2024-07-12, 02:58
Medlem
cerns avatar
Marques Brownlee är en levande "Teknikinfluencer" på Youtube som gör reviews på de senaste mobiltelefonerna, datorerna och surfplattorna på marknaden och inte minst Apples produkter.

Vad som majoriteten av hans följare börjar förstå nu är att när han intervjuar Apple så ger han bara lätta frågor så att de svaras på "korrekt" sätt enligt Apples egna agenda.
Marques slickar uppåt för att få in så mycket pengar som möjligt helt enkelt.

Marques Brownlee (MKBHD) och Apples "Secret" test lab (Sjukt cringe)
Intervjun: https://www.youtube.com/watch?v=8reaJG7z-is

Nu har han fått mothugg av andra youtubers såklart:

https://www.youtube.com/watch?v=EwXWg1SdBr0

Louis Rossmann svarar på Marques och Apples snack och går igenom deras propaganda :

https://www.youtube.com/watch?v=Z0DF-MOkotA

Så frågor på det:

- Vem har rätt tycker ni? Apple och Marques eller Tech-YouTubers som kör över Apple?

- Tror ni att Apples produkter håller längre bara för att man inte kan reparera dom?

- Varför tror ni att Apple tillverkar produkter som man inte kan reparera?

- Varför tror ni att Apple ändrar så lite som möjligt på deras produkter för varje release år men höjer priserna rejält?

- Investerar folk här i Apple Care försäkringar? och dylikt?

Vad har ni för erfarenheter av Apples service när det kommer till defekta enheter?

Mvh
Senast redigerad av cern 2024-07-12 kl. 03:08.
2024-07-12, 04:53
Medlem
”Marques Brownlee är en levande "Teknikinfluencer"”

Tur för honom
2024-07-12, 05:13
Medlem
jag rör mig mycket runt folk inom säkehet och it folk. även en del entusiaster. vad som alltid verkar vara en gemensam nämnare är att ingen vill ha med apple att göra. har även märk att samsung inte är så populär bland alla dessa. märken såsom oppo och oneplus verkar stå starkt bland dessa.

ofta används windows maskiner med wmware vid jobb. även whonix är populärt att använda.

bland laptops så är merparten med rätt stor övervikt av märket lenovo. varför har jag inte frågat. men att dom är pålitliga vet jag att jag hört många gånger.

jag tror alla jag känner som jobbar på microsoft använder lenovo när jag tänker efter. säkert något avtal dom har. men dom gnäller aldrig heller så, det verkar fungera bra.

veracrypt är något som verkar vara branshstandard på alla laptops som det jobbas med. antagligen bara för att inget ska hamna i fel händer vid ev stöld.
2024-07-12, 05:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad har ni för erfarenheter av Apples service när det kommer till defekta enheter?

Det första som spontant dyker upp är klassikern "you are holdind it wrong".

Jag har köpt en hel del Apple-produkter till mig själv och till andra under åren. Men i de flesta fall inte från Apple, varpå jag naturligtvis inte vänt mig till Apples service, utan till säljaren.

Jag har dock varit med om att säljaren fått ge upp, på grund av Apples undermåliga kvalitet. Tex kunde de inte få fram en enda iPad från Apple som inte hade fel i kameran. Alla de fick fram var defekta på samma sätt. Något intermittent lila brus i bilden.
https://www.youtube.com/watch?v=eP81iJgraUM

En gång när jag försökte handla direkt från Apple tog de istället för de typ utlovade tre dagarna istället typ tre veckor på sig att få fram få fram en beställt laptop till dörren.

En släkting råkade ut för att alla synkade foton var utbytta mot röda fyrkanter. Det gick inte lösa. Enda lösningen var att skapa ett nytt konto - och skapa nya livsminnen.

Jag har också fastnat i ett läge där operativsystemet inte kunde uppdateras, för att X-code inte kan uppdateras. Den bara stod och tuggade i 18 timmar varje försök, utan vettig feedback. Detta orkade givetvis ingen lösa, varpå den maskinen fick få Linux och en annan arbetsuppgift istället.

Sedan har Apple aldrig lyckats svara mig på den mycket viktiga frågan vad det är för bäst-före-datum (end of life) på operativsystemet i deras datorer, telefoner och surfplattor, varpå det är helt omöjligt att räkna på årskostnad och ROI.
2024-07-12, 05:33
Medlem
Citat:
Marques Brownlee är en levande "Teknikinfluencer" på Youtube som gör reviews på de senaste mobiltelefonerna, datorerna och surfplattorna på marknaden och inte minst Apples produkter.

Vad som majoriteten av hans följare börjar förstå nu är att när han intervjuar Apple så ger han bara lätta frågor så att de svaras på "korrekt" sätt enligt Apples egna agenda.

Louis Rossmann svarar på Marques och Apples snack och går igenom deras propaganda :

Så frågor på det:

- Vem har rätt tycker ni? Apple och Marques eller Tech-YouTubers som kör över Apple?

- Tror ni att Apples produkter håller längre bara för att man inte kan reparera dom?

- Varför tror ni att Apple ändrar så lite som möjligt på deras produkter för varje release år men höjer priserna rejält?

Mvh

Jag tror hela din trådstart grundar sig i en skaplig dos naivitet, och okunnighet….

För det första. All de du nämner tjänar rejält med pengar på den uppmärksamhet de får av att nämna Apple. Ju mer uppmärksamhet ju mer pengar tjänar det, och det oavsett om de hyllar eller ratar Apple. Fundera lite på det….

Sen är Rossmann ett raljerande rövhål själv som inte drar sig för att blåljuga om Apple för att få denna uppmärksamhet, det finns det klara bevis på, att han förvränger det Apple bevisligen sagt för att det ska ge honom mer uppmärksamhet gynna honom själv.

Sen har du formulerat dig själv rätt märkligt, genom att påstå saker som är direkt felaktiga….
Det går såklart att reparera Apples produkter i de flesta fall. Jag själv har t ex fått reparation utfört på iPhone och på Mac laptop.

Däremot så finns det såklart produkter där det av praktiska skäl, både för Apple och oss användare, inte är möjligt med reparation utan man byter ut produkten mot en ny eller av Apple Refurbished.
T ex är det inte riktigt vettigt att konstruera Airpods så de är möjliga att demontera och montera ihop igen, då det i sig skulle ge tekniska problem och inte bli vettigt sett till arbetstid och kostnad som kunden skulle få betala.

Men givetvis har både t ex Rossmann och Brown Lee en del poänger i det de säger, för Apple likväl som alla andra tillverkare gör såklart en del val som kan tyckas märkliga eller fel, och alla vill ju tjäna pengar, Rossmann och Lee inte undantagna…. Och igen, ju mer uppmärksamhet de kan få ju mer tjänar de (skulle inte förvåna mig om Rossmann tjänar överlägset mest på att raljera överdrivet mot Apple i sina YT-videos, än på sitt vanliga reparerande i sin butik/verkstad….) och som vanligt är det lättast att få uppmärksamhet genom att ge sig på, eller använda sig av, ett av de mest kända och starkaste varumärkena…..

Och denna tråd kommer högst sannolikt att dra till sig folk gärna sprider sitt avog och sin okunnighet om Apple och deras produkter…. och alla som på minsta sätt inte håller med dem lär omedelbart få deras favvoepitet rätt i nyllet….
2024-07-12, 10:27
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:

Så frågor på det:

Mvh

Haters will be haters, och tar gärna minsta halmstrå som stödjer deras tes.

Såhär skriver Business Insider (mitt 2 år gamla halmstrå )
https://www.businessinsider.com/guides/tech/iphone-vs-android
When it comes to the lifespan of a phone, Apple has always been the clear winner.

