2024-07-13, 12:40
Medlem
Vad är titeln på den där boken om skrivregler som journalister utgår från?

Jag vet att det finns, eller har funnits, en sådan. Men fan om jag inte hittar den alltså. Kanske finns den bara digitalt. Men titeln uppskattas!
Citera
2024-07-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Vad är titeln på den där boken om skrivregler som journalister utgår från?

Jag vet att det finns, eller har funnits, en sådan. Men fan om jag inte hittar den alltså. Kanske finns den bara digitalt. Men titeln uppskattas!

Svenska skrivregler heter den. Finns som fysisk bok och e-bok.
Citera
2024-07-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Svenska skrivregler heter den. Finns som fysisk bok och e-bok.

Det var ju den jag hittade när jag sökte. Men så fanns det i bakhuvudet att jag hade sett en annan, som var lite av en stilguide och direkt riktad till journalister.

Men tack, jag ska plocka ett exemplar av denna ändå faktiskt.
Citera
2024-07-13, 15:37
Medlem
Citat:
Det var ju den jag hittade när jag sökte. Men så fanns det i bakhuvudet att jag hade sett en annan, som var lite av en stilguide och direkt riktad till journalister.

Men tack, jag ska plocka ett exemplar av denna ändå faktiskt.

Den har inte bara journalister som målgrupp, det är sant. Tänker du på den här: https://tt-spraket.tt.se/ (som visserligen inte är en bok)?
Citera
2024-07-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Den har inte bara journalister som målgrupp, det är sant. Tänker du på den här: https://tt-spraket.tt.se/ (som visserligen inte är en bok)?

Tack, där är den. Det är precis det som jag har sett förut, och som jag hade ett vagt minne av. Jag trodde att det rörde sig om en e-bok som jag bläddrat i, men det är ju en hemsida.
Citera
2024-07-13, 17:01
Medlem
Citat:
Tack, där är den. Det är precis det som jag har sett förut, och som jag hade ett vagt minne av. Jag trodde att det rörde sig om en e-bok som jag bläddrat i, men det är ju en hemsida.

En Libris-sökning tyder på att den tidigare har funnits i bokform, så din minnesbild kan stämma.
Citera
2024-07-21, 19:43
Medlem
Söker Karl Pettersson/Åke Bolunds bok Vargarna från 1997, Fröja förlag.

Sökt efter den i flera månader utan resultat. Är även intresserad av pdf dokument om någon har?
Citera
2024-07-26, 09:51
Medlem
Vilken bok börjar med meningen "Ett flygplan ritar ett streck över Paris sjätte arrondissement"? Det är citerat från minnet så jag kanske tar lite fel, men det borde vara tillräckligt nära för att känna igen ändå. Jag hade för mig att det var Rosine av Slas, men det visade sig vara fel. Någon som känner igen det?
Citera
2024-07-31, 07:38
Medlem
Hallå! Jag söker en bok, som kanske är en självbiografi? Läste den för kanske 15-20 år sedan. Minns tydligt ett stycke ur boken; "en man som satt på sängen efter samlag, stoppade in fingrarna i munnen, skrapade bort kvinnans mens från naglarna mot underkäken och beskrev det som att det smakade kvinna".
Citera
2024-08-01, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbel
Hallå! Jag söker en bok, som kanske är en självbiografi? Läste den för kanske 15-20 år sedan. Minns tydligt ett stycke ur boken; "en man som satt på sängen efter samlag, stoppade in fingrarna i munnen, skrapade bort kvinnans mens från naglarna mot underkäken och beskrev det som att det smakade kvinna".

Jack av Ulf Lundell innehåller en sådan scen. Vill minnas att han ordagrant säger ”det smakade järn och kvinna”.

Citat:
Ursprungligen postat av Karl17Gustaf
Vilken bok börjar med meningen "Ett flygplan ritar ett streck över Paris sjätte arrondissement"? Det är citerat från minnet så jag kanske tar lite fel, men det borde vara tillräckligt nära för att känna igen ändå. Jag hade för mig att det var Rosine av Slas, men det visade sig vara fel. Någon som känner igen det?

Ingen som knäcker den här?

Men den här då: En kortroman eller möjligtvis en novell. Huvudpersonen jobbar på ett kontor och har anställt en person. Vid varje arbetsuppgift som den anställde får svarar han bara ”jag skulle föredra att inte göra det”. Minns inte mycket mer än så. Joseph Heller dyker upp i huvudet när jag tänker på den, men jag är samtidigt osäker.
Citera
2024-08-21, 22:03
Medlem
Söker ett Strindvergcitat och testar här.
Mod får radera om jag gör fel.

Men det är något i stilen med att "den största otjänst man kan göra en människa är att ge till den grad att personen inte behöver anstränga sig själv"

Det är helt olikt vad jag skrev ovan, men med samma andemeningen ungefär. Någon som vet vad jag syftar på?
Citera
2024-09-01, 18:23
Medlem
I vilken bok berättas det om en figur som plötsligt en dag finner sig vara huvudpersonen i en berättelse som någon annan just skriver om?
En berättar-röst som läste upp hans liv, och hans mål blev att hitta den där skribenten, för att visa att han själv var alldeles på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in