2024-07-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
https://www.dailywire.com/news/president-zelensky-suggests-ukraine-may-pursue-nuclear-weapons-to-counter-russia-putin-responds

Det du länkar nu till är från 2022 när Putin redan invaderat Ukraina. Så återigen, kan du länka till det du sa:

Saker hände mellan 1994-2014 som förändrade läget. Bland annat sa zelensky att han ville ha kärnvapen.
Citera
2024-07-14, 09:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Saker hände mellan 1994-2014 som förändrade läget. Bland annat sa zelensky att han ville ha kärnvapen. Vad ryssland hade för inofficiella uppgifter vet vi inte heller.
Inget land kan villkorslöst räkna med att inte bli invaderade, det krävs ett visst eget ansvar också. Eftersom ukraina var en amerikansk lydstat tog ukraina förstås en stor risk genom att vädra tanken på att skaffa kärnvapen, bland annat.

Zelensky var en komiker och drev ett produktionsbolag på den tiden, ni kan väl åtminstone försöka vara lite seriösa? Zelensky blev vald till president 2019.
Citera
2024-07-14, 09:36
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Ja, i detta läge där man vet att ryssen ändå inte håller några avtal själva. Då kan man lika gärna göra som dem i och med våld och makt är de enda språk puttefnask förstår.
Jag ser det så här: "om vi inte får säkerhetsgarantier, så måste vi skydda oss själva och eftersom ryssen är en kärnvapenmakt, så då hjälper endast egna kärnvapen."

Dessutom så anser jag att Sverige och Finland borde skaffa egna i smyg och meddela omvärlden först efter att det finns fungerade stridsspetsar i respektive land.

Så du erkänner alltså att rysslands farhågor för att vapnen inklusive stridsledningsflygplanen som sverige skickat till ukraina kan komma att användas till en kärnvapenattack mot ryssland?

Det är ju det ryssarna sagt hela tiden, att det är olämpligt att eskalera konflikten genom att ge vapen till ukraina eftersom det kan utlösa tredje världskrig.

Vad ni än säger gör ni bort er, nu framför ni rena kremlpropagandan om att en ukrainsk eller svensk kärnvapenattack mot ryssland är ett reellt hot som ryssland naturligtvis måste reagera på!
Citera
2024-07-14, 09:39
Medlem
Citat:
Varför pratar du ryska med mig?

Vi har haft militärt samarbete med våra grannländer länge, varför behövde vi planen förut och inte nu?
Hade det inte varit bättre och behålla dom så vi har de nya och de gamla i reserv om de nya skjuts ned?

Du är irrationell och du snackar ryska med mig. Usch!

Du är antingen ryss eller vill bo i Ryssland. Vi får våra nya awacs nästa eller näst nästa år, de skulle kommit 2028 men har nu tidigarelagts. Vi har tillgång till att hyra in plan från allierade om vi önskar så det är ingen fara på taket under den korta perioden.

Vi har bara en risk i Sverige bör det kommer till krig och det är ryssen. Om ukraina som dom just nu gör maler ner ryssen finns det inget kvar vi behöver försvara oss ifrån. Vi är skyddade mot norsken, dansken och finnen, ryssen kommer kriga i ukraina tills planen kommer.
Citera
2024-07-14, 09:41
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Det du länkar nu till är från 2022 när Putin redan invaderat Ukraina. Så återigen, kan du länka till det du sa:

Saker hände mellan 1994-2014 som förändrade läget. Bland annat sa zelensky att han ville ha kärnvapen.
Om du läser artikeln ser du att zelensky uttalade kärnvapenhotet en vecka tidigare än när artikeln skrevs, alltså dagarna innan invasionen.

Tidigare skrev ni att eftersom den kronologiska ordningen var tvärtom tyder det på att kärnvapenhotet kom som ett svar på invasionen.
Nu när det visar sig vara falskt och kärnvapenhotet kom innan invasionen, är ni då konsekventa och drar slutsatsen att den kronologiska ordningen tyder på att invasionen kom som ett svar på kärnvapenhotet?

Skulle inte tro det för ni är falska, oärliga och inkonsekventa. Ni borde skämmas!
Citera
2024-07-14, 09:46
Medlem
Dagens siffror. Fortsatt högt när det gäller trupp, artilleri och mjuka fordon.
1320 KWIA
7 Tanks
32 APVs
46 Artillery systems
1 Anti-Aircraft system
39 UAVs
77 Vehicles and Fuel tanks
10 Special equipment
Citera
2024-07-14, 09:47
Medlem
Citat:
Så du erkänner alltså att rysslands farhågor för att vapnen inklusive stridsledningsflygplanen som sverige skickat till ukraina kan komma att användas till en kärnvapenattack mot ryssland?

Det är ju det ryssarna sagt hela tiden, att det är olämpligt att eskalera konflikten genom att ge vapen till ukraina eftersom det kan utlösa tredje världskrig.

Vad ni än säger gör ni bort er, nu framför ni rena kremlpropagandan om att en ukrainsk eller svensk kärnvapenattack mot ryssland är ett reellt hot som ryssland naturligtvis måste reagera på!

Du tycker inte att den som startar ett krig har något ansvar för om kriget eskaleras? Den som startar ett krig har alltid det största ansvaret för vad som händer.
Citera
2024-07-14, 10:01
Medlem
Citat:
Om du läser artikeln ser du att zelensky uttalade kärnvapenhotet en vecka tidigare än när artikeln skrevs, alltså dagarna innan invasionen.

Tidigare skrev ni att eftersom den kronologiska ordningen var tvärtom tyder det på att kärnvapenhotet kom som ett svar på invasionen.
Nu när det visar sig vara falskt och kärnvapenhotet kom innan invasionen, är ni då konsekventa och drar slutsatsen att den kronologiska ordningen tyder på att invasionen kom som ett svar på kärnvapenhotet?

Skulle inte tro det för ni är falska, oärliga och inkonsekventa. Ni borde skämmas!

Du får nog förklara hur ett uttalande 2022 kunde påverka situationen i Ukraina mellan 2008- 2014 vilket var vad du påstod?
Sen kärnvapenhotet?
Vad jag vet har Putin hotat sina grannländer bl.a Sverige sen början av 2000talet, vad jag vet har ingen invaderat Ryssland under den tiden.
Att Ukraina tog upp frågan om kärnvapen I samband med ett akut hot från sitt grannland är väl inte så svårt att förstå.
(Om man inte är vatnik och ens 2 hjärnceller slåss om vodkaflaskan).
Men besvara min första fråga så vi blir lite klarare över hur du tänker?
Citera
2024-07-14, 10:01
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:

Allt är reaktivt på ryssens aggressiva beteende mot Ukraina sedan puttefnask valde att försöka påverka Ukrainas inre angelägenheter samt väpnade angrepp 2014. Knappast att vi hade varit i denna situation om hin hade valt att hålla sitt skit enbart inne i rysseriet.

Vad ryssen vill och vad fanskapet i kreml snattrar ska vi bara svara som australiensarna: "Ge er".
Dessutom kan ryssen sluta hota med kärnvapen höger och vänster. Allt det ryssen gör, så har omvärlden bara agerat därefter. Det är ryssen som sätter tonläget, inte väst/Nato/Eu/Ukraina.
Citera
2024-07-14, 10:19
Medlem
Citat:

Det har inte slagit dina hjärnceller att det kanske var olämpligt av Ryssland att eskalera konflikten med att först ockupera delar av ett grannland för att senare invadera det?

Givetvis kan jag kritisera min granne för att han sätter upp stängsel för att hålla mina kamphundar utanför sin tomt efter att de bitit hans barn.
Men polisen skulle nog ha lite förståelse för om jag anförde det som orsak till att jag våldtog hans fru och beslagtog hans garage.
Citera
2024-07-14, 10:51
Medlem
Decimeringen av bögförbrytararmén går fortare än beräknat. Hela 1320 st HBTQ-soldater beräknats ha blivit neutraliserade senaste dygnet. Det innebär att totalt 559.090 bögar har imobiliserats sedan starten av invasionen.

Denna mycket stora rensning kommer att fortsätta men med mindre antal neutraliserade per dygn. Jag beräknar det nya normtalet till 890 st per dygn. Beslutet kan inte överklagas.

Detta innebär att vi når 600.000-gränsen den 29 augusti.

HBTQ-federationen kan mobilisera högst 25.000 könsneutrala soldater per månad och kvalitén försämras fortlöpande.

Vi ser att den nya Ukrainska taktiken att skapa killing zones nu är mycket framgångsrik. Att just nu ta mark är inte det viktiga, det viktiga är att förstöra angriparen.

Tanks slås inte ut i särskilt stor utsträckning nu eftersom bögförbrytarna har brist på fungerande tanks. 7 st har slagits ut men vi har bra siffror för bepansrade stridsfordon, 32 st samt utmärkta siffror för utslagna last-och tankbilar, 77 st.
Citera
2024-07-14, 11:25
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Tack vare amerikanska missiler så är hela Krim inom Ukrainas räckvidd och då menas varenda plats på halvön. "Krim-kampanjen" kan ha liten påverkan på förloppet av kriget, men det kommer tvinga ryzzen att flytta sitt luftvärn och riskera att öppna upp andra områden

https://wydarzenia.interia.pl/zagranica/news-nadchodzi-przelom-w-walce-o-krym-media-wprost-pierwsza-taka-,nId,7650144
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in