2024-07-08, 10:53
Medlem
Vad säger ni jurister - föreligger dolt samägande i detta fall?

A Har ett barn med B. Har köpt bostad och står på alla lån och formella dokument. Är skriven i bostaden tillsammans med barnet.

B Har ett barn med A. Är gift och skriven med annan person. Har satt in drygt hundra tusen till A i samband med flytten till bostaden samt satt in pengar till A månatligen motsvarande ungefär halva driftkostnaden. Har varit på besök cirka 30 dagar per år. Är inte skriven på adressen.
Citera
2024-07-08, 11:37
Medlem
Det beror på, som det heter.
https://advokaternas.se/2024/02/19/nar-kan-jag-anses-ha-dold-samaganderatt-till-viss-egendom/
Citera
2024-07-08, 11:49
Medlem
Vad är problemet?

- Om A har barn med B, bör B ha barn med A.
- B kan vara i skilsmässa med C och förbereder sig för att bo ihop med A.
Så, vad är det juridiska problemet?
Citera
2024-07-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det beror på, som det heter.
https://advokaternas.se/2024/02/19/nar-kan-jag-anses-ha-dold-samaganderatt-till-viss-egendom/

Precis. A och B är oense om detta. Kan man anses ha visat avsikt när man är gift på annat håll, inte står på papper eller tagit initiativ för att bo i bostaden?
Citera
2024-07-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vad är problemet?

- Om A har barn med B, bör B ha barn med A.
- B kan vara i skilsmässa med C och förbereder sig för att bo ihop med A.
Så, vad är det juridiska problemet?
B o C har alltid varit och förblir gifta. B har varit på besök hos A och barn några gånger på år. Det juridiska problemet är att B hävdar dolt samägande vilket A förnekar.
Citera
2024-07-08, 14:36
Medlem
När köpte A bostaden, innan eller efter hen träffade B? Innan eller efter barnet kom in i bilden?

hatar mig själv för att jag skrev hen
Citera
2024-07-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
När köpte A bostaden, innan eller efter hen träffade B? Innan eller efter barnet kom in i bilden?

A o B fick barn långt innan detta bostadsköp och har varit typ särbo länge. B har bott mest på andra ställen och besökt A och barn men aldrig flyttat ihop på riktigt.

Hen är ju jätteanvändbart, ju!
Citera
2024-07-08, 15:09
Medlem
Citat:

Är dålig på detta gränssnitt så del av svaret hamnade separat. Sorry.
Citera
2024-07-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgaChefen
Är dålig på detta gränssnitt så del av svaret hamnade separat. Sorry.

Ok.

Kollar man kriterierna verkar de inte föreligga någon dold samäganderätt. Införskaffande för gemensamt boende är ju tveksamt och det faller på punkt 2 då det inte verkar lämnats något bidrag i samband med köpet.
Citera
2024-07-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ok.

Kollar man kriterierna verkar de inte föreligga någon dold samäganderätt. Införskaffande för gemensamt boende är ju tveksamt och det faller på punkt 2 då det inte verkar lämnats något bidrag i samband med köpet.

” Har satt in drygt hundra tusen till A i samband med flytten till bostaden samt satt in pengar till A månatligen motsvarande ungefär halva driftkostnaden.” tolkar iallafall jag som ekonomiskt bidrag både vid köp och löpande.
Citera
2024-07-08, 16:16
Medlem
Citat:
” Har satt in drygt hundra tusen till A i samband med flytten till bostaden samt satt in pengar till A månatligen motsvarande ungefär halva driftkostnaden.” tolkar iallafall jag som ekonomiskt bidrag både vid köp och löpande.

Kollar man lite fler artiklar på ämnet står det uttryckligen att det måste ha skett i samband med köpet och inte i efterhand.
Citera
2024-07-08, 17:37
Medlem
Citat:

Den ekonomiska transaktionen ägde rum vid tiden för köpet så det isolerat skulle kunna tolkas som ekonomiskt bidrag till husköpet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in