Och själv har jag t.ex. kvar min gamla iPhone 6S som kom för 9 år sedan. Ligger i en låda som backup för oförutsedda händelser. Den får fortfarande säkerhetsuppdateringar av Apple. Och hårdvaran är lika snappy som när den var ny. Nästan i alla fall.
På den mörka sidan har det dock gått framåt. Kommer ihåg i början, då varje ny version av android som kom ännu inte hade hårdvara som var kompatibelt. Dvs de Androidtelefoner som såldes kom alltid med ett utdaterad os som dessutom (nästan aldrig) gick att uppdatera. Så ja det går ändå framåt på den mörka sidan.

Stark-Senap, en livslång Mactaliban!
2024-07-12, 11:25
Medlem
Enterprises avatar
Jag vill inte ge mig in i en debatt Android vs. iPhone (båda har ett berättigande), men jag kan konstatera att mjukvaruuppdateringar till "gamla" telefoner med iOS verkar stödjas i flera år längre än motsvarigheterna på Android, varför det är svårt att kritisera Apple från den aspekten.
2024-07-12, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag vill inte ge mig in i en debatt Android vs. iPhone (båda har ett berättigande), men jag kan konstatera att mjukvaruuppdateringar till "gamla" telefoner med iOS verkar stödjas i flera år längre än motsvarigheterna på Android, varför det är svårt att kritisera Apple från den aspekten.
Förr i tiden fick absolut Android bara 2-3 år av uppdateringar om man hade tur. Idag finns alternativ som ger dig 7 år av funktionsuppdateringar, som i många fall går för bara några tusen.

En annan viktig aspekt av det hela är att om du har en 5 år gammal version av Android på din mobil så fungerar förmodligen alla apparna. Har du en 5 år gammal version av iOS på din mobil så kan du glömma att alla appar fungerar.
2024-07-12, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sen är Rossmann ett raljerande rövhål själv som inte drar sig för att blåljuga om Apple för att få denna uppmärksamhet, det finns det klara bevis på, att han förvränger det Apple bevisligen sagt för att det ska ge honom mer uppmärksamhet gynna honom själv.
Vad har han ljugit om? Källa?

I övrigt behöver du inte använda detta hela tiden: https://www.thepunctuationguide.com/ellipses.html
2024-07-12, 11:54
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Förr i tiden fick absolut Android bara 2-3 år av uppdateringar om man hade tur. Idag finns alternativ som ger dig 7 år av funktionsuppdateringar, som i många fall går för bara några tusen..

Låter bra, har du några konkreta tips?

Edit: Pixel 8 antar jag, även om den kostar 5 tusen och uppåt
Senast redigerad av Enterprise 2024-07-12 kl. 12:02.
2024-07-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Vad har han ljugit om? Källa?

I övrigt behöver du inte använda detta hela tiden: https://www.thepunctuationguide.com/ellipses.html

Jag kör detta med punkterna som gammal vana, torde vara en ringa förseelse sett till hur illa många andra ofta skriver, eller…?

Ett exempel på hur Rossmann ljuger är när han påstår att Apple skulle sagt att hela deras MBP skulle vara tillverkat ur ett enda stycke aluminium när de började med Unibody, det sa och menade de bevisligen inte, utan det handlade om att själva grundchassiet frästes fram ur en enda bit Alu. Men givetvis raljerade Rossmann om detta som att Apple skulle blåljugit för det var minsann ett separat lock som botten…. en jöns är vad han är.
2024-07-12, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag kör detta med punkterna som gammal vana, torde vara en ringa förseelse sett till hur illa många andra ofta skriver, eller…?

Ett exempel på hur Rossmann ljuger är när han påstår att Apple skulle sagt att hela deras MBP skulle vara tillverkat ur ett enda stycke aluminium när de började med Unibody, det sa och menade de bevisligen inte, utan det handlade om att själva grundchassiet frästes fram ur en enda bit Alu. Men givetvis raljerade Rossmann om detta som att Apple skulle blåljugit för det var minsann ett separat lock som botten…. en jöns är vad han är.
Det ser konstigt ut, det är allt.

Hade du en källa eller inte?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in