2024-07-12, 11:21
Medlem
Bonkikongs avatar
Som rubrik lyder:
För några månader sedan så märkte jag att min iPhone återställde mina "autokorrekt" meningar/ord som jag oftast använder dagligen tex dessa:
-Vrf (Istället för vrf.)
-Mkt (Istället för mycket.)
och många "icke ordboks ord", om man vill kalla det så.
Kan vara ett lite längre "Hahaha" men så autokorrektar den mig genom att då ändra till "Hajar" eller "Jahaja" tex.
Varför återställer min iPhone helt plötsligt då och då min telefons "vokabulär" samt vad jag är van att använda?
Har googlat men får inte fram varken buh eller bäh eller vad som påverkar detta.
Har en iPhone 14 för att tillägga om det skulle hjälpa mig lösa detta märkliga fenomen.
Har kollat i inställningar men ingen inställning verkar leda mig till någon av och på knapp för att "resetta" autokorrekten.
Känns som det bör vara fler som har stött på detta och hur löser man detta isåfall?
Citera
2024-07-12, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonkikong
Som rubrik lyder:
För några månader sedan så märkte jag att min iPhone återställde mina "autokorrekt" meningar/ord som jag oftast använder dagligen tex dessa:
-Vrf (Istället för vrf.)
-Mkt (Istället för mycket.)
och många "icke ordboks ord", om man vill kalla det så.
Kan vara ett lite längre "Hahaha" men så autokorrektar den mig genom att då ändra till "Hajar" eller "Jahaja" tex.
Varför återställer min iPhone helt plötsligt då och då min telefons "vokabulär" samt vad jag är van att använda?
Har googlat men får inte fram varken buh eller bäh eller vad som påverkar detta.
Har en iPhone 14 för att tillägga om det skulle hjälpa mig lösa detta märkliga fenomen.
Har kollat i inställningar men ingen inställning verkar leda mig till någon av och på knapp för att "resetta" autokorrekten.
Känns som det bör vara fler som har stött på detta och hur löser man detta isåfall?

Nu minns jag inte exakt hur det sker, men i vissa situationer så kan autocorrect tömma sin adaption av användarens ord etc. Men annars är det mest vanlig att folk klagar på att det inte går att rensa bort vissa ord som kanske lärts in fel och mer blivit en plåga när dessa föreslås eller ploppar in i text.

Men sök på t ex ”how to reset iOS autocorrect” så borde du hitta hur detta kan göras, om det behovet skulle uppstå. Med tömt autocorrect så börjar ju det att lära in dina önskade ord på nytt vilken kan vara bra ibland.
Citera
2024-07-12, 11:44
Medlem
Jag lärde mig ett trick nyligen som jag gillar skarpt, nämligen att göra din egen autocorrect genom att lägga in ord i ”textersättning”.
Citera
2024-07-12, 11:47
Medlem
Bonkikongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu minns jag inte exakt hur det sker, men i vissa situationer så kan autocorrect tömma sin adaption av användarens ord etc. Men annars är det mest vanlig att folk klagar på att det inte går att rensa bort vissa ord som kanske lärts in fel och mer blivit en plåga när dessa föreslås eller ploppar in i text.

Men sök på t ex ”how to reset iOS autocorrect” så borde du hitta hur detta kan göras, om det behovet skulle uppstå. Med tömt autocorrect så börjar ju det att lära in dina önskade ord på nytt vilken kan vara bra ibland.
Behöver inte att den lär sig in nya ord när jag redan har "lärt" den mina ord som jag använder dagligen.
Vill inte att den ska återställa till liksom fresh igen, och man ska behöva vänja telefonen samma förkortningar och ord som jag använt sen start.
Reset iOS autocorrect hittade jag en del om, men det är mest folk som VILL återställa hela sin telefons vokabulär och få det resettat.
Citera
2024-07-12, 11:48
Medlem
Bonkikongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jag lärde mig ett trick nyligen som jag gillar skarpt, nämligen att göra din egen autocorrect genom att lägga in ord i ”textersättning”.
Har kollat på det också, men ibland på rak arm så kommer jag inte exakt på alla ord jag använder frekvent, men ska försöka testa det och lägga in de ord jag använder mest så kanske jag slipper det i fortsättningen.
Citera
2024-07-12, 11:56
Medlem
Citat:
Har kollat på det också, men ibland på rak arm så kommer jag inte exakt på alla ord jag använder frekvent, men ska försöka testa det och lägga in de ord jag använder mest så kanske jag slipper det i fortsättningen.
Jo det är ju den detaljen förstås men man får bara försöka komma ihåg att faktiskt ändra/lägga till varje gång fel dyker upp.
Citera
2024-07-12, 13:12
Medlem
Stark-Senaps avatar
https://support.apple.com/en-gb/guide/iphone/iph6d01d862/

Den som googlar skola finna
Citera
2024-07-12, 13:51
Medlem
Bonkikongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
https://support.apple.com/en-gb/guide/iphone/iph6d01d862/

Den som googlar skola finna
Inte riktigt det jag eftersöker, det jag eftersöker är att den INTE ska resetta sig själv automatiskt utan fortsätta att adaptera sig och behålla mina ord som jag är van att använda.
Lägga till diverse ord och meningar vet jag redan att man kan ställa in, men verkar inte hitta mitt specifika problem.
Citera
2024-07-12, 15:02
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Off topic:
Instämmer helt med din signatur för övrigt 🍻 🍺

Tack 🍺 skål och glad fredag.

I min länk står hur du sätter upp textersättning.
Mkt -> mycket.
Men också hur du lägger till ett special-ord, utan en tillhörande förkortning. (T.ex. Mkt -> mycket)

Vad gäller auto-correct vet jag inte huruvida detta nollställs. I min länk står hur man aktivt nollställer det samma. Något jag har använt då jag skriver på flera olika språk och ibland inte får bytt tangentbord och därför av misstag får godkänt och sparat nya ord men under fel språk.

Själv hade jag gärna kunnat se vilka specialord man lagt till och sedan hade möjlighet att radera ord för ord.

Men men, vi får se vad nya iOS till hösten för med sig.
Kanske t.o.m. gör språkbyte automatiskt. Det en Mac klarat de senaste 100 åren. Helt klart den funktion jag önskar mig allra mest!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in