2024-07-06, 12:06
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Påpassligt nog tar du en litet axplock av definitionen som du bygger hela din slutsats på samtidigt som du viftar bort allt som inte passar in i den snäva ramen. Din tolkning är som sagt Kreml-propaganda som inte har stöd någon annanstans.

Till att börja med uppvinner varken Sverige eller någon annan några speciella "strategiska fördelar" på det här kriget som vi själva varken startade eller önskade. Du sprider en klassisk Kreml-myt där Ryssland framställs som offer för västerländsk expansion, hegemoni och etc. Stödet till Ukraina utgår från att hjälpa Ukraina att försvara sig och att upprätthålla internationell lag samt folkrätten.
Proxy-krig är snarare vad Ryssland bedrev mot Ukraina genom sina hittepå-republiker 2014 - 2022.

Det är dock högst oklart vad du får ut genom att föra z-kremls talan.

Det var goda nyheter!
Vi har alltså inga strategiska fördelar av att Ukraina kastar ut och besegrar ryssen?
Har för mig att både Kristersson och Paasikivi vid flertalet tillfällen sagt att om inte Ukraina vinner kommer Putin anfalla Sverige eller Baltstaterna.

Trodde det var huvudanledningen till att vi gick med i NATO och skickar bistånd till Ukraina.
Senast redigerad av Africagonzo 2024-07-06 kl. 12:15.
Citera
2024-07-06, 12:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssland har slut på handduks-set och potatis till de stupades anhöriga. Nu dog hennes bror för att hennes hemstad skall få lekparker, en bro och kollo till barnen. Och varför filmar de detta? Tycker de att de får fler anhängare till kriget med sådant här?

https://x.com/wartranslated/status/1809518943540797490
Citera
2024-07-06, 12:14
Medlem
snake65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssland har slut på handduks-set och potatis till de stupades anhöriga. Nu dog hennes bror för att hennes hemstad skall få lekparker, en bro och kollo till barnen. Och varför filmar de detta? Tycker de att de får fler anhängare till kriget med sådant här?

https://x.com/wartranslated/status/1809518943540797490
Ja det är långt ifrån från den utlovade lada bilen som efterlevande kunde åka till kyrkogården med, som löftet var i början på kriget
Citera
2024-07-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Du är själv förmodligen mycket väl medveten om att ryssarna lider betydligt mindre förluster och har större och mer vältränade reserver än Ukraina. Lägg till detta en enorm produktion av artillerigranater, och tillgång till hypersoniska missiler. Det ukrainska elnätet är i princip utslaget. Ryssen rycker fram på nästan alla fronter. FAB-bomberna bombar stora hål i Ukrainas frontlinje. Varför fortsätter du låtsas? Mental blockering?

Ryssarna har större reserver ja men du vet mycket väl, likväl som alla andra i tråden, att ryssarna lider högre förluster än Ukraina.
Citera
2024-07-06, 12:22
Medlem
Silfverryggs avatar
Vill bara passa på att flika in att Natos roll i både Libyen och Serbien hade FN-mandat. Mandat som även ryssen var delaktig i. Så då man kan nu lägga ned det snacket. En som inte har FN-mandat är ryssen med dess, utifrån internationella regler och folkrätt, olagliga krig i Ukraina.

Och så älskar jag doften av brinnande ryska oljedepåer på morgonen.
Citat:
Oil depots were hit by drones and caught fires in Pavlovskaya and Leningradskaya villages of Krasnodar Krai
https://t.me/bbbreaking/185564
Citera
2024-07-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är bortom patetiskt att land som har självbilden av att vara en "supermakt" ska försöka vinna ett krig mot ett fattigt grannland genom att gödsla med egna medborgares liv.

Du vet inte ens om Ryssland gödslar med egna medborgares liv. Du sväljer bara vad du bli matad med av Bonnier och Schibsted. De ukrainska förlusterna är enorma. Tänk bara hur många som dör av varje FAB-bomb. Oklart om det är två eller tresiffrigt, men väst har ingenting att sätta emot.
Citera
2024-07-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
"Alla rapporter motsäger dina påståenden" skriver du. Vad då för rapporter?

