Citat:
Ursprungligen postat av
s500lang
Aha! En drott kanske?

Helt korrekt! s500lang vinner ett horn segermjöd och frågan! Och en applåd från mig.
Drott är faktiskt en av de få titlar omnämnda på åtminstone en runsten. Även om jag tror att det stavas "Trot" eller "Trott" på den stenen. Jag hittade den inte nu under frågan men har letat rätt på den tidigare.
Huvudpoängen med frågan är hur alldeles fantastiskt underbart arkaiskt och säreget ordet för drottning är på nordiska språk. En gång i tiden, för länge länge sen, var drottningen drottens fru. Och av någon anledning har det ordet fortsatt finnas till här uppe i norr. Jag tycker det är fascinerande.
Handbollsklubbar har fascinerande namn, som Kroppskultur och Polisen (statsstat då, om man känner handbollens namngivare korrekt) och det allra allra bästa, Halmstads egna, HK Drott!
Roland Adlerberths översatte vad jag misstänker är Thane (osäker) på engelska till Drott, åtminstone för alver. Vilket är underbart. Var grävde han upp det? Bra gjort Roland!
Drots var en medeltida titel, ungefär finansminister eller något sånt. Men det är inte helt säkert att det kommer från vår Drott. Och oavsett, hela poängen med Drott är att kungens fru fortfarande kallas drottning på nordiska språk och den etymologini är äldre än medeltiden.
När jag kollade upp Drott i och med frågan så råkade jag också kolla upp etymologin för Idrott. Och den etymologin är nog bättre på wikipedia (och dylikt) för idrott än för wikipedia för Drott själv. Där tänks det att "Drott" betyder det högsta, det bästa, det starkaste, det förnämsta.
Ps Berätta gärna hur du listade ut svaret s500lang?