2024-07-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Om du inte är ryss är du landsförrädare.

Var har du fått uppgifterna att " Zelensky välkomnar Putler.."
Tror du på trådstartaren och isåfall varför.
Ja, jag kanske är en landsförrädare. Vad ska du göra åt saken?

Det är uppenbart att du inte läst trådstarten och jag vill att du svarar på varför du inte har gjort det? Är du här för att sprida tjurskit likt dina övriga NAFO-fellas?
Citera
2024-07-07, 17:52
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamsahaeyo

Det är uppenbart att du inte läst trådstarten och jag vill att du svarar på varför du inte har gjort det? Är du här för att sprida tjurskit likt dina övriga NAFO-fellas?

På A. inget, det är inte olagligt att stötta putler , det är inte olagligt att vara ett svin as äckel och scumbag.

På B. trådstarten är ju nån slags fejk.

Tjurskit?, ja då vet vi din härstammning.
Citera
2024-07-07, 18:10
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Du må ha låst trådstarten. Rent av ha förstått den. D v s intention med förmuleringen.
Det var det som fick dig att må bra, gissar jag.

Men rubriken i trådstarten, ljuger. Medvetet? Eller för att fånga vilsna själar som hyllar invasionen av Ukraina och att våld ska löna sig.

Men bli inte ledsen. Trådstarten ljuger.
Redan vid förra mötet, sade man att vid nästa session, skulle man bjuda in Ryssland. Inget nytt och revolutionerande, m a o. Trist för den som jublar över denna, icke nyhet.

Har man hängt med i de dagliga uppdateringarna, så framgår tydligt ett antal saker.
1. Ryssland har inte lyckats speciellt bra under den tid som inget vapenstöd kom. Märkligt.
2. Ryssland anfaller nu med mindre pansar. Rapporter ger att man inte lyckas tillverka den mängd man behöver.
3. Ukraina släpper mark och gör långsamma tillbakadragen. För att spara liv.
4. Ryssland skickar skadade till fronten. Tyder det på gott om manskap?
5. Ryssland tvingas köpa 2:a klassens ammunition från Nordkorea. Är kanske socialt stöd för NK? Eller ett styrkebesked enligt dig?

Alla pratar om F16. Varför då? Vad kommer de att innebära?
Kertchbron ligger illa till. Är det någon som bryr sig? Den är redan så skadad att man inte kan nyttja den för tunga transporter. Om den faller ihop helt, är det mest en nagel i ögat på Putin.

Det hotas högt och lågt med kärnvapen från Ryssland Ok? Varför då?
Allt går ju bra. Enligt plan?
Var planen att hålla på 2,5 år, för att sedan behöva hota med kärnvapen?
Märkligt upplägg, av fredsälskande ryssar och deras supporters.

Man undrar hur det står till mellan öronen på er. Ekar kraftigt?

Edit. Jo, vi är för övrigt med i Nato, tillsammans med Finland. Också enligt plan?
Citera
2024-07-07, 18:12
Medlem
Citat:
En tragisk föredetta moderator yttrar sig likt övriga NATO-runkare. Otrolig hur värdelösa ni är… flyttar målstolpen hela tiden.

”Nä, men alltså det är lugnt om Ryssland får några områden nu.. alltså.. Ryssland har ju ändå misslyckats.. liksom…?”

Totalt värdelösa är ni! Acceptera att Ukraina aldrig hade någon chans samt att Ryssland fick det dom ville - därav är de segrare. Tviii på er krigshetsare. Tragikomiskt!

"Aldrig hade någon chans"? Två och ett halvt år senare kontrollerar ryssarna fortfarande mindre än de gjorde under höjden av kontrollerat territorium 2022. Tidigare elitförband är helt förintade. Även om de faktiska förlusterna senare visar sig vara bara en bråkdel av de siffror Ukraina (ca 500k) och västerländsk underrättelsetjänst (ca 300k) påstår så är detta redan gott och väl Rysslands dödligste krig sedan 1945 (Afghanistan och Tjetjenien kommer inte i närheten). Trots att de på papperet borde fullständigt förintat Ukraina redan 2022 så utkämpar de just nu ett skyttegravskrig med stridsvagnar från 50-talet. Detta har Ukraina uppnåt med spillror av sitt gamla sovjetiska försvar, utrangerat 90-talsmateriel från USA och drönare som kostar någon tusenlapp styck.

Du får gärna förklara, hur ser en "chans" ut för dig? Det här är inte slut på långa vägar och sannolikt redan kostat Ryssland fler liv än både Vietnam och Korea gjorde för USA.
Citera
2024-07-07, 18:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det är lite roligt hur Putinonanisterna (för nittioelfte gången i ordningen) kan få det faktum att man, såhär efter 2,5 års misslyckanden och fumlanden av den ryska armén, bjuder in dem till fredsöverläggningar till något slags seger.

Alldeles oavsett de ukrainska förlusterna, så är de ryska förlusterna av män och materiel på en nivå som man inte skådat någonstans i världen sedan 1945. De ryska förlusterna i markfordon, artilleripjäser, helikoptrar och flygplan motsvarar flera medelstora länders totala militära kapacitet, och beträffande vissa enskilda systemtyper så motsvarar det långt mer än så.

Även om Zelensky skulle ge upp lite områden i öster och låta ryssarna sitta kvar på Krim, så är hela kalabaliken ett enormt misslyckande för Putin. Hans militära muskler har visat sig bestå av Synthol och förruttningsgaser.

Det är det mest sjuka i kråksången. Vi vet att minst 200 ryssar dör dagligen. Och det är 200 en bra dag. Hur i helvete kan detta fortsatt gå obemärkt i Ryssland? Folk i Moskva lever ju vidare som det är inga probs alls. Under Afghankriget dog det då inte närheten av lika många ryssar men det blev ju uppror ändå. Nu verkar ryssarna skita i hur många av deras egna som dör. Märkligt.
Citera
2024-07-07, 18:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Utifrån vad bedömer du ryska resp. ukrainska förluster?

En blandning av östliga och västliga källor och uppskattningar, samt den eminenta materielförlustövervakningen.

Varför är det intressant?
Citera
2024-07-07, 18:36
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
En blandning av östliga och västliga källor och uppskattningar, samt den eminenta materielförlustövervakningen.

Varför är det intressant?

Vad är "materielförlustövervakningen"?

Vilken konstig fråga. Jag skulle inte få för mig att gissa hur det verkligen går till där nere, men det är möjligt att det går att få bra data. Man hör så olika nämligen.
Citera
2024-07-07, 18:41
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Vad är "materielförlustövervakningen"?

Vilken konstig fråga. Jag skulle inte få för mig att gissa hur det verkligen går till där nere, men det är möjligt att det går att få bra data. Man hör så olika nämligen.

Jag tyckte att din fråga var konstig, då jag aldrig påstått att inte också Ukraina tagit stora förluster i människor och materiel.

Det handlar om Kuwait-krigs eller Iraqi-Freedom grejen. Det var väntat att Irak skulle ta monumentala förluster, det är ingenting konstigt eller oväntat. Det hade däremot varit otroligt oväntat om det visade sig att USA fått 2000 stridsvagnar utslagna och 2-300 stridsflygplan och helikoptrar nedskjutna.

Det var väntat att Ukraina skulle ta stora förluster. Vad som, däremot, inte var väntat var att Ryssland mer eller mindre skulle kasta hela sin aktiva armé i papperskorgen.

Oryx är en ganska bra källa. Inte 100% heltäckande, men så nära det går att komma objektivt sett, såväl med rysk som ukrainsk materiel: https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html
Citera
2024-07-07, 18:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Bara fria fantasier. Ryssland ska lämna Ukraina helt innan nån fred kan vara aktuell.

Då blir det ingen fred.
EUs ekonomi går in i en ekonomisk vinter. O i värsta fall eskalerar kriget till ett nukleärt krig med global spridning.

Zelensky vet att stödet från USA är på upphällningen. Nytt presidentval i höst. Åker Biden ut är han körd.
Citera
2024-07-07, 18:50
Medlem
GerardDepardieus avatar
När länder i krig ska ha sådana här samtal eller diplomatiska möten . Var sker dom ? På ett tredje lands territorium eller ??

Vågar man samtala ”hemma” hos den ene eller den andre ??
Citera
2024-07-07, 18:51
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Jag tyckte att din fråga var konstig, då jag aldrig påstått att inte också Ukraina tagit stora förluster i människor och materiel.

Det handlar om Kuwait-krigs eller Iraqi-Freedom grejen. Det var väntat att Irak skulle ta monumentala förluster, det är ingenting konstigt eller oväntat. Det hade däremot varit otroligt oväntat om det visade sig att USA fått 2000 stridsvagnar utslagna och 2-300 stridsflygplan och helikoptrar nedskjutna.

Det var väntat att Ukraina skulle ta stora förluster. Vad som, däremot, inte var väntat var att Ryssland mer eller mindre skulle kasta hela sin aktiva armé i papperskorgen.

Oryx är en ganska bra källa. Inte 100% heltäckande, men så nära det går att komma objektivt sett, såväl med rysk som ukrainsk materiel: https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Jag har aldrig påstått eller insinuerat att du har påstått eller inte påstått det.

Tack. Vilka siffror...
Citera
2024-07-07, 18:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått eller insinuerat att du har påstått eller inte påstått det.

Tack. Vilka siffror...

Då missförstod jag ditt inlägg. Jag tog det som kritik mot mig för att jag, förment, skulle ha försökt påstå att de ukrainska förlusterna inte är höga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in