2024-07-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fc2
Jag har inte sett många romer som äger tivoli eller cirkus, min fars bekant drev cirkus förr, ofta tyskar/svenska ingifta i tyska släkter sen lång tid tillbaka, även mycket gammla tyskar sen nån generation tillbaka som hade tivoli förr. Hur det ligger till med Axels/Andersson kan jag inte spekulera i, men Bengts nöjesfält som ägs/drivs av Bengt andersson från ryd e väldigt "svensk" av sig, ända i släkten som arbetar med sånt enligt egen utsago.... Gammla max tivoli startades iaf av max Eggers, kom från Tyskland till Sverige 1957, nuvarande ägare är max son, med mor från Göteborg tror jag... Inte så romskt iheller

det är väl känt att det är vanligt bland romer och resandefolket! Pga av all jävla rasism håller dock de flesta tyst om sitt ursprung och i många fall berättar man inte ens det för sina egna barn för att "skydda"
Citera
2024-07-06, 18:13
Medlem
Mailmanss avatar
Förstår att man kan tycka det är okänsligt att det är öppet idag. Men samtidigt tycker jag det vore korkat att ha det stängt, det hade inneburit rätt stora ekonomiska förluster för de som har stånden.
Citera
2024-07-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Förstår att man kan tycka det är okänsligt att det är öppet idag. Men samtidigt tycker jag det vore korkat att ha det stängt, det hade inneburit rätt stora ekonomiska förluster för de som har stånden.

Antar att det är Axels Tivoli som själva driver stånden..
Citera
2024-07-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Var han alltså vid liv rätt länge men delvis fastklämd under?

Nä, han dog ganska omedelbart efter att ha blivit klämd under vagnen då han låg och skakade helt livlös trots intensiv HLR. Kroppens organ stänger nog av rätt snabbt i en sådan situation... troligtvis led 55 åringen av otrolig smärta innan han gav upp. 😞
Citera
2024-07-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABB87
Traumatiskt! Fint att ni hjälpte till. Hoppas inte hans anhöriga var med och såg olyckan.

Dessvärre var hans anhöriga med och vrålskrek i panik, så hjärtskärande...
Citera
2024-07-06, 19:20
Medlem
Svampspors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Oj vad skumt! Var så med igår fast möbler lyfte inte men välte.
Måste varit nåt sånt och närheten till havet kanske. Det är verkligen ovanligt med såna kraftiga vindar som uppstår så snabbt. Väldigt lokalt med som du skrev

Ja, det är extremt ovanligt att detta inträffar i Sverige och det krävs troligen att många faktorer ska uppfyllas för att en tornado ska uppstå på våra breddgrader. Av denna anledning är det säkert också oerhört svårt att förutse när och var det kommer att ske igen.
Citera
2024-07-06, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Stämmer det verkligen att mannen blev dekapiterad? Eller är det bara en trådsanning?

Nej det stämmer inte.
Citera
2024-07-06, 20:03
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fc2
Jag har inte sett många romer som äger tivoli eller cirkus, min fars bekant drev cirkus förr, ofta tyskar/svenska ingifta i tyska släkter sen lång tid tillbaka, även mycket gammla tyskar sen nån generation tillbaka som hade tivoli förr. Hur det ligger till med Axels/Andersson kan jag inte spekulera i, men Bengts nöjesfält som ägs/drivs av Bengt andersson från ryd e väldigt "svensk" av sig, ända i släkten som arbetar med sånt enligt egen utsago.... Gammla max tivoli startades iaf av max Eggers, kom från Tyskland till Sverige 1957, nuvarande ägare är max son, med mor från Göteborg tror jag... Inte så romskt iheller

Axels tivoli grundades av Axel Andreasson 1928. Hans föräldrar var bönder och torghandlare från Halmstad.
Axels barn, Leif & Tommy tog över företaget 1970 när Axel gick bort...resten är historia...
Citera
2024-07-06, 20:07
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Det har inte blåst några stormbyar, var fan har du sett det? SMHIs mätningar visade på runt 10-12 i medelvind och 15 i byarna....
Fattar du inte att det just detta som är problemet. Folk har ju uppgett att det blåste storm och att det kom kastvindar men enligt SMHI är det lugna gatan. Är inte det ett problem enligt dig, är du nöjd när prognosen visar så in i helvete fel att det dödar människor? Om SMHI gjorde sitt jobb ordentligt och varnade för kraftig vind hade de förmodligen säkrat upp bättre.
Senast redigerad av Tervull 2024-07-06 kl. 20:10.
Citera
2024-07-06, 20:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Fattar du inte att det just detta som är problemet. Folk har ju uppgett att det blåste storm och att det kom kastvindar men enligt SMHI är det lugna gatan. Är inte det ett problem enligt dig, är du nöjd när prognosen visar så in i helvete fel att det dödar människor? Om SMHI gjorde sitt jobb ordentligt och varnade för kraftig vind hade de förmodligen säkrat upp bättre.

Det finns inte en mätning som visar på några STORM-vindar, vad folk tycker är irrelevant i sammanhanget. Det är dessutom rimligt att förbereda sig för rätt rejäla vindar. Byggregler säger åtm 18-20m/s i MEDELVIND för en byggnad som tillfälligt ska stå en vecka i juli. Det har inte varit nån jävla kraftig vind i sammanhanget, fattar du trögt?
Senast redigerad av oksajag 2024-07-06 kl. 20:22.
Citera
2024-07-06, 20:23
Medlem
ABB87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barajagingenannan
Dessvärre var hans anhöriga med och vrålskrek i panik, så hjärtskärande...

Åh herregud vad tragiskt! Hoppas att du tar hjälp också och pratar med någon. Av erfarenhet vet jag att sådant här kan hemsöka i drömmarna lång tid framöver.
Citera
2024-07-06, 20:57
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jo, det förstår jag. Jag undrar bara varför det finns stöd bakåt, men inga framåt. Kan det från början ha suttit sidoväggar under det utskjutande taket? Om någon har besvärat sig med att ha stöttor bak kan de väl från början inte helt ha glömt framsidan? Med det överhänget blir det ju inte så säkert.

Jag gissar att man tänkt att det överhängande taket kunde bli ett vindfång, därför har man satt stöttor bakåt. (Dock ingen aning om de är tillräckliga för att förhindra tippning åt det hållet? )
Men man kan ju tycka att stöttor framåt vore rimligt med tanke på det utsatta läget.

RIP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in