2024-07-06, 22:19
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Med tanke på att Sovjet stod för nära 50% av alla de deltagande ländernas sammanlagda förluster i Andra Världskriget trots att nära 75 länder var inblandade i kriget, så förefaller det fullt sannolikt att Ryssland står för åtminstone 75-80% av förlusterna nu när det bara är två länder som krigar.

På rak arm låter det långsökt? Man måste vara ganska finurlig för att dra raka paralleller mellan krig utkämpade idag jämfört med för 80 år sen?
Citera
2024-07-06, 22:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Exakt

Från den kanalen lärde jag mig mycket om stridsvagnar. Först lärde jag mig om robotar men förstod ingenting om stridsvagnar. Nu borde jag studera stridsflygplan men har inte orkat det ännu.
Citera
2024-07-06, 22:35
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej det krävs köttvågsanfall för det, vilket är precis vad ryssen bedriver. Jag ser mest propaganda från ryskt håll. Ukraina kan inte ljuga för då kan de förlora sitt stöd, det vet de om. Visst sen finns det propaganda från Kiev också, "Ghost of Kiev" som exempel, men det är bra för moralen och har inget med vapenleveranser eller krigsbrott att göra.

Senare blev "Ghost of Kiev" en symbol för hela ukrainska flygvapnet.
Citat:
Despite the Ghost of Kyiv being an urban legend or instance of war propaganda, the pilot's alleged existence has been credited as a major morale boost for the Ukrainian population by bolstering optimism during the Russian invasion.[10][34][35] The story was widely shared by Ukrainians on social media[12][18] and eventually came to be treated by some as a composite character metaphorically representing the actions of the entire Ukrainian air force.[36][37]
(direkt ur wiki-sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_of_Kyiv)
Citera
2024-07-06, 22:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Senare blev "Ghost of Kiev" en symbol för hela ukrainska flygvapnet.
(direkt ur wiki-sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_of_Kyiv)

Jag tror det var bra, även om det inte var sant. De behövde det, där och då.
Citera
2024-07-06, 23:04
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jag tror det var bra, även om det inte var sant. De behövde det, där och då.

Exakt, precis som Ryssland har levt gott av att vara världens näst starkaste arme, nu är ju det slaget i spillror, fakta har ju visat att det var fejk, men de har levt på det i 50 år.
Citera
2024-07-06, 23:06
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Exakt, precis som Ryssland har levt gott av att vara världens näst starkaste arme, nu är ju det slaget i spillror, fakta har ju visat att det var fejk, men de har levt på det i 50 år.

Nu är det slut med det. Nu väntar vi på nästa drag.
Citera
2024-07-06, 23:16
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Det fanns ju ganska många som ifrågasatte den ryska arméns styrka under det kalla kriget men dels var det svårt att bevisa,
dels ville många ha bilden av en stark fiende av politiska skäl.
Det blev en myt som ryssland själv föll för.
Citera
2024-07-06, 23:17
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ryssar undersöker sina skottsäkra västar. Upptäcker att skyddet består av trä.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/XSTSGxIfac
Nej, helt fel! Det där är den senaste teknologin från tjockismongot - Nordkoreansk hybridbalsakevlar. Går inte av för hackor!
Citera
2024-07-06, 23:24
Medlem
Citat:
Nej det krävs köttvågsanfall för det, vilket är precis vad ryssen bedriver. Jag ser mest propaganda från ryskt håll. Ukraina kan inte ljuga för då kan de förlora sitt stöd, det vet de om. Visst sen finns det propaganda från Kiev också, "Ghost of Kiev" som exempel, men det är bra för moralen och har inget med vapenleveranser eller krigsbrott att göra.

Visst. Kiev ljuger i enlighet med västs propaganda. De flesta tv stationer har stängts ner, de flesta tidningar har slutat och de flesta politiska partierna har förbjudits och om en politiker vill uttala sig om något så blir han satt på "the kill-list".

En märklig grej. Vid nån av de första uppbörden, så erbjöds interner att få bli fria, om de krigade. Jag läste att det var väldigt många som ville det. Nån påstod att de länsat alla fängelser på interner.
- Men nu påstår Zelenski att de får 100.000 interner från fängelserna.
Hur har de kommit dit - på 3 år och 100.000?
Citera
2024-07-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Jag understödjer inte kriget. Jag är för fred. Förhandlingar. Båda sidorna måste bjuda till. Ukraina måste ge Ryssland det som redan är ryskt, Ryssland måste avstå från att ta mer av Ukraina. Väst måste rusta ner och låta Nato upplösas eller åtminstone återgå till 1989 års gränser. Bara så finns en väg framåt. Om båda ska ha hela kakan kommer kriget att fortsätta.

Dvs du stödjer krig, tortyr och mord på oskyldiga människor.
Att vara för fred innebär att man kräver att Ryssland lämnar Ukraina så att människor kan leva i fred.
Citera
2024-07-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ryssar undersöker sina skottsäkra västar. Upptäcker att skyddet består av trä.

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/XSTSGxIfac

Det kan dock ge skydd mot splitter så helt värdelöst är det nog inte.
Citera
2024-07-06, 23:37
Medlem
Det föreligger twitteruppgifter om fortsatta ukrainska framgångar i Kharkiv-regionen. De ryska styrkorna har trängts bort från Hlyboke.

Det finns också uppgifter om ukrainska attacker mot en gasstation på Krim samt drönare över Belgorod-området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in