Citat:
Nej uppgiften kommer från dig, det står i det blogginlägg som du pekade oss till bara häromdagen:
Szlanyinka Jean-Claude born 26/12/1961. At the time he had British nationality, but was originally American. He had lived in Belgium for a long time, however, and spoke fluent French. He was a close friend of HAEMERS Patrick. His father was an American army officer. He has a brother, SZLANYINKA Cliff, born 6/2/1963. Both brothers received a 3 year suspended prison sentence, for hold-ups, on 13/02/1986. HAEMERS Patrick attracted the attention of the police following a strange incident that is linked with Sweden. His car was seized, and SZLANYINKA Jean-Claude (driver of the car) arrested, by police in OSLO, in October 1986, after making the crossing from Sweden, via the ferry.
https://tueriesdubrabant.1fr1.net/t1901p1-l-organisation
Hela den här belgiska soppan blir väldigt invecklad och oddsen för resultat är långa. Faderligs idé, om jag förstått den rätt, är att den långe blonde man som dyker upp i inte mindre än åtta poster i Säpo:s övervakningsrapport kan vara Patrick Haemers.
Faderlig kallar den långe blonde mannen för "Jätten", vilket han torde ha lånat från benämningen av den likaledes långe blonde man som figurerar i materialet om de galna Brabant-mördarna. Där har folk spekulerat i att Brabant-Jätten skulle kunna vara Patrick Haemers, men efter 40 års undersökning av saken finns inget som tyder på det. Och nu spekulerar alltså Faderlig i att den långe blonde mannen i Palmematerialet, eller Palme-Jätten, också kunde tänkas vara Patrick Haemers.
För egen del har jag kallat den långe blonde mannen för "Fyrtornet", och det har jag gjort därför att han på flera ställen uppträder tillsammans med en betydligt kortare och mörkare man, som jag mycket riktigt kallar för "Släpvagnen". De här två figurerna dyker upp i Palmematerialet redan på mordnatten, när Lisbeth Palme inne på Sabbatsberg berättar för Åke Rimborn om två män som stått utanför bostaden och spanat någon vecka innan mordet. Av Rimborns rapport (se sid 6 i pdf:en) framgår att Lisbeth känt igen den ene mannen vid bostaden som mannen som sprungit iväg från mordplatsen.
https://drive.google.com/file/d/1h85Om4ah3ufVbNfST1yxJp60opaovzay/view
Av senare förhör med Lisbeth framgår att det rör sig om den kortare av de två männen, alltså att Släpvagnen skulle vara mördaren. Hon verkar också tro att Fyrtornet varit närvarande vid mordet, nämligen som den beigeklädde man som stod en bit norrut på Sveavägen. Vid rättegångarna förklarar hon emellertid detaljer som klargör att den beige mannen i själva verket är vittnet Anders Björkman. Märkligt nog är det alltså den knappt medellånge Björkman som blir Fyrtornet för Lisbeth. Det säger mig att hon inte kan ha fått mer än ett ögonblicks glimt av honom.
Det jag just redogjort för är alltså upphovet till Fyrtornet & Släpvagnen, och det är det första tillfället där den långe mannen dyker upp i Palmematerialet. En avvikelser är då att Lisbeth beskriver båda männen som mörkhåriga, men iakttagelsen vid bostaden hade ju gjorts på kvällstid och någon vecka tidigare så det är nog lätt att missta sig på hårfärgen. Med tanke på vintervädret kan det ju röra sig om en mössa också.
Det som intresserar mig med Fyrtornet är att han uppenbarligen känner Släpvagnen, och Släpvagnen i sin tur är intressant därför att Lisbeth Palme på mordnatten säger sig ha känt igen mördaren som Släpvagnen. I materialet är det sedan mycket lättare att urskilja och identifiera Fyrtornet, som är påtagligt lång och därför sticker ut från mängden, än vad det är att urskilja och identifiera Släpvagnen, som i bästa fall verkar vara medellång men som vi ändå har en bra uppfattning om ansiktet på genom Lisbeths signalement på mördaren. Vad vi letar efter är alltså en något kortare version av Christer Pettersson, alltså någon som liknar honom i ansiktet men inte är riktigt lika stor.
Då menar jag, att det finns två vägar till att hitta Släpvagnen. Den ena vägen utgår direkt från Lisbeths signalement och uppgiften om att han är lite kortare i rocken. Den andra vägen går via dennes bekantskap med Fyrtornet, och då får man alltså först försöka vaska fram Fyrtornet och sedan titta på dennes bekantskapskrets. Om man angriper det här problemet från bägge ändar så är utsikterna ändå hyfsade, tänker jag, till att få fatt på både Fyrtornet och Släpvagnen. Sedan bygger det hela naturligtvis på, att Lisbeths intuitiva kommentar till Rimborn om att hon kände igen Släpvagnen är riktig. För egen del tror jag att den är det, även om man naturligtvis inte kan vara säker på en sådan sak.
Så ter sig hela frågan om Fyrtornet eller Palme-Jätten från min utkikspunkt. Hur Faderlig eller Basfakta tänker sig det hela, det vet jag inte. Jag vet heller inte hur du tänkt dig det hela, men det går ju fint att skriva ett ordentligt inlägg här i tråden där ni redogör för era respektive bevekelsegrunder.
Att Patrick Haemers är lång och blond och har ett käkparti som från en viss vinkel liknar Frank Andersson, det tycker jag inte räcker så värst långt utan det är om möjligt ännu mer dödfött än försöken att göra Haemers till Brabant-Jätten.
Att Haemers' Mercedes befann sig i Oslo i oktober 1986 räcker heller inte så långt i sig, men om det går att koppla till Britt Lundströms uppgifter om Mercedes-smugglaren så finns i alla fall en ingång där. Det kan ju inte finnas särskilt många sådana Mercedes-smugglare i Sverige vid den tiden, utan frågan är om Jean-Claude Szlanyinka var en organiserad och professionell smugglare eller om han bara gjort en engångsgrej med just Haemers' bil.
Det enda sättet att ta reda på det är nog att begära ut materialet om Szlanyinka i Haemers' Mercedes från (norska och svenska) polisen, samt att begära ut allt som finns i Palmematerialet på namnet Szlanyinka. Om Britt Lundströms tips blir en träff på den sökningen så betyder det naturligtvis att det är han som är Mercedes-smugglaren. Nu kan han i och för sig ändå vara det, ifall Britt Lundström fått fel namn, missminnt sig om namnet, eller om polisen stavat fel. Men det här får ni andra pillra vidare i, för jag har en annat som jag hellre satsar tid och energi på.
Att Patrick Haemers skulle dyka upp (och bli sedd) på diverse ställen i Stockholm under veckan före Palmemordet i någon slags övervakningsoperation, det tror jag för egen del inte på. Utan när det gäller övervakningsoperationer har vi två eller möjligen tre saker att gå på.
En är att EAP:arna systematiskt förföljde, stalkade och psykade Olof Palme. En annan är den uppgift som dåvarande utrikesminister Sten Andersson lämnade till Lars Borgnäs om att någon slags gruppering inom underrättelsetjänsten skulle ha satt Olof Palme under övervakning. Tyvärr vet vi inget om den grupperingen och därför finns egentligen inget att gå på utöver vad Sten Andersson sagt i tv-programmet – och det är inte mycket.
Den tredje övervakningssaken handlar om den amerikanska skvallertidningen National Enquirer, som fått nys om Året Runts skvallerreportage på hösten 1985 om en kärleksaffär mellan Olof Palme och Emma Rothschild. Det skvallerreportaget blev en internationell nyhet, se till exempel UPI:s telegram länkat nedan. Enligt uppgift från journalisten Roy Carson (se Säpo:s övervakningsrapport, sid 15 i pdf:en) skulle National Enquirer ha sänt två journalister som stod och bevakade Palmes bostad.
https://www.upi.com/Archives/1986/12/07/Woman-reported-had-romantic-link-with-Palme/7132534315600/
https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view
Den här National Enquirer-grejen menar jag kan vara länkad till LaRouche-rörelsen och EAP, och i så fall faller punkt tre istället under punkt ett. Vi vet inte riktigt om det är en separat historia till följd av den internationella uppståndelsen kring "kärleksaffären" Palme-Rothschild eller om det handlar om någon slags täckmantel för närgången bevakning. Noga räknat vet vi förstås heller inte ens om Roy Carsons uppgifter överhuvudtaget är riktiga, men de är ändå en rimlig utgångspunkt.
LaRouche-rörelsen inklusive EAP var som iglar på Olof Palme och allt som rörde honom. Även Emma Rothschild sögs in i det genom flera artiklar i LaRouche-rörelsens tidskrift Executive Intelligence Review. Jag länkar till tre stycken här, varav två författade av Mark Burdman och den tredje av Bill Jones (som även figurerar i Matthew Sweets bok "Operation Kaos"), men det kan nog finnas fler om man letar i arkiven.
https://larouchepub.com/eiw/public/1989/eirv16n39-19890929/eirv16n39-19890929_043-the_daughter_of_the_fifth_man_wh.pdf
https://larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n50-19861219/eirv13n50-19861219_038-the_rothschild_factor_and_the_ro.pdf
https://larouchepub.com/eiw/public/1987/eirv14n03-19870116/eirv14n03-19870116_038-did_swedish_regime_stop_arrest_o.pdf
Det vi har att gå på tyder alltså starkt på att det är EAP:arna (i vid mening) som varit ute och övervakat Olof Palme. Därför har jag i första hand inriktat mig på den hypotesen när jag försöker lägga pussel med övervakningsmaterialet. Sten Andersson-hypotesen går enligt min uppfattning inte att komma vidare med, helt enkelt därför att han aldrig gav oss något att gå på. Och National Enquirer-grejen är som sagt antingen en EAP-grej eller så handlar den helt enkelt om skvallerjournalistik.
Saken är alltså, att hur jag än vänder och vrider på det här så hamnar jag likväl i EAP:arna som huvudhypotes när det gäller organiserad övervakning, stalkning och psykning av Olof Palme. Det går naturligtvis inte att utesluta andra hypoteser, men de hamnar i alla fall längre ner på listan för min del.