2024-07-11, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag menar att du hamnat rätt när du tyckte att programmet och/eller Sandber borde polisanmälas, för förtal om inte annat men det är tyvärr preskriberat.

Du tror bröderna dödade Kevin?

Jotack, så mycket förstod jag. Du läste inte ens min fråga, okej...

Jag har svarat dig utförligt på det flera gånger och svaret är fortfarande NEJ. Det är din slutsats av det jag skrivit?! Herregud, vad är detta?! Jag orkar inte, ärligt talat.
Citera
2024-07-11, 16:05
Avslutad
MrBarnaby du verkar skita fullständigti vad jag skriver och endast vara intresserad av att knäppa mig på näsan och markera att du minsann vet bäst men eftersom du frågar om jag "tror att bröderna dödat Kevin" så gör jag ett nytt försök och citerar vad jag tidigare skrivit.

Såhär svarade jag rent allmänt på frågan:

Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Jag tror på nån av dessa förklaringar:

1. Mest troligt att det var en olycka. Kevin lekte själv eller med andra barn. En lastpall välte över honom eller så fastnade han med cykelhjälm eller tröja och krävdes. Alternativt nåt medfött hjärtfel eller förgiftning (fått i sig nåt av misstag som inte syns på blodprover) så han kvävdes och märken på halsen tillkom när nån försökte dra upp honom ur vattnet eller när nån okunnig försökte göra HLR (eller tidigare på dagen under ett bråk med pinnar), men fortfarande en olycka.

2. Nån utnyttjade Kevin sexuellt och tog stryptag för att han skulle sluta skrika och "av misstag" avled han - det var inte meningen att han skulle dö. Alternativt att gärningsmannen hade ihjäl honom för att han inte skulle kunna skvallra. Kanske var det "13-åringen" eller nån annan - en närstående eller en utomstående. Personen la honom på lastpallen för att det skulle se ut som en olycka eller så var det där övergreppet skedde.

3. Kevin hamnade i bråk med några andra barn, när de lekte på lastpallen, som slogs och puttades och tog stryptag och så dog han "av misstag" - det var inte meningen.

4. Nån närstående var berusad och tappade tålamodet när Kevin inte lyssnade och tog tag i honom alldeles för hårt så att han dog men avsikten var inte att döda honom.

Att två barn skulle ha planerat och utfört ett mord och gömt kroppen och till och med fått hjälp av en förälder - nej, inte en chans.

Här svararade jag dig personligen på frågan:

Citat:
Jag personligen tror absolut INTE att bröderna var iblandade eller ens på plats vid det aktuella tillfället. Men med det sagt så tänker jag att en femåring och en sjuåring inte har koll på vad ordet "lastpall" betyder och kanske inte minns exakt var de lekte nånstans. Om nån vuxen hade använt nåt annat ord, som exempelvis "flotte" eller nåt ord som var bekant för bröderna så hade de kanske berättat om nån lek på "flotten". Kanske sa de "brygga" om allt i trä som ligger vid vatten, som man kan stå på. Kanske var "brygga" det bästa ord de kom på. Kanske brukade de prata om själva badplatsen som "badbryggan" - "Får vi cykla till badbryggan?" - när de menade stranden i allmänhet. Nu tror jag som sagt absolut INTE att bröderna var inblandade eller ens på plats. Men de kanske tänkte på andra tillfällen då de lekt "fiskeleken" exempelvis. En femåring kan omöjligt hålla reda på exakt vilken dag de lekte vilken lek och var de var då och definitivt inte flera veckor efteråt.

Har svarat dig fler gånger på samma fråga så ska se om jag hittar. Inte för att jag tror att du bryr dig ett skit men ändå.
Citera
2024-07-11, 16:07
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jotack, så mycket förstod jag. Du läste inte ens min fråga, okej...

Jag har svarat dig utförligt på det flera gånger och svaret är fortfarande NEJ. Det är din slutsats av det jag skrivit?! Herregud, vad är detta?! Jag orkar inte, ärligt talat.
Bra men då tycker jag att du inte ska insinuera att 1,5 års rättsvidrig "behandling och utredning" av en familj var okej, en familj vars enda "brott" var att man ville hjälpa utredningen. Du fokuserar på fel saker tyvärr, fel vinkel helt enkelt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-11 kl. 16:10.
Citera
2024-07-11, 16:11
Avslutad
MrBarnaby det här svaret var visserligen till en annan skribent och inte till dig personligen. Men OM du nu skulle vllja ha svar på din fråga till mig, vilket jag starkt tvivlar på, så var vänlig och försök läs raderna nedan.

