Citat:
Ursprungligen postat av
oksajag
Det finns inte en mätning som visar på några STORM-vindar, vad folk tycker är irrelevant i sammanhanget. Det är dessutom rimligt att förbereda sig för rätt rejäla vindar. Byggregler säger åtm 18-20m/s i MEDELVIND för en byggnad som tillfälligt ska stå en vecka i juli. Det har inte varit nån jävla kraftig vind i sammanhanget, fattar du trögt?
Just ”storm” vet jag inte, men det var en rätt ”jävla kraftig vind” som kom med regnet.
Det har flera knallar uttalat sig om i media, bl.a här;
Citat:
– Det kom en fruktansvärd kastvind som varade i 30 sekunder. Vi trodde att hela vårt tält och mast skulle ge sig iväg. Vi fick bryta föreställningen.
Hasse Persson säger sig aldrig ha varit med om en sådan typ av vind.
– Inte så stark under så kort tid. Vi fick springa upp och sätta på stöttor för att hålla emot.
Flera andra knallar som YA pratar med bekräftar bilden av en oerhört stark vind under ett kort tidsfönster. Flera fick hålla fast i sina tält så mycket de orkade.
https://www.ystadsallehanda.se/simrishamn/knalle-beskriver-en-kastvind-han-aldrig-tidigare-varit-med-om-inte-sa-stark-under-sa-kort-tid/
Och även privatpersoner som var på plats har vittnat om detta, precis som vi även är några i tråden som skrivit om det.
Jag har aldrig varit med om dess like tidigare, varken på Kiviks marknad eller i övrigt.
Eftersom du uttalar dig så tvärsäkert i flera inlägg förutsätter jag att du också var på plats?
Det står också i samma artikel att
det saknas mätstationer i Kivik (ang din kommentar att det ”inte finns en mätning..”)
men att;
Citat:
när samma åskväder passerade över Hanöbukten uppmättes 25 meter i sekunden i byarna, det vill säga stormstyrka.