2024-07-07, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Min bedömning av vad som framkommit är att det mest troligen klassas som en "freak accident" och att det inte funnits några särskilda skäl att förankra vagnen från första början, eftersom det inte ens verkar vara branschpraxis att förankra dessa stånd med tanke på den osannolika risken att något sådant inträffar. Ungefär som om en mopedbil skulle bli luftburen under en plötslig storm och ha ihjäl någon på vägen, det är inget man bär med sig i kalkylerna (i vart fall inte tillräckligt för att motivera en sådan industriell investering för alla vagnar). I efterhand är det desto lättare naturligtvis.

Du kan ha rätt i denna bedömning.
Citera
2024-07-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Du kan ha rätt i denna bedömning.

Helt rätt
Citera
2024-07-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsAH
William Arnes killar som stod på motorcirkusen åkte in i väggen...

Business as usual, alltså...?
Citera
2024-07-07, 18:10
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Vart är videon på mannen? Länk?
.

Varför vill du ha det?

Ambulerande sunkiga gamla tivolin, som sätter upp sina sunkiga åkmaskiner/ chokladhjul etc. Förstår om man bor, någonstans där det inte händer så mycket.
Men, vem fan ,vill dit annars??
Och med livet som insats då??
Citera
2024-07-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
.

Varför vill du ha det?

Ambulerande sunkiga gamla tivolin, som sätter upp sina sunkiga åkmaskiner/ chokladhjul etc. Förstår om man bor, någonstans där det inte händer så mycket.
Men, vem fan ,vill dit annars??
Och med livet som insats då??

Detta ligger nog ganska långt ner på listan över saker man tror kan hända på ett ambulerande nöjesfält.

Karuseller som ger med sig, elfel så man får ström i sig osv osv. Det känns som det finns hundratals andra saker som gör att man kan skada sig på såna ställen men att en plötsligt kastvind välter ett chokladhjuls-stånd och en person avlider tänker nog inte så många på.
Citera
2024-07-07, 18:29
Medlem
vonDys avatar
[quote=poiuy1298|88803431]Detta ligger nog ganska långt ner på listan över saker man tror kan hända på ett ambulerande nöjesfält.

Karuseller som ger med sig, elfel så man får ström i sig osv osv. Det känns som det finns hundratals andra saker som gör att man kan skada sig på såna ställen men att en plötsligt kastvind välter ett chokladhjuls-stånd och en person avlider tänker nog inte så många på.[/QUOTE

Fruktansvärt Och kanske man borde börja tänka på?
Det här ”’jävla”’ sunkiga ambulerande nöjesfältet, kommer även till min håla, varje år sen så länge jag minns.
Aldrig känns ” säkert”, oavsett väder.
Bara osäkert, knarrande, sunkigt.
Hur ser deras säkerhet ut???
Citera
2024-07-07, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Hur ser deras säkerhet ut???

Precis, och kollektivavtal? Och värdegrund? Deras miljö och klimattänk? Det är sånt jag vill veta först innan jag ger mig ut på karusellkvällar.
Citera
2024-07-07, 19:20
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Precis, och kollektivavtal? Och värdegrund? Deras miljö och klimattänk? Det är sånt jag vill veta först innan jag ger mig ut på karusellkvällar.

Jamen, eller hur?

Förstår inte heller, hur man väljer att fortsätta - dagen efter en dödsolycka??

Visst, att marknadsknallarna skulle förlora så mycket i intäkter annars - men är väl då Kiviks Marknad som borde stå för??
Force Majeur? Hoppas polisen hittar en utredare som masar sig tillbaka från semestern imorgon!
Citera
2024-07-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Axelsson driver inte alla stånd på kiviks marknad..

Handlade ju om Axels Tivoli som öppnade igen, marknaden var aldrig stängd.....
Citera
2024-07-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Det är väl knallar som kommer från olika delar av landet och ställer upp sina marknadsstånd.

Måste.särskilja marknaden med Nöjesfältet
Citera
2024-07-07, 19:51
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaren
Måste.särskilja marknaden med Nöjesfältet

Dumheter, Axels tivoli och Kiviks Marknad är samma rövgäng. Att Kiviks Marknad däremot hyr ut platser till knallar etc. är en helt annan femma. Det är Andreasson-packet som gör dom stora pengarna och det är också dom som är ansvariga arrangörer.

/#LOUDmouth#
Citera
2024-07-07, 20:14
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Då blandade jag dig samman med någon annan postare, och ber om ursäkt för det.

Väldigt bra sammanfattning du gör ovan. Håller med i precis allt du skriver här. 👍

Det verkar som folk som klagar på att det inte varnades för storm inte förstått att det aldrig var någon storm. Man tar sig för pannan ibland hur skrämmande mycket inte bara okunniga, men även fullkomligt trögtänkta personer det finns i samhället.

Är troligen denna typ av svagbegåvade människor som dessa resande tivolin bara har råd att anställa. Hade de varit seriösa så hade de haft någon kunnig och utpekad person om haft ansvar för metrologisk information, och även någon som haft ansvar för säkerheten av byggnaderna (inklusive korrekt förankring av mobila byggnader).

Tack!

Ja, det är utomordentligt korkat att inte alltid, vid varje tillfälle man ställer upp stånden, förankra dem i marken. Särskilt med tanke på vilka stora vindfång de är och hur mycket tyngd de har högt upp.
Man kan aldrig vara 100% säker på vädret, så förr eller senare kommer det en sån här händelse, och det gjorde det nu, som tyvärr därtill orsakade en dödsolycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in