2024-07-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Det finns alkolister i olika nivåer. Vissa är funktionella andra är inte det.

Sedan finns det storkonsumenterna som mycket väl skulle kunna klassas som alkisar. Skillnaden är att storkonsumenten enkelt skulle kunna sluta om personen får för sig det. För alkolisten blir en helt annan historia att bara sluta.

Skulle säga att det helt har med gener att göra. Vissa är bara mer känsliga pga genetik och kan enkelt falla in i olika beroende, bla alkohol.

När det gäller alkoholism så är det ju mer eller mindre per definition att de inte är funktionlella, iaf inte fullt ut.

Vad gäller att sluta så är det ju "jag är inte beroende, jag kan sluta om jag vill" lite bullshit över det. Om man bortser från att DT eventuellt sätter käppar i hjulet så kan ju alla sluta om de (verkligen) vill.
2024-07-12, 15:46
Medlem
zombie-nations avatar
De får tvinga i mig alkohol för att jag ska få problem. Visst, jag skulle kunna fastna i en annan drog, men alkohol är inte ångestdämpande för mig, då tror jag att missbruk på grund av att man mår dåligt går bort. Dricka för att det är kul så nöjer jag mig med två öl, tycker det är jobbigt att vara full.
2024-07-12, 15:49
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kanske förr eller senare, men nej.

Naturfolk som indianer, aboriginer och inuiter verkar kunna bli alkisar lätt. Troligen för att dom bara haft alkohol i några hundra år. Medan vi supit i tusentals år.
Nja, aboriginer och indianer har haft alkoholhaltiga ceremoniella brygder men som bara använts vi speciella tillfällen.
Inuiter verkar inte ha haft så mycket att bli snurriga på.
Andra material har använts dock.
Men de har blivit alkoholiserade när de har blivit satta i fast bosättning, utan möjlighet till egen försörjning pga, vita människor.
2024-07-12, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PullahMutler
Därför att det inte finns något stöd för en "alkoholistgen". Att US-indianer har fyra gånger högre risk att bli alkoholister är alltså inte en genetisk defekt, utan en konsekvens av diskriminering, fattigdom med mera. Den som är undertryckt konsumerar gärna mer alkohol för att tillfälligt bedöva sig. Samma sak med knark.

Ja det finns studier på det där. Jag minns inte vilken studie eller vilken dokumentär jag sett detta på. Men det gällde någon gruppering bönder i sydamerika som var säsongsbetonade i sin odling. Så efter skörd när dom hade som mest pengar så gjorde dom långsiktiga investeringar (något som rika trodde var förbehållet rika och att detta är anledningen till varför dom är rika) och på den andra halvan av året när dom var som mest fattiga så gjorde dom kortsiktiga beteenden som t.ex alkoholkonsumtion. Slutsatsen man kan dra är att om du inte har något att leva för och du är tvungen att leva för dagen så kommer du göra dumma och skadliga ting, medan om du har tillräckligt med resurser så gör du långsiktiga investeringar. Det är samma grupp människor vi talar så detta är då psykologiskt betingat och gäller alla människor.

Många människor använder droger för att bedöva trauman dom har varit med om i livet. Där har du en stor bov i dramat.
https://www.youtube.com/watch?v=BVg2bfqblGI
2024-07-12, 16:04
Medlem
Vad menar du med "supa i en månad"? Är väl skillnad på att hälla i sig starksprit och att ta ett par glas vin per dag? 🤔

Tror man får skilja på psykiskt och fysiskt beroende. Är du van vid att under semestern dricka två glas vin till middagen, så kommer det kännas tråkigt att inte göra det efter semestern, men du lär inte ligga och krampa pga det.
Senast redigerad av Florman 2024-07-12 kl. 16:14.
2024-07-12, 16:05
Citat:
I riskzon finns sådana med genetisk predisposition, men framförallt vissa i socioekonomiskt utsatta skikt.

Här bör väl lämnas utrymme för en diskussion om orsak och verkan?
2024-07-12, 17:05
Medlem
Citat:
Därför att det inte finns något stöd för en "alkoholistgen". Att US-indianer har fyra gånger högre risk att bli alkoholister är alltså inte en genetisk defekt, utan en konsekvens av diskriminering, fattigdom med mera. Den som är undertryckt konsumerar gärna mer alkohol för att tillfälligt bedöva sig. Samma sak med knark.

