2024-07-06, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag är inte så väl insatt i runskrift och fornsvenska och jag trodde nog också som andra att du sökte ordet "iarl", vilket med modern stavning är jarl.

Det enda jag kan tänka på, vilket naturligtvis är för enkelt, är ordet "hövding" (forungi). Hövding överlevde länge i svenskan och blev sedermera bland annat "häradshövding", vilket sedan i modern tid blev lagman.

Men jag kan inte se att "hövding" förekommer så ofta i svensk damtidning 😂

Bara som historisk kuriosa kan jag nämna att ordet "förvaltare" finns inskrivet i

Titeln vi söker förekommer ej i svensk damtidning. Däremot förekommer ofta en kvinnlig titel som är härledd ur den titel vi söker, jämför major och majorskan i traditionell svensk kultur.
Citera
2024-07-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Skulle det kunna vara hästsven som vi idag återfinner i förändrad form i marskalk?
Det var mer än jag visste faktiskt, jag tackar för upplysningen.

En ledtråd till är att ungefär samma titel som vi söker förekommer i svensk medeltid under en period, fast för en annan funktion än på vikingatid när titeln bör ha betytt krigsledare. Eller möjligen någonting med hednisk religion att göra. Den exakta ursprungliga betydelsen är litet osäker.

Hursomhelst, den medeltida titeln är litet annan stavning och är inte hundra procent säkert direkt arvtagare till det vikingatida ordet. Så inte världens bästa ledtråd. Å andra sidan så finns ju inte så himla många fasta funktioner i staten på medeltiden så litet användbar är den nog.
Senast redigerad av Destbar 2024-07-06 kl. 16:44.
Citera
2024-07-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Det var mer än jag visste faktiskt, jag tackar för upplysningen.

En ledtråd till är att ungefär samma titel som vi söker förekommer i svensk medeltid under en period, fast för en annan funktion än på vikingatid när titeln bör ha betytt krigsledare. Eller möjligen någonting med hednisk religion att göra. Den exakta ursprungliga betydelsen är litet osäker.

Hursomhelst, den medeltida titeln är litet annan stavning och är inte hundra procent säkert direkt arvtagare till det vikingatida ordet. Så inte världens bästa ledtråd. Å andra sidan så finns ju inte så himla många fasta funktioner i staten på medeltiden så litet användbar är den nog.

Aha! En drott kanske?
Citera
2024-07-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Aha! En drott kanske?
Helt korrekt! s500lang vinner ett horn segermjöd och frågan! Och en applåd från mig.

Drott är faktiskt en av de få titlar omnämnda på åtminstone en runsten. Även om jag tror att det stavas "Trot" eller "Trott" på den stenen. Jag hittade den inte nu under frågan men har letat rätt på den tidigare.

Huvudpoängen med frågan är hur alldeles fantastiskt underbart arkaiskt och säreget ordet för drottning är på nordiska språk. En gång i tiden, för länge länge sen, var drottningen drottens fru. Och av någon anledning har det ordet fortsatt finnas till här uppe i norr. Jag tycker det är fascinerande.

Handbollsklubbar har fascinerande namn, som Kroppskultur och Polisen (statsstat då, om man känner handbollens namngivare korrekt) och det allra allra bästa, Halmstads egna, HK Drott!

Roland Adlerberths översatte vad jag misstänker är Thane (osäker) på engelska till Drott, åtminstone för alver. Vilket är underbart. Var grävde han upp det? Bra gjort Roland!

Drots var en medeltida titel, ungefär finansminister eller något sånt. Men det är inte helt säkert att det kommer från vår Drott. Och oavsett, hela poängen med Drott är att kungens fru fortfarande kallas drottning på nordiska språk och den etymologini är äldre än medeltiden.

När jag kollade upp Drott i och med frågan så råkade jag också kolla upp etymologin för Idrott. Och den etymologin är nog bättre på wikipedia (och dylikt) för idrott än för wikipedia för Drott själv. Där tänks det att "Drott" betyder det högsta, det bästa, det starkaste, det förnämsta.

Ps Berätta gärna hur du listade ut svaret s500lang?
Senast redigerad av Destbar 2024-07-06 kl. 17:39.
Citera
2024-07-06, 17:40
Medlem
Venators avatar
Citat:
Helt korrekt! s500lang vinner ett horn segermjöd och frågan! Och en applåd från mig.

