2024-07-11, 11:44
Medlem
Nästa steg blir väl injectionsspruta som tas hemma, tror inte på myggplåster.
Citera
2024-07-11, 11:52
Medlem
Don-Dallass avatar
Även om ingenting funkar 100% mot mygg så har jag för mig att beckolja är det bästa. Plus att man får doften av norrländsk skogshuggare också
Citera
2024-07-11, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Något med ett så glatt namn kan omöjligen vara dåligt. Mera happypatches åt alla!
😄 Som I Monthly Payton wholly grail med gamlingen som fortfarande är vid liv och bärs fram till vagnen med alla pestdöda ropandes ”I am happy, I am happy, I am happ….” 💀
Citera
2024-07-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Olagliga saker tenderar att funka till skillnad från lagliga, EU-reglerade produkter. Hade jag haft problem med mygg hade jag snabbt köpt upp de Happypatches jag kunnat få tag i.

Citrus- och pepparmyntsolja? Give me a break. Ren skitprodukt som inte blivit godkänd ännu bara, det kommer den med all sannolikhet att bli.

Produkter innehållande +30% DEET skall användas. Över 10% och det får inte säljas till konsumenter i EU.

DÄR har du otillåtna sprayer som verkligen fungerar.
Citera
2024-07-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Varför då?? De har ju ingen bevisad effekt. Men visst, klistra pannan full med klistermärken om du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av freddan76
Citrus- och pepparmyntsolja? Give me a break. Ren skitprodukt som inte blivit godkänd ännu bara, det kommer den med all sannolikhet att bli.

Produkter innehållande +30% DEET skall användas. Över 10% och det får inte säljas till konsumenter i EU.

DÄR har du otillåtna sprayer som verkligen fungerar.

Antog att det var på grund av otillåtna substanser som de förbjöds. Exempelvis hög koncentration av DEET. EU har en tendens att förbjuda just dessa fungerande substanser, inte minst när det gäller medel mot insekter/skadedjur. Citrus och pepparmyntsolja har jag inte särkilt hög tilltro till.
Citera
2024-07-11, 12:05
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttrocket
Fast är det värt att lukta som en grekisk man och inte få doppa på ett år bara för att slippa mygg?

Man luktar ingenting. Dessutom räcker det att bara äta vitlök under myggsäsongen.
Citera
2024-07-11, 12:06
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Varför slutade du äta det varje dag efter ett år?

För att det är blodförtunnande. Jag åt för mycket vitlök. Men jag ska börja igen fast använda mindre mängd.
Citera
2024-07-11, 12:21
Medlem
orvar2014s avatar
Det enda som funkar är som tidigare nämnts DEET, runt 50% är lagom. Högre styrka ger inte bättre skydd (men sitter kvar längre). 50% funkar utmärkt att köpa från amazon.de. Har även sett 40% i svenska affärer men inte testat den styrkan. Men 50% funkar till 100% för en svensk fjällvandring. Så något förbud för försäljning över 10% finns inte, till och med apoteket säljer ju medel med 40% DEET (och det är så nära 50% att jag nog skulle kunna tänka mig att det funkar). Mycket möjligt att det fanns förbud mot högre halter av DEET i Sverige tidigare men det har lättats (om jag inte minns fel kunde man tidigare inte hitta mer än typ 12%).

Och som vanligt gäller sanningen, om "influencers" marknadsför det så är det rent skit. Du kan lika gärna skvätta vatten på huden, ger samma skydd mot mygg.
Citera
2024-07-11, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag åt vitlök varje dag i ett år och fick inte ett enda myggbett. Vitlök är bra mycket effektivare än myggplåster och myggsprayer och allt annat giftigt som säljs. Använd vitlök i matlagningen så blir det enkelt. Vitlök sägs vara bra för hälsan också.
Vitlöken är en av de farligaste ingredienserna i vårt kök. https://www.westernliving.ca/food-and-wine/general/garlic-one-of-the-most-dangerous-ingredients-in-your-kitchen/
Kan utveckla botulinumtoxin, enligt Folkhälsomyndigheten skulle ett snapsglas av rent botulinumtoxin, som giftet heter, räcka för att ta död på hela Sveriges befolkning.
Vitlök är väldigt potent och bör användas medvetet som medicin och inte till vardags året runt. Men vist intas vitlök året runt kommer inte bara myggen att hålla avstånd utan även livet kommer att ta stora omvägar runt dig.
Citera
2024-07-11, 12:32
Avslutad
Litar ej på något fullt ut som marknadsförs av dessa skönhetsinfluencers.

"Influencers" inom mitt område brukar jag dock lita på mer men sällan köper jag en produkt som marknadsförs av dem.

Just dessa verkar vara "hittepå"

Citat:
– Inga myggplåster är godkända i Sverige och att det är olagligt att sälja bekämpningsmedel som inte är godkända av Kemikalieinspektionen, säger Jenny Karlsson.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/3MEQ7A/myggplaster-saljs-trots-larm-om-halsorisker-lurendrejeri

Dem visar på hemsidan att dem sitter på huden men sedan skriver dem att man inte ska sätta dem på huden.

https://happypatches.se/

Citat:
Det rekommenderas inte att HappyPatches sätts på huden, prova istället att sätta de på kläderna. Om det har uppstått irritation, klia inte, tvätta istället med tvål och vatten och det kommer försvinna. Det är inte farligt.

https://imgur.com/a/2HAXQJL

Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Olagliga saker tenderar att funka till skillnad från lagliga, EU-reglerade produkter. Hade jag haft problem med mygg hade jag snabbt köpt upp de Happypatches jag kunnat få tag i.

Vissa tror verkligen att myndigheter och institutioner är "emot" dem. Förbluffande enligt mig. Visst hade en period som tonåring men det växer man ut ur när man kommer in i verkliga världen.
Senast redigerad av dismisswall 2024-07-11 kl. 12:34.
Citera
2024-07-11, 12:36
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Jag åt vitlök varje dag i ett år och fick inte ett enda myggbett. Vitlök är bra mycket effektivare än myggplåster och myggsprayer och allt annat giftigt som säljs. Använd vitlök i matlagningen så blir det enkelt. Vitlök sägs vara bra för hälsan också.

Jag använder vitlök i nästan all mat jag lagar varje dag, ganska mycket dessutom. Men myggen älskar mig ändå.
Citera
2024-07-11, 12:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Det där är en gammal trött myt. Kolla på Vetenskapens värld om mygg. Det enda som är riktigt effektivt är klädsel och myggnät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in