Citat:
NEJ, jag tror verkligen INTE att bröderna är "skyldiga" eller att de ens var på plats, NEJ.

Även OM det HADE varit bröderna som lekt med Kevin, bråkat med honon, puttat honom, slagit honom, "tagit stryptag" eller sett nån annan göra nåt av detta - om vi för ett ögonblick leker med tanken att det hade varit så - då hade jag fortfarande INTE tyckt att bröderna var "skyldiga"! Barn är barn och olyckor sker, de kan bli osams, och till och med börja slåss i värsta fall, sånt händer tyvärr. Och visst finns möjligheten att barn till och med skulle kunna "ta stryptag" eller på annat sätt göra farliga saker som de kanske sett på tv eller sett äldre barn göra. Det skulle säkert kunna ske. Men de är barn och förstår i så fall inte innebörden av ett sånt beteende. Nej, inte ens om nån vuxen har sagt att man inte får slåss eller att det är farligt att "ta stryptag" och läst nån bok om detta så kan barn i den åldern inte fullt ut förstå och ta ansvar för det.

Det är de vuxna som har ansvaret för sina barn. OM det nu HADE varit ett annat barn som varit närvarande när Kevin dog och om det barnet "gjort" nåt som "orsakat" Kevins död, OM det nu hade varit så, så hade jag fortfarande INTE ansett att barnet var "skyldigt" eller att det var barnets fel. Jag anser att det är de vuxnas ansvar. Nej, jag säger INTE att det var föräldrarnas fel, om nu nån tror det, givetvis inte, få föräldrar vill sina barn illa. Såklart. Men med det sagt så anser jag att de vuxna hade ansvaret för barnen.

Om man ska diskutera det här i olika dokumentärer, intervjuer, poddar, debattartiklar osv. så måste man få vara kritisk och ifrågasätta en extremt ensidig och vinklad journalistik. Jag kan tänka själv och har ingen skyldighet att köpa en enskild journalists sanning rakt av.

Jag förstår att du skiter fullständigt i vad jag svarar på din fråga och därför orkar jag tyvärr inte svara dig fler gånger.

Du tror att du bestämmer vad som är rätt och fel och du gör mig ännu mer övertygad om att det är nåt som ingen pratar om, som tystas ner. Du gör mig ännu mer motiverad att ta reda på vad.
Citera
2024-07-11, 16:14
Avslutad
Citat:
Bra men då tycker jag att du inte ska insinuera att 1,5 års rättsvidrig "behandling och utredning" av en familj var okej, en familj vars enda "brott" var att man ville hjälpa utredningen. Du fokuserar på fel saker tyvärr, fel vinkel helt enkelt.

Jag har aldrig sagt att det var "okej". Vänligen citera så kan jag bemöta det.

Du bestämmer inte vad som är rätt eller fel att fokusera på. Du bestämmer inte över mig. Sluta säg till mig vad jag ska göra. Jag skiter fullständigt I vad du tycker är "fel vinkel". Jag har lika stor rätt att yttra mig som du.
Citera
2024-07-11, 16:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att det var "okej". Vänligen citera så kan jag bemöta det.

Du bestämmer inte vad som är rätt eller fel att fokusera på. Du bestämmer inte över mig. Sluta säg till mig vad jag ska göra. Jag skiter fullständigt I vad du tycker är "fel vinkel". Jag har lika stor rätt att yttra mig som du.
Du skrev så här tidigare:
"Varför tog utredningen 1.5 år? Det är klart att det fanns saker som gjorde myndigheterna oroliga, det förstår ju vemsomhelst."

"Myndigheterna" (det vill säga socialtjänsten och polisen) försökte lösa fel problem och utsatte oskyldiga för rättsvidriga övergrepp men du är mer oroad över andra saker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/O8EJE3/behandlingen-av-broderna-i-kevinfallet-ar-skandalos
Bröderna har dessutom begärt skadestånd av Arvika kommun, då socialtjänstens insats i utredningen var endast marginellt mindre usel än polisens.
Men det bekymrar alltså inte dig utan du prioriterar istället att sätta fokus på de drabbades familjeförhållanden, intressanta prioriteringar.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-11 kl. 16:41.
Citera
2024-07-11, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Han är inte gängmaterial. Han är på en 7 årings nivå.

