2024-05-27, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Varför saboterar du forumet du använder med dina rapporteringar, och skjuter din rapporttrovärdighet i sank?

På vilket sätt är det sabotage? Andemeningen bakom att min tråd raderats är ju att podcast-trådar utan frågeställning är reklam & annonsering, och så vitt jag vet så uppskattar modsen att man rapporterar sånt åt dem. Enda anledningen jag kan komma på till att rapportering av andra trådar är sabotage medan radering av min är reko är att modsen agerat politiskt.

Som sagt så har modsen redan demonstrerat sin politiska viktning genom att prioritera radering av en tråd kritisk mot vänstern när andra trådar stått rapporterade för reklam & annonsering sen 2015 utan att nåt gjorts åt dem. Och som sagt finns det minst 10 trådar på första sidan som har exakt samma upplägg som min, och som jag därför hjälper modsen med genom att rapportera för reklam & annonsering.
Citera
2024-05-30, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det kan vara svårt att avgöra vilken OT som kommer att passera, men generellt är det inte svårt att hålla sig till topic.
Ja, eftersom regelverk för en diskussion ska kvalitetssäkra diskussionen. Men i många fall så skapar den kriterier för vad som får nämnas. FB:s syn på regelverket är ungefär som en fotbollsdomare som bedömer om det är straff eller inte. Men vi spelar inga bollsporter här.
Citera
2024-06-03, 12:10
Medlem
Ganonitos avatar
Tror mycket handlar om moderatorn gillar användaren eller OT-inlägget i sig också. Är det ett OT-inlägg som moderatorn håller med om i sig så låter den det passera och även om användaren i sig är omtyckt av moderatorn som behandlar rapporteringen.
Citera
2024-06-04, 08:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Tror mycket handlar om moderatorn gillar användaren eller OT-inlägget i sig också. Är det ett OT-inlägg som moderatorn håller med om i sig så låter den det passera och även om användaren i sig är omtyckt av moderatorn som behandlar rapporteringen.
Bortsett från att jag tror att de flesta moderatorer gör sitt bästa för att hålla sig opartiska i sin moderering så skulle ett sådant agerande bara slå tillbaka. Har man modererat ett tag vet man att ett OT-inlägg tenderar att leda till mer OT då andra replikerar på det och därmed en stökig tråd.
Citera
2024-06-04, 10:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Bortsett från att jag tror att de flesta moderatorer gör sitt bästa för att hålla sig opartiska i sin moderering så skulle ett sådant agerande bara slå tillbaka. Har man modererat ett tag vet man att ett OT-inlägg tenderar att leda till mer OT då andra replikerar på det och därmed en stökig tråd.

Jag kan inte dra några andra slutsatser med tanke på att uppenbara OT-inlägg ligger kvar sedan flera dagar fast jag har rapporterat dem.
Citera
2024-06-04, 12:32
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Jag kan inte dra några andra slutsatser med tanke på att uppenbara OT-inlägg ligger kvar sedan flera dagar fast jag har rapporterat dem.
Det finns ju en möjlighet att moderatorn som hanterade RP:n gjorde en annan bedömning än du och den bedömningen behöver ju inte vara inkorrekt.
Citera
2024-06-04, 12:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det finns ju en möjlighet att moderatorn som hanterade RP:n gjorde en annan bedömning än du och den bedömningen behöver ju inte vara inkorrekt.

Om man tittar på inlägget och vad tråden handlar om så är det självklart att det är inkorrekt.
Citera
2024-06-04, 12:56
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Om man tittar på inlägget och vad tråden handlar om så är det självklart att det är inkorrekt.
Är det i en forumdel som jag modererar kan du skicka en länk till inlägget i PM så får jag titta på det. Annars kan du maila en moderator i berörd forumdel. Vi kan ju begått ett misstag.
Citera
2024-06-15, 13:21
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Modereringen är opartisk skulle jag säga. Däremot inte helt objektiv. De flesta blandar ihop dessa saker, objektivitet och opartiskhet.
Citera
2024-07-11, 15:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Dessvärre är det ju inte lätt att fiska upp ens inlägg som är raderade. Det är mycket svårt. Men jag får känslan allt mer att en del moderatorer inte kan låta bli att åsiktsmoderera. Detta är något som andra användare har sagt länge. Men det är något man avfärdat lätt - ja det har jag själv gjort.

Men gång efter annan naggas den här tanken om god moderering i kanten. Det är inte trovärdigt längre. Därför tycker jag att det behövs en tråd för att diskutera hur förtroendet för modereringen ständigt blir sämre.

Vad kan moderatorskollegiet göra för att det fortsatt ska vara trovärdigt att Flasback inte är som andra forum, utan är unikt i att modereringen är rättvis?
Har satt i system att ta skärmdumpar på kommentarer som förväntas raderas p.g.a. partiska moderatorer. En varning är faktiskt bättre i det fallet, då får man också en länk till det borttagna inlägget. Mycket tid har dock gått spilld på välformulerade inlägg vars öde är munkavle på för att inte riskerar varning och avstängning.

Synd att konkurrerande forum fortfarande är så små att alternativen uteblir. Flashback skulle må bra av konkurrens. Värst var det runt 2015-16, när nästan alla inlägg i vissa trådar rapporterades och raderades. Sen blev det bättre runt 2020 och nu en ny borderlineperiod igen. Det är uppenbart att många moderatorer påverkas av "tonläge" mer än det faktiska textinnehållet, gör ingen som helst efterforskning och läser absolut ingenting i kontext. Detta gör att troll kan härja fritt medan de som irriteras över desinformationen ständigt blir censurerade och tystade. Moderatorerna själva skyller på att de inte orkar utföra sina jobb, och trollen blir sedan mods som tack för sitt fina uppförande (skandalexempel i en av mina andra trådar).

Tack och lov är det fortfarande bättre än på många andra forum, men vissa ämnen och vissa forum med specifika moderatorer ska man helt och hållet undvika. Den dagen Flashback får en konkurrent och iallafall fyrsiffrigt antal medlemmar ställer ultimatum mot modereringen, ansluter jag mig. Tyvärr vågar sällan andra poängtera samma problem, utöver en del PM som kommit med åren (givetvis raderade för motpartens säkerhet).
Citera
2024-07-11, 17:25
Medlem
Den mest intressanta forumsdelen på Flashback är Papperskorgen. Här hamnar allt som faktiskt var intressant och skapade diskussion.
Citera
2024-07-11, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qh
Den mest intressanta forumsdelen på Flashback är Papperskorgen. Här hamnar allt som faktiskt var intressant och skapade diskussion.
Det här forumet har verkligen rutschat utför den slippriga slopen ordentligt senaste fem-sju åren. Det känns som att varje inlägg man skriver riskerar att varnas dels eftersom i stort sett vartannat inlägg rapporteras och dels eftersom moderatorerna ofta beter sig autistiskt. Det är för många moderatorer och forumet är extremt övermodererat. Det är synd att det inte finns någon konkurrens på området för Flashback har verkligen inte mått bra av att vara ensamma herrar på täppan i tjugotalet år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in