Ok. Jag brukar översätta finska artiklar. Men då det finns vissa regler som hindrar mig att till fullo citera eller skriva för långa citeringar, så kan det finnas detaljer jag tycker är intressanta men måste välja att ta bort delar för att inte bryta mot regelverket.
Denna artikel som handlar om ukrainas underrättelsetjänstens enhet 2245 (som sedermera blev två bataljoner: Kraken och Shaman) är alldeles för lång för att hitta intressanta, passande och relevanta citat eller ens översätta bara delvis.
Denna enhet hade bl.a. som stående order att avrätta korvkocken medan han fortfarande levde. Gissar att de har samma order på alla högt stående ryss, inklusive putte om han någonsin vågar till frontlinjen.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010508807.html
Finns tack och lov även på engelska:
https://www.theglobeandmail.com/world/article-the-fearless-ukraine-soldiers-front-lines/ av reportern Mark MacKinnon.
Edit: Lägger en citat från den kanadensiska länken
Citat:
Ukraine’s HUR military intelligence service was born in 1992, shortly after independent Ukraine was itself reborn from the ashes of the Soviet Union. Ukraine’s early security and defence policies were often indistinguishable from Moscow’s, and soldiers and spies who had served the Soviet Union dominated Ukraine’s new security services.
All that changed in early 2014, when a popular revolution on the streets of Kyiv overthrew the pro-Russian government of Viktor Yanukovych. A furious Russian President Vladimir Putin ordered masked troops to seize the strategic Crimean Peninsula, in the south of Ukraine, which Mr. Putin annexed shortly afterward. Other Russian operatives appeared in Donbas, a largely Russian-speaking region in Ukraine’s southeast, stirring up a proxy war that would kill 14,000 people between its outbreak in 2014 and the start of the full-scale invasion.
At the beginning of the Donbas conflict, the country was unprepared to fight its giant neighbour, one many Ukrainians had a hard time even perceiving as an enemy. But attitudes quickly hardened. In 2016, then-president Petro Poroshenko unveiled an overhaul of HUR that included a new logo – an owl plunging a giant sword into a map of Russia. It surely wasn’t missed in Moscow that the mascot of Russia’s own military intelligence service was a bat, and owls are one of the few creatures that prey on bats.
HUR är samma som GUR.