Tror inte han har suttit i fängelse.

Sandberg var också karriärsdriven, han klarade inte motgångar.

Troligtvis bara en slump.
Det är väl just precis sådana förståndshandikappade som Kurdiska Rövar och Jordgubbar gillar att använda som skyttar och bombplacerare. Och så förståndshandikappad är han väl inte, han har ju lyckats gå fri från detta mord i 26 år, och vem vet hur många till?
Citera
2024-07-11, 16:41
Avslutad
Citat:
Du skrev så här tidigare
"Varför tog utredningen 1.5 år? Det är klart att det fanns saker som gjorde myndigheterna oroliga, det förstår ju vemsomhelst."

"Myndigheterna" (det vill säga socialtjänsten och polisen) försökte lösa fel problem och utsatte oskyldiga för rättsvidriga övergrepp men du är mer oroad över andra saker.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/O8EJE3/behandlingen-av-broderna-i-kevinfallet-ar-skandalos
Bröderna har dessutom begärt skadestånd av Arvika kommun, då socialtjänstens insats i utredningen var endast marginellt mindre usel än polisens.
Men det bekymrar alltså inte dig utan du prioriterar att sätta fokus på de drabbades familjeförhållanden, intressanta prioriteringar.

Det är klart att det bekymrar mig vad bröderna utsattes för. Det är liksom därför jag intresserar mig överhuvudtaget. Men vad vill du att jag ska säga om det? Usch vad hemskt? Ja, det är det verkligen. Jag försöker förstå och ta reda på hur det kunde hända. Det gör man inte genom att mästra andra som en polis och tala om vad som är rätt och fel. Du bryr dig inte om att pojkarna utsattes, du bryr dig om att ha rätt. Märkliga prioriteringar!
Citera
2024-07-11, 16:44
Medlem
GW och Guillou som annars älskar att gräva i sådana här fall, har varit påfallande tysta, tyder på att en svartskalle ligger bakom, men då vågar de inte gräva djupt, då riskeras deras status som välbetalda hovnarrar. Så mycket för deras genuina rättspatos...
Citera
2024-07-11, 16:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det är klart att det bekymrar mig vad bröderna utsattes för. Det är liksom därför jag intresserar mig överhuvudtaget. Men vad vill du att jag ska säga om det? Usch vad hemskt? Ja, det är det verkligen. Jag försöker förstå och ta reda på hur det kunde hända. Det gör man inte genom att mästra andra som en polis och tala om vad som är rätt och fel. Du bryr dig inte om att pojkarna utsattes, du bryr dig om att ha rätt. Märkliga prioriteringar!
I stället för att fokusera på rättsövergreppen så skriver du det här i ditt första inlägg i tråden där du skuldbelägger de drabbades familjer, både Kevins och brödernas.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Genom den nya genomläsningen förstår jag bättre dina prioriteringar, alltså inte ett ord om det många tycker är viktigast att framhålla.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-07-11 kl. 17:07.
Citera
2024-07-11, 17:14
Avslutad
Citat:
I stället för att fokusera på rättsövergreppen så skriver du det här i ditt första inlägg i tråden där du skuldbelägger de drabbades familjer, både Kevins och brödernas.

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Genom den nya genomläsningen förstår jag bättre dina prioriteringar, alltså inte ett ord om det många tycker är viktigast att framhålla.

Vad vill du att jag ska säga? Upprepa det alla redan sagt 100 gånger? Hylla dokumentären? Ledsen om jag inte säger vad du vill höra. Tråden handlar väl om vad som hände Kevin och inte om hur synd det är om bröderna (ja, det ÄR synd om dem, om det är viktigt att jag påpekar det)? Hur tror du att Kevin dog?
Citera
2024-07-11, 17:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Vad vill du att jag ska säga? Upprepa det alla redan sagt 100 gånger? Hylla dokumentären? Ledsen om jag inte säger vad du vill höra. Tråden handlar väl om vad som hände Kevin och inte om hur synd det är om bröderna (ja, det ÄR synd om dem, om det är viktigt att jag påpekar det)? Hur tror du att Kevin dog?
För min del får du egentligen säga vad du vill, du lägger skulden på föräldrarna och jag på "myndigheterna".

Jag tror att den våldtäktsbenägne 13-åringen på något sätt var involverad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in