasistiska kärring utmålas som någon slags nationalhelgon när hon i själva verket är en skamfläck i Sveriges historia? Andra länder måste ju skämmas för oss.

Dra tillbaks till Familjeliv din tönt. Förr i tiden så användes n ordet friskt av dom flesta då det inte ansågs laddat som idag. Så din farmor eller mormor använde garanterat det ordet ett antal gånger i sina liv. Din text är en skamfläck och du borde skämmas över vilken förrädare du är jävla äckel millenie mongo.
Citera
2024-07-14, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tob-i-as
Vilket ord är "n-ordet" ?

Börjar på n och slutar på r. Du kan säkert gissa.
Citera
2024-07-14, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Känns som ett halvbra försök att imitera ett vänsterPK?

Hur som helst så läste jag nyligen några kul citat från henne om att hon absolut hade skrivit Pippi på ett annat sätt om hon hade skrivit böckerna senare:
https://www.svt.se/kultur/skulle-inte-varit-negerkung
”Men tiderna har ändrats och idag hade jag inte gjort honom till negerkung. Han skulle antagligen varit sjökapten eller pirat.”

Och det tänker jag är rätt talande för det mesta från Astrid Lindgren. Hon är ett barn av sin tid, och tiderna förändras. Synen på vad som är okej att skriva förändras, och tur är väl det. Jag tycker att mycket i hennes böcker är ganska förlegat, men det är sånt som händer. Hon hade goda intentioner.

Det säger hon bara för att hon fick kritik för sin rasism. Knappast så hon menade det. Hade hon menat det och verkligen tagit avstånd från sin rasism hade hon dragit in alla utgåvor och brännt dem.
Citera
2024-07-14, 13:25
Medlem
Tob-i-ass avatar
Citat:
Börjar på n och slutar på r. Du kan säkert gissa.

Nej du kan skriva ut vilket ord du menar. Varför ska jag sitta och gissa ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in