2024-07-07, 11:32
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Den så kallade konsten är inget annat än skit som det offentliga köpt in för att "gynna" värdelösa kluddare. På en av mina arbetsplatser hängde sådan skit och jag roade mig med att kvällstid vända en del av dem upp och ned. Ingen reagerade.

Jag gissar att en hel del av skiten helt enklet läggs i sopcontainrar vid flyttar, renoveringar och liknande tillfällen då skit hamnar där den skall.
Visst är det mesta skit...men denna skit har kostat oss skattebetalare åtskilliga miljoner som gått rakt ner i värdelösa kluddares fickor, det offentliga borde ställas till svars..det hade skett i ett normalt fungerande land med normalt fungerande sjukvårdsregioner.

Hysset du utförde var riktigt kul..
Citera
2024-07-07, 13:19
Medlem
Fina tavlor som råkat följa med någon hem - stämmer säkert.
Fula konstverk som stoppats undan i något förråd - vet jag stämmer.
Konstverk som av praktiska skäl (målning, renovering etc) stoppas in i något förråd - vet jag stämmer.

Sen finns det minst ett sätt till: försäljning av fastighet/verksamhet. Stället jag jobbar på har nyligen sålts och inför försäljningen så skickade regionen hit två som skulle inventera konsten, för den konst som tillhörde regionen ingick inte i försäljningen. Nu, ett år efter försäljningen, hänger all konsten kvar och jag tror inte någon på regionen har noterat det.
Citera
2024-07-07, 13:54
Medlem
Kokkashugis avatar
En liten andel stjäls, för att någon gillar föremålet eller för att det betingar ett värde. Resterande står i nåt förråd eller har blivit sopor. Fula "konstverk" av nobodys som ingen bryr sig det minsta om.
Citera
2024-07-07, 14:24
Medlem
Hur länge ska denna transferering av skattepengar till mentalsjuka "konstnär"-kommunister pågå?
Citera
2024-07-07, 17:52
Medlem
Jag jobbade statligt under en period
och den konst som hängdes upp i våra nya lokaler ägdes av "Statens Konstråd".

Vi fick alltså låna konst för att utsmycka. Men vi hade kravet på att den skulle förtecknas och fick alltså inte "försvinna".
Själv fick jag aldrig riktigt begrepp om vilka "Statens Konstråd" egentligen var. Några konstverk var anskrämligt fula och vi satte upp den fulaste konsten där vi hade dom mest byråkratiska människorna inom organisationen.

Men lokaler där allmänheten kunde släppas in hängde ganska "fina" konstverk.

Jag tänkte inte så mycket på denna "konst" man försökte istället jobba och sköta jobbet och planera för pensionen....
Citera
2024-07-07, 19:31
Moderator
MondoBizarros avatar
Jag har själv sett hur "konstverk" staplats nere i gamla skyddsrum eller var som, bara för att bli av med eländet och jag tvivlar starkt på att någon har koll på var de finns och om de är värda något, vilket borde ju kunna vara intressant för staten.

Om de kan sälja ett par gamla målningar som inget rört på tio år och får ihop tillräckligt för att anställa en sjuksköterska så känns det som väl investerad tid.

Något OT men det här hittade jag på Örebro sjukhus...och kunde lika gärna hittats i skräpbingen i en träslöjdssal, men to each his own.

https://ibb.co/ZGRhtCN
Citera
2024-07-07, 20:55
Medlem
De år väl ta ett varv på Tradera och Blocket och se om de kan köpta tillbaka något som de glömt bära ner i källaren.
Citera
2024-07-07, 21:27
Medlem
Tror inte att jättemånga har stulit konsten, men det förekommer enstaka fall. När jag var ung så hade jag en kompis vars kille fick för sig att utsmycka deras vardagsrumsvägg med tre stulna målningar ifrån en offentlig vägg, så han stal dem faktiskt.

Däremot inbillar jag mig att andrahandsvärde på ravlor av denna typ är så ringa att ingen försöker sälja sånt i andrahand.
Citera
2024-07-07, 21:36
Medlem
moralhoras avatar
Som andra säger så har de flesta säkert hamnat i något förråd som ingen direkt brytt sig om att ordentligt bokföra, en del har blivit slängda i farten och någon tavla här och där har kanske tagits hem av någon. Men dessa tavlor är ju sällan värda priset som kommunen/regionen betalat för dom. De har väl återförsäljningsvärde på några hundra lappar, om ens det...
Citera
2024-07-07, 21:51
Medlem
Megaforces avatar
På universitetet revs under året fast konst för över 100.000 kr i samband med ombyggnation. Man gjorde inga försök att spara eller flytta konsten.
Citera
2024-07-07, 22:21
Medlem
Sandnegrerna gör sport i att sno allt, för att det är från kristna o judar.

Dom snor för att sno för att jävlas med satans lärjungar, vi alltså
Citera
2024-07-08, 00:09
Medlem
En del kommunal konst värderas ganska högt i kronor låt oss säga 20-40 tusen men är det verkligen någon som köper konsten? Även om den är bra så verkar tiden ha sprunget från sån traditionel konst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in