Citat:
Ursprungligen postat av
Polisen.Patrik
Hej! Har flera helt olika lackdefekter jag tänkte åtgärda med lackstift: två små rostiga stenskott vid vindrutan, lacksläpp ner till plåt vid ena bakhjulet, och skrap på stötfångaren som är i plast. Väldigt olika metoder och resultat när jag kollat en uppsjö klipp på youtube.
Rosten tänkte jag slipa rent med en dremel, lackstifta i tre lager så det bygger lite utåt, slipa med 1000 korn sandpapper (eller 2000? 3000?), sen lägga på klarlack, slipa detta igen efter 1-2 timmar (?) och sedan polera.
Lacksläppet är 1x2 cm, behöver jag grundfärg eller kommer färgen kunna fästa? Sitter dolt men vill få det så snyggt som möjligt. För stort för att lackstifta? Tänkte kanske köra lite sandpapper kring kanterna för att ta bort ev lös färg. Har lite grundfärg liggandes, rimligt om jag sprutar detta i en liten kopp och penslar på för att slippa "overspray"? Känns mer lätthanterligt. Sen samma som ovan?
Och samma fundering på att lackstifta på plast, många verkar bara kladda på ett första lager som lager 2 och 3 sedan fäster på. Kommer detta släppa över tid, dvs bör jag köra någon sorts plast-primer, eller klarar man sig på detta sätt?
Räcker IPA/isopropranol som rengöring inför att man lägger på lack? Tack på förhand för input!
Lackstift endast i små stenskott
Där du har större lacksläp kör med ståltrissa med vinkelslip eller borrmaskin så du tar bort allt ner till plåten....Var inte rädd området blir större! Du kommer hitta mer rost
Tvätta av området med vanlig förtunning...Inte IPA det är för klent
Efter det spraya direkt på med "washprimer" det finns i 1K spruta går fint! Du måste ha washprimer för få en kemisk bindning mot metallen....Du måste ha detta ja.
När det precis torkat lägg 1-2 tunna lager med vanlig primer och låt torka ordentligt.
Slipa försiktigt med 320 torrpapper så ytan blir lite ruggad....Man kör aldrig finare än 400papper....Finare papper typ 1000-3000 våtslip är sånt man använder direkt på "solida" lacker för få en superjämn yta...Inte för lägga på lack.
Ingen ide du lackar småytor så ta direkt stora ytor för om det väl har börjat vid skärmkanter så har du rosten osynlig överallt närmast
Jag antar du kanske har metallic lack? Isåfall lägger sprayar du sedan "basfärgen" ovanpå primern.
Och sist klarlacken ovanpå basen när den nästan är torr
Överspray mot gamla lacken ingen fara du kan våtslipa sedan allt så det kommer inte synas annat än nyansskillnad som du kan få beroende på kulör.
Du kan givetvis maskera undan och då får du en kant men den är rätt lätt slipa ner med kloss/våtslip
Plast är samma procedur men man har en primer för plast....