2024-07-07, 09:08
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
SMHI informerar ju om vad kraftiga fallvindar är. Vad ska de göra mer? De kan och får inte jobba utanför sitt direktiv.
Men de hade ju inte varnat den aktuella dagen. Det stod ingenting någonstans om kraftig vind, vilket det var i området. Det är ju just det som är problemet SMHI klarar inte sitt uppdrag. Hade de på marknaden vetat att det skulle bli så hade de givetvis förankrat bättre.
Senast redigerad av Tervull 2024-07-07 kl. 09:13.
Citera
2024-07-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Men de hade ju inte varnat den aktuella dagen. Det stor ingenting om kraftig vind eller kastvindar på SMHI. Det är ju just det som är problemet.

Då kraftiga fallvindar kan uppkomma plötsligt är det knappast möjligt att förvarna om dem annat än generellt.

Där jag bor blåser det mycket och ofta. Ibland kan det mitt i stormar uppkomma så hårda vindstötar att man nästan tror att raffinaderiet har exploderat...
Citera
2024-07-07, 09:23
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxaren
Antar att det är Axels Tivoli som själva driver stånden..

Axelsson driver inte alla stånd på kiviks marknad..
Citera
2024-07-07, 09:29
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Då kraftiga fallvindar kan uppkomma plötsligt är det knappast möjligt att förvarna om dem annat än generellt.

Där jag bor blåser det mycket och ofta. Ibland kan det mitt i stormar uppkomma så hårda vindstötar att man nästan tror att raffinaderiet har exploderat...

Absolut men det var inte bara kastvindar utan mkt hård vind för övrigt också. En hård vind som eskalerade snabbt och det går att förutse om man har kompetens vilket jag inte anser att SMHI har. Det kan stå på SMHI att det skall vara strålande sol och 0 mm regn samtidigt som det vräker ner. De har förlorat sin förmåga att leverera rätt väder och sköta det de är till för. Beklagligt att man kan få lön för att gissa. Så enligt min mening är de en del av skulden att mannen miste livet.
Citera
2024-07-07, 09:31
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Det var ovanligt. Varför kan de inte fakturera i efterhand som normala företag?

Resande tivolin är nog inte helt normala kunder, lite flyktiga till sin natur kan man förmoda.
Citera
2024-07-07, 09:39
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Absolut men det var inte bara kastvindar utan mkt hård vind för övrigt också. En hård vind som eskalerade snabbt och det går att förutse om man har kompetens vilket jag inte anser att SMHI har. Det kan stå på SMHI att det skall vara strålande sol och 0 mm regn samtidigt som det vräker ner. De har förlorat sin förmåga att leverera rätt väder och sköta det de är till för. Beklagligt att man kan få lön för att gissa. Så enligt min mening är de en del av skulden att mannen miste livet.
Smhi har ingen skuld i detta. Det är dem som driver / äger marknadsståndet som skall försäkra sig om att driften kan ske på säkert sätt. Vid plötsliga väderomslag så skall de ha en beredskapsplan för det.
Citera
2024-07-07, 09:41
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Smhi har ingen skuld i detta. Det är dem som driver / äger marknadsståndet som skall försäkra sig om att driften kan ske på säkert sätt. Vid plötsliga väderomslag så skall de ha en beredskapsplan för det.
De som bedriver marknaden kollar givetvis prognosen inför marknaden. Står det inget om kraftiga vindar så behöver de ju inte förbereda sig för det. Så jo SMHI har visst en del i det. Det är samma om du kollar prognosen och den visar sol och +15 c så du byter till sommardäck och sedan blir det blixthalka och kommer 2 meter snö. Hur skall du kunna veta vädret och planera utefter det när prognosen ljuger? Vilket den gör konstant numera.
Senast redigerad av Tervull 2024-07-07 kl. 09:44.
Citera
2024-07-07, 09:42
Medlem
Citat:
Så vad menas med detta då, det är ju ditt eget citat.

”SMHI är en svensk expertmyndighet med globalt perspektiv och en livsviktig uppgift att förutse förändringar i väder, vatten och klimat.”

Självklart ligger det i SMHI:s uppdrag att varna för tex kraftiga vindar. Vem annars skall göra det menar du? Hur skall man kunna ta ansvar för ett väder man inte vet skall komma? Det är ju SMHI som har instrumenten att mäta inte gemene man. Det är enorm skillnad på torka och på plötsliga kraftiga vindar.

Du är ett bra exempel på fördumningen som uppstår när staten kliver in med ett system.

Det är väl färggrant och fint med varningar i olika färger och nivåer, och visst kan man hålla ett öga på dessa varningar.
Men, till syvende og sidst så är vädrets påverkan och efterräkningar på dig, de dina och ditt just ditt eget ansvar.

Det är omöjlig att fjärrförutse var en åskcell skall komma att uppstå. Redan en kraftig regnby drar med sig kraftiga nedvindar.

Den som tror att en snabb titt på en väderleksrapport ger dig en garanti för just den dagen är mer än lovligt naiv. Den som tror att han är trygg med den senaste appen installerad på telefonen möjligen dummare ändå.

Väderleksrapporter är underhållning för sådana som gillar att se andra sätta svansen på grisen.

För att ingen skall tro att jag anser att det är den omkomnes eget fel att han fick ett chokladhjul i nacken så kanske jag skall förtydliga:

Ansvaret för det som hänt ligger självfallet på den som inte säkrat utrustningen.
Meeeen, eftersom varje människa som haft med tattare att göra vet att dom inte går att lita på, så kan man ifrågasätta det lämpliga i att ens bevista ett tattarrangemang.

Tattare gonna tatt - det är bara så. Något kommer gå snett, någon kommer råka illa ut.
Det kan man räkna ut med röven.

Så kanske kan man se det som en vrickad form av karma: ge pengar till tattare - se dem döda random person inom räckhåll.

SMHI har i vart fall inte ett smack med det här att göra.
Citera
2024-07-07, 09:46
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du är ett bra exempel på fördumningen som uppstår när staten kliver in med ett system.

Det är väl färggrant och fint med varningar i olika färger och nivåer, och visst kan man hålla ett öga på dessa varningar.
Men, till syvende og sidst så är vädrets påverkan och efterräkningar på dig, de dina och ditt just ditt eget ansvar.

Det är omöjlig att fjärrförutse var en åskcell skall komma att uppstå. Redan en kraftig regnby drar med sig kraftiga nedvindar.

Den som tror att en snabb titt på en väderleksrapport ger dig en garanti för just den dagen är mer än lovligt naiv. Den som tror att han är trygg med den senaste appen installerad på telefonen möjligen dummare ändå.

Väderleksrapporter är underhållning för sådana som gillar att se andra sätta svansen på grisen.

För att ingen skall tro att jag anser att det är den omkomnes eget fel att han fick ett chokladhjul i nacken så kanske jag skall förtydliga:

Ansvaret för det som hänt ligger självfallet på den som inte säkrat utrustningen.
Meeeen, eftersom varje människa som haft med tattare att göra vet att dom inte går att lita på, så kan man ifrågasätta det lämpliga i att ens bevista ett tattarrangemang.

Tattare gonna tatt - det är bara så. Något kommer gå snett, någon kommer råka illa ut.
Det kan man räkna ut med röven.

Så kanske kan man se det som en vrickad form av karma: ge pengar till tattare - se dem döda random person inom räckhåll.

SMHI har i vart fall inte ett smack med det här att göra.
Bra, då kan vi lägga ner SMHI eftersom de inte har något ansvar och ändå aldrig prickar rätt med vädret. Då kan skattepengarna gå till något bättre och vi kan återgå till den gamla bondepraktikan.
Citera
2024-07-07, 09:49
Medlem
Citat:
De som bedriver marknaden kollar givetvis prognosen inför marknaden. Står det inget om kraftiga vindar så behöver de ju inte förbereda sig för det. Så jo SMHI har visst en del i det.

Du har aldrig seglat, förstår jag?
Eller ens sett en svensk utomhusmarknad byggas upp?

"Prepare for the worst, hope for the best"

Citat:
Det är samma om du kollar prognosen och den visar sol och +15 c så du byter till sommardäck och sedan blir det blixthalka och kommer 2 meter snö. Hur skall du kunna veta vädret när prognosen ljuger?

För att prognoser alltid är just prognoser?
Du valde att byta däck. Du får ta konsekvensen.

Herregud, det känns som en anslagstavla för "jag vill ha en God Man som tar mina beslut för själv klarar jag det inte."
Citera
2024-07-07, 09:52
Medlem
Citat:
Bra, då kan vi lägga ner SMHI eftersom de inte har något ansvar och ändå aldrig prickar rätt med vädret. Då kan skattepengarna gå till något bättre och vi kan återgå till den gamla bondepraktikan.

Upplever att dom gör en del bra grejer på den hydrologiska sidan av sitt uppdrag, men i övrigt kvittar det mig lika om dom finns eller lägger ner. Att dom i efterhand kan berätta hur mycket det regnat eller blåst är ju lite intressant, men det kan en mycket billigare organisation sköta lika bra.

Nog med förslag?
Citera
2024-07-07, 09:54
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
TikTok

Denna?
Ja precis. Den visar hur det såg ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera