2024-07-10, 01:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrihet
Saker gått åt rätt håll för Ryssland?! Lite väl sent för aprilskämt, väl?!

Är du uppdaterad över hur många stridsfordon och mannar de förlorar på veckobasis? Bara som ett exempel, av många.

Visst

Men jag menar att Orban varit på besök och att Trump lagt fram en fredsplan som Putin sa att de tar seriöst mm.
Citera
2024-07-10, 02:02
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du låter lite som DefMon3 i det här fallet.. ni tror inte att ryssland skulle göra nåt liknande så därför måste det ”egentliga” målet ligga någon kilometer bort och ”vapnet” fallerat.

Tvivlar på att du har någon som helst aning om vad du pratar om när det gäller sannolikhet i det här fallet men gäller det varje gång ryssland använder långdistansvapen som ”råkar” träffa civila mål i Ukraina?

Märkligt nog resonerade inte MSF(Médecins Sans Frontières) så i Syrien, man antog att ryssland mycket väl kunde slå hårt mot varje sjukstuga dom hade koordinaterna till.
När man slutade uppge var man räddade liv så fick ryssland allt svårare att attackera dom.

Dubbla läxor att lära.
Det blir extra otroligt när flertalet missiler träffar exakt samma position. Full damage control från diktaturen Ryssland och dess trollfabriker.
Citera
2024-07-10, 02:03
Medlem
Tankefrihets avatar
Det har du rätt i. Sedan är det ju frågan om hur denna eventuella plan ser ut och om den är något som bägge parter kan komma överens om. Jag är ytterst tveksam, men hoppas att jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Visst

Men jag menar att Orban varit på besök och att Trump lagt fram en fredsplan som Putin sa att de tar seriöst mm.
Citera
2024-07-10, 02:07
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ryssland tjänar inget på detta. Varför helt plötsligt attackera ett barnsjukhus i Kiyv när saker gått åt rätt håll för Ryssland?

Falseflag från väst/Ukraina?
Ryssland har bombat flertalet civila mål såsom förlossningsenheter på sjukhus, skolor, bostadshus och shoppingcenter. Varför är det så chockerande att de skulle göra precis samma sak igen?
Citera
2024-07-10, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Oklart vem du citerar? Motorn var varken synlig på videon eller på stillbilden jag postade där det ser precis ut som en AIM 120.

Bellingcat såg en sådan då de använde en mystisk stillbild som inte fanns i videon och som skiljde sig markant från faktiska stillbilder. Den där andra pro-Ukrainakanalen använde en helt annan stillbild med superupplösning som inte heller fanns i videon och som tydligt inte kunde finnas i den pga den felaktiga positionen av missilen.

Vem som helst kan se själv. Ladda ner videon i tg länken ovan, öppna i t ex VLC. Se en frame i taget. Du behöver inte vara "expert" för att se med egna ögon.

Jag citerade Bellingcat.
Flera experter har studerat detta med slutsatsen kh-101. Rester av missilen fotograferade under spillrorna visar kh-101.
AIM-120 kan uteslutas då de har för liten stridsspets och överensstämmer inte med videos.
Kh-101 är ett bevisat faktum.
Citera
2024-07-10, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Jag citerade Bellingcat.
Flera experter har studerat detta med slutsatsen kh-101. Rester av missilen fotograferade under spillrorna visar kh-101.
AIM-120 kan uteslutas då de har för liten stridsspets och överensstämmer inte med videos.
Kh-101 är ett bevisat faktum.

NASAMS kan inte orsaka förödelsen.
https://x.com/RyanMcbeth/status/1810622414650270178
Citera
2024-07-10, 03:40
Medlem
Ytterligare klarläggande att det var kh-101 och ingenting annat.

https://x.com/Tatarigami_UA/status/1810686872345096527
Citera
2024-07-10, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ukraina dödade av misstag två polacker eftersom diktaturen Ryssland skjuter raketer mot ukrainska städer.

Du stavar som en kratta, problem med översättningsprogrammet?

Skrev medan jag höll på o somna 🤣 dock kvarstår faktum att Ukraina dödade 2 polacker och nato bombade inte skiten ur Ukraina då vilket är konstigt. Glöm inte nordstream heller, det var ryssar som gjorde det 🤣
Citera
2024-07-10, 06:44
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du låter lite som DefMon3 i det här fallet.. ni tror inte att ryssland skulle göra nåt liknande så därför måste det ”egentliga” målet ligga någon kilometer bort och ”vapnet” fallerat.

Tvivlar på att du har någon som helst aning om vad du pratar om när det gäller sannolikhet i det här fallet men gäller det varje gång ryssland använder långdistansvapen som ”råkar” träffa civila mål i Ukraina?

Märkligt nog resonerade inte MSF(Médecins Sans Frontières) så i Syrien, man antog att ryssland mycket väl kunde slå hårt mot varje sjukstuga dom hade koordinaterna till.
När man slutade uppge var man räddade liv så fick ryssland allt svårare att attackera dom.

Dubbla läxor att lära.

Politiken är, som sagt, ointressant för mig här. Det jag diskuterar är tekniska aspekter.

Vi vet att ryssarna har problem med sina vapensystem i allmänhet och med sina robotsystem i synnerhet. Det har de haft regelmässigt sedan 1950-talet.

Vad gäller mig så kan du knappast ha följt eller sett mig särskilt mycket på Flashback, om du tror att jag r något slags ryssvän.
Citera
2024-07-10, 08:20
Medlem
PoljeXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Köttkvarn och civila mål. Ryssarna gonna ryss. Sinnessjukt att det finns "svenskar" här som försvarar Ryssland.

De där lössen är inte svenskar, de är femtekolonnare och troll. Alla svenskar har ju vetat i rätt många hundra år vad ryssen går för. Vi har bara inte aktiverat krigslagarna angående desinformation ännu. Men det kommer nog.
Ryssen har visat många gånger att man struntar i var bomber träffar, Kremls mål är ju inget annat än folkmord och terror.
Att bomba barnsjukhus för att markera mot Natomötet som startade samma dag i Washington är helt i linje med Kremls sjuka plan.
Citera
2024-07-10, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PoljeX
De där lössen är inte svenskar, de är femtekolonnare och troll. Alla svenskar har ju vetat i rätt många hundra år vad ryssen går för. Vi har bara inte aktiverat krigslagarna angående desinformation ännu. Men det kommer nog.
Ryssen har visat många gånger att man struntar i var bomber träffar, Kremls mål är ju inget annat än folkmord och terror.
Att bomba barnsjukhus för att markera mot Natomötet som startade samma dag i Washington är helt i linje med Kremls sjuka plan.
Det enda troll som finns här är ju du som går helt i försvarsindustrins koppel där det gäller att hålla hatet uppe mot Ryssland så att ordrarna och pengarna strömmar in till Wallenbergs sfären.
Antagligen får du bra betalt eftersom ingen normal människa skulle hålla på så här när vi nu vet att det var Ukraina själva som bombade barnsjukhuset.
Citera
2024-07-10, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
NASAMS kan inte orsaka förödelsen.
https://x.com/RyanMcbeth/status/1810622414650270178

Det här är effekten av en 7.5 kg laddning (T62-mina) i en byggnad.

https://www.youtube.com/watch?v=pTOZV_PUqnA

Hela byggnaderna försvann.

AMRAAM har en stridsspets på ca 20 kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in