Citat:
Ursprungligen postat av
Al-Gore-Rytm
Dessvärre är det ju inte lätt att fiska upp ens inlägg som är raderade. Det är mycket svårt. Men jag får känslan allt mer att en del moderatorer inte kan låta bli att åsiktsmoderera. Detta är något som andra användare har sagt länge. Men det är något man avfärdat lätt - ja det har jag själv gjort.
Men gång efter annan naggas den här tanken om god moderering i kanten. Det är inte trovärdigt längre. Därför tycker jag att det behövs en tråd för att diskutera hur förtroendet för modereringen ständigt blir sämre.
Vad kan moderatorskollegiet göra för att det fortsatt ska vara trovärdigt att Flasback inte är som andra forum, utan är unikt i att modereringen är rättvis?
Har satt i system att ta skärmdumpar på kommentarer som förväntas raderas p.g.a. partiska moderatorer. En varning är faktiskt bättre i det fallet, då får man också en länk till det borttagna inlägget. Mycket tid har dock gått spilld på välformulerade inlägg vars öde är munkavle på för att inte riskerar varning och avstängning.
Synd att konkurrerande forum fortfarande är så små att alternativen uteblir. Flashback skulle må bra av konkurrens. Värst var det runt 2015-16, när nästan alla inlägg i vissa trådar rapporterades och raderades. Sen blev det bättre runt 2020 och nu en ny borderlineperiod igen. Det är uppenbart att många moderatorer påverkas av "tonläge" mer än det faktiska textinnehållet, gör ingen som helst efterforskning och läser absolut ingenting i kontext. Detta gör att troll kan härja fritt medan de som irriteras över desinformationen ständigt blir censurerade och tystade. Moderatorerna själva skyller på att de inte orkar utföra sina jobb, och trollen blir sedan mods som tack för sitt fina uppförande (skandalexempel i en av mina andra trådar).
Tack och lov är det fortfarande bättre än på många andra forum, men vissa ämnen och vissa forum med specifika moderatorer ska man helt och hållet undvika. Den dagen Flashback får en konkurrent och iallafall fyrsiffrigt antal medlemmar ställer ultimatum mot modereringen, ansluter jag mig. Tyvärr vågar sällan andra poängtera samma problem, utöver en del PM som kommit med åren (givetvis raderade för motpartens säkerhet).