Drott är faktiskt en av de få titlar omnämnda på åtminstone en runsten. Även om jag tror att det stavas "Trot" eller "Trott" på den stenen. Jag hittade den inte nu under frågan men har letat rätt på den tidigare.

Huvudpoängen med frågan är hur alldeles fantastiskt underbart arkaiskt och säreget ordet för drottning är på nordiska språk. En gång i tiden, för länge länge sen, var drottningen drottens fru. Och av någon anledning har det ordet fortsatt finnas till här uppe i norr. Jag tycker det är fascinerande.

Handbollsklubbar har fascinerande namn, som Kroppskultur och Polisen (statsstat då, om man känner handbollens namngivare korrekt) och det allra allra bästa, Halmstads egna, HK Drott!

Roland Adlerberths översatte vad jag misstänker är Thane (osäker) på engelska till Drott, åtminstone för alver. Vilket är underbart. Var grävde han upp det? Bra gjort Roland!

Drots var en medeltida titel, ungefär finansminister eller något sånt. Men det är inte helt säkert att det kommer från vår Drott. Och oavsett, hela poängen med Drott är att kungens fru fortfarande kallas drottning på nordiska språk och den etymologini är äldre än medeltiden.

När jag kollade upp Drott i och med frågan så råkade jag också kolla upp etymologin för Idrott. Och den etymologin är nog bättre på wikipedia (och dylikt) för idrott än för wikipedia för Drott själv. Där tänks det att "Drott" betyder det högsta, det bästa, det starkaste, det förnämsta.

Mycket trevligt med en gåta som också blir bildande, tack!
Citera
2024-07-06, 17:46
Medlem
Citat:

Tack! Tack!

Jag surfade runt lite på Wikipedia och fann varjager, hird, hövding osv till drott uppenbarade sig. Tack för en intressant fråga Destbar! Då jag befinner mig på resande fot i franska östalperna med begränsad tid och förmåga för att ställa en ny fråga överlåter jag det till någon som känner sig kallad!

Kör på!
Citera
2024-07-06, 17:51
Medlem
Citat:
Tack! Tack!

Jag surfade runt lite på Wikipedia och fann varjager, hird, hövding osv till drott uppenbarade sig. Tack för en intressant fråga Destbar! Då jag befinner mig på resande fot i franska östalperna med begränsad tid och förmåga för att ställa en ny fråga överlåter jag det till någon som känner sig kallad!

Kör på!

Tack så mycket. Och tack till Venator.
Mitt förslag är att vi låter frågan vila tills s500lang har tid att ställa en fråga. Eller att s500lang kastar ur sig en alldeles för lätt fråga som inte behöver så mycket uppföljning.
Det gör ju ingenting om frågan är vilande i några dagar eller en vecka. Att bryta mot tronföljden kan leda till inbördeskrig. Och det är inte bra.
Citera
2024-07-08, 08:58
Medlem
OK ny fråga:

1. En yrkesgrupp eftersökes.
2. Omnämnd i Eyvind Johnsons roman "Strändernas svall".
3. Ej gångbar i dagens Sverige!
Citera
2024-07-08, 13:58
Medlem
Venators avatar
Citat:
OK ny fråga:

Den var det många år sedan jag läste, men temat är ju grekiskt och handlar om Odysseus. En spontan gissning får bli slavhandlare, kanske han exempelvis mötte sådana efter skeppsbrottet?
Citera
2024-07-08, 16:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
OK ny fråga:

Utvecklar det maritima temat och långskottar med sumprunkare! (inte läst den, gav upp efter "Nu var det 1914" och fann EJ... ...trist!).
Citera
2024-07-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Utvecklar det maritima temat och långskottar med sumprunkare! (inte läst den, gav upp efter "Nu var det 1914" och fann EJ... ...trist!).

Bra gissningar från Gogge och Venator men tyvärr fel.

4. Yrkesgruppen lever och frodas i ett annat land än det som tidigare var aktuellt.
5. Det är nog juridiskt möjligt att utöva yrket i Sverige men ej särskilt PK.
6. Varm + verb!
Citera
2024-07-09, 12:29
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius

Fan, där gissade du på vad som annars hade varit min nästa gåta. Fast när det svallade vid stränderna behövdes det inte, sumparna runkade sig själva så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in