Men de blir fulla jävligt snabbt... vilket är genetiskt utan tvekan.

Två starköl sedan är de fulla som en japan.
2024-07-12, 17:17
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Genetiken är enskilt viktigaste faktorn, men tippar vissa erfarenheter spelar roll med. Människor har grundläggande skillnader när det gäller hjärnans belöningssystem och dopamin. Vissa blir lättare beroende.

Men säg du utvecklat ångest på grund av något trauma du upplevt. Du börjar använda alkohol för att dämpa ångesten, utan att du nödvändigtvis tänker att det är det du gör. Och bygger upp fel associationer kring alkohol.
2024-07-12, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Tänkte det här med att man super järnet av sig varje dag i en vecka eller två, för många leder det till ett beroende, kanske både psykiskt och fysiskt men hur pass individuellt är det?

Är det gener som spelar roll? t.ex farsan som har ett förflutet av alkohol, medan andra känner inte något sug alls?

Min fråga: Har alla potential att bli alkoholister? Eller är det bara en speciell procent av folket som utvecklar alkoholabstinens och riskerar att bli alkoholberoende? För detta har jag funderat på, nu när man supit sedan någon månad men inte känner ett riktigt behov eller krav att göra det? Gener? Andra faktorer som spelar roll?

Ja i teorin men inte i praktiken. Det är ofta en viss typ av personligheter som blir missbrukare. Föresten vem bestämmer vem som missbrukar alkohol eller inte? Jag gillar inte det ordet men jag kan inte hitta något bättre. Undviker också att sätta etikett på människor att de är något utan ser mer att de har ett problem. Att sätta etiketten "alkoholist" på en person är i min mening kränkande och visar man inte vet så mycket om beroende.

Man kan givetvis inte vetenskapligt bevisa det men är du en känlig person har du en större risk att ta till alkohol eller andra droger för att få bort den dåliga känslan att inte vara en del av gruppen eller lätt bli ledsen över vad andra säger till dig. Men alla blir ju inte alkoholister för att de är lite mer känsliga än andra men de personer som jag träffat som varit beroende av alkohol är ofta mer av den lite mer känsliga typen. Sen finns det ju olika grader av beroende.

Bara för att du inte gör bort dig på fyllan eller hamnar i bråk och har ett välbetalt jobb, fin bil, fina kläder så betyder det inte att du inte kan vara alkoholberoende. Många har fortfarande bilden av någon som sitter på bänken och somnar i skitiga kläder och tigger för att få ihop till en öl till är de enda alkoholberoende i samhället. Alkoholberoende är demoktratiskt. Det kan drabba precis vem som helst men vissa har svårare att sluta än andra och är i en större riskgrupp än andra att utveckla kraftig alkoholberoende. Men i teorin så om du skulle ta en grupp människor ifrån alla samhällsklasser och de dricker 1 liter vodka per dag kommer de bli beroende.
2024-07-12, 17:27
Medlem
Litenhetens avatar
Det finns många som hade varit alkoholister om de hade börjat dricka alkohol i stor utsträckning.
2024-07-12, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Kanske förr eller senare, men nej.

Naturfolk som indianer, aboriginer och inuiter verkar kunna bli alkisar lätt. Troligen för att dom bara haft alkohol i några hundra år. Medan vi supit i tusentals år.

Alkohol är ett ämne som lätt uppstår i naturen så vet ej vad du menar med att de bara haft alkohol ett tag. Allt som jäser pga någon energikälla bildar olika gaser och även ethanol.

Frukt som ligger i solen kommer efter ett tag börja jäsa. Detta uppskattat hos apor som blir berusade med flit när de äter frukt.

Det extremt lätt att tillvärka mäsk. Det räcker med att du blandar typ socker, ris, banan eller vad fan som helst med kolhydrater och tillsätter jäst så kommer det om det inte är jättekallt eller jättevarmt att börja jäsa. Det är därför det så svårt för fängelser att hindra intagna att göra mäsk på anstalter.

Alkohol är alltså en helt naturlig effekt av jäsning. Inte någon kemist har kokat ihop som crystal meth som inte bildas naturligt.
2024-07-12, 17:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det ska drickas dagligen under lång tid i ganska stora volymer innan man blir kemiskt beroende.

Vägen till alkoholism är troligtvis när alkoholen blir en flykt undan måsten o förpliktelser man inte gillar. Eller en bdlöning för att stå ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in