Det jag skrev om krigsänkorna och deras uteblivna efterlevandeersättning och den ilska från övrig befoljkning de möter har jag fått från en film från ett tyskt/franskt TV-bolag som jag såg häromdagen. Ganska skrämmande men sådant tittar sådant folk som du knappast på. Få av er är intresserade av ukrainska folket, de ukrainska soldaterna - det är jag och jag ser dem som medmänniskor.

https://www.youtube.com/watch?v=yMyeG8Bm6dI

Jag anser att ukrainska Deepstate är trovärdiga när de skriver om frontförflyttningar och problem internt i ukrainska armen. Det har kommit många och viktiga sådana motgångar och många och viktiga sådana om interna problem med i ukrainska armen även de senaste tiden.

Ukrainska Deepstate har tecknat avtal om krigsrapportering med ukrainska armen (även om de visserligen lutar mot säkerhettjänsten och ukronazis) men du kan faktiskt inte beskylla dem för att vara Ryzz-troll.

Vad gäller ukrainska militära framgångar är Deepstate lika tillförlitlig som tex Military Summary vasd gäller ryska. Vilken fruktansvärd brist på kritiskt tänkande många Nato-"svennar" nu uppvisar. Byden, Grägg och Pasikivi vet själva att de ljuger men ni dumskallar tror på dem blint.

En Nato-vänlig rapportör när det gäller själva kriget som jag tycker är trovärdig är den australienske fd legosoldaten Willy OAM.

Tycker att att den bästa youtubers som rapporterar trovärdigt om kriget är Torsten Heinrich.
"German military historian (M.A. from the University of Würzburg).... "
Ingen pro-rysk kanal som jag hört hittills har rapporterat trovärdigt utan alla som haft en sådan ambition har varit pro Ukraina.
Citera
2024-07-06, 12:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Tycker att att den bästa youtubers som rapporterar trovärdigt om kriget är Torsten Heinrich.
"German military historian (M.A. from the University of Würzburg).... "
Ingen pro-rysk kanal som jag hört hittills har rapporterat trovärdigt utan alla som haft en sådan ambition har varit pro Ukraina.

Den här kanalen?

https://www.youtube.com/@militaryandhistory
Citera
2024-07-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Du vet inte ens om Ryssland gödslar med egna medborgares liv. Du sväljer bara vad du bli matad med av Bonnier och Schibsted. De ukrainska förlusterna är enorma. Tänk bara hur många som dör av varje FAB-bomb. Oklart om det är två eller tresiffrigt, men väst har ingenting att sätta emot.

Antar du har bra källor på det påståendet..
Citera
2024-07-06, 12:55
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det fetade....rena skitsnacket....Du är förmodligen en av de äckligaste individerna i dessa forum och ni är några stycken.

Om man har det allra minsta uns av medmänsklighet och humanism så jobbar man för de ryska orchernas tillbakadragande och för Ukrainarnas rätt till sitt land och självbestämmande, gör du det?

I Finland fanns det sk. "Fredsvänner" under kriget mot Sovjet. De sa att de enbart ville få slut på kriget för att spara liv men i själva verket vill de att Finland skulle kapitulera och bli en del av Sovjet.
Finns en massa moderna "Fredsvänner" i tråden här.
Citera
2024-07-06, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Samtliga F-16 kommer att skjutas ner mycket snabbt. Detta kommer också att drabba USA:s marknadsföring och försäljning av skrotet. Ryskt luftvärn håller toppklass.
Nu glömde lilla nickedockan bifoga publicerade vetenskapliga artiklar till sina påståenden, IGEN!
Citera
2024-07-06, 13:06
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det var goda nyheter!
Vi har alltså inga strategiska fördelar av att Ukraina kastar ut och besegrar ryssen?
Har för mig att både Kristersson och Paasikivi vid flertalet tillfällen sagt att om inte Ukraina vinner kommer Putin anfalla Sverige eller Baltstaterna.

Trodde det var huvudanledningen till att vi gick med i NATO och skickar bistånd till Ukraina.
Nu har vi givetvis det men från början hade vi betydligt fler strategiska fördelar av fred på vår östsida och ett fredligt Ryssland som vi bedrev handel med som gynnade båda sidor. Vad skulle vinningen vara av att bedriva "proxy-krig" mot Ryssland i ett sådant läge menar du?
Vad får du ut av att skriva hjärndöda